حمل‌ونقل جاده‌ای؛ ستون فقرات نظام لجستیک کشور

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد حمل‌ونقل جاده‌ای؛ ستون فقرات نظام لجستیک کشور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: حمل‌ونقل جاده‌ای ستون فقرات نظام لجستیک کشور می‌باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، داریوش امانی؛ در دیدار با امبرتو دی‌پرتو؛ دبیر کل اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای (ایرو )، گزارشی از استعداد بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کشور […]

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد

حمل‌ونقل جاده‌ای؛ ستون فقرات نظام لجستیک کشور

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: حمل‌ونقل جاده‌ای ستون فقرات نظام لجستیک کشور می‌باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، داریوش امانی؛ در دیدار با امبرتو دی‌پرتو؛ دبیر کل اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای (ایرو )، گزارشی از استعداد بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کشور بیان کرد و افزود: در کشور ما بیش از ۹۰ درصد حمل داخلی از طریق جاده صورت می‌گیرد و حمل‌ونقل جاده‌ای ستون فقرات نظام لجستیک کشور می‌باشد. وی تصریح کرد: قریب به ۵۰۰ میلیون تن جابه‌جایی کالا و ۳۰۰ میلیون نفر از طریق حدود ۹۰ هزار کیلومتر شبکه راه‌های بین‌شهری و حدود ۱۰ میلیون تن ترانزیت از طریق ۲۵ پایانه مرزی و ۱۰ بندر مهم در شمال و جنوب و حدود ۲۵ هزار کیلومتر راه‌های ترانزیتی در کشور ما صورت می‌گیرد. امانی؛ تصریح کرد: با توجه به سیاست دولت ج.ا. ایران در جهت فعال‌سازی راهگذرهای منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین توسعه همکاری‌های تجاری و حمل‌ونقلی با کشورهای همسایه و منطقه و علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه تحمیل شده به کشور ما، حجم ترانزیت از قلمرو ایران نسبت به سنوات قبل از کرونا بیش از ۴۰ درصد رشد داشته و هدف‌گذاری ما برای سال آتی ۲۰ میلیون تن می‌باشد. وی با بیان این که این سازمان به‌عنوان متولی حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، دارای دو معاونت اصلی« راهداری» و «حمل‌ونقل» است، افزود: این سازمان در طول دو دهه گذشته با وجود تمام مشکلات، سرمایه‌گذاری وسیعی را برای ارتقای سطح خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر به‌کارگیری فناوریهای نوین و سامانههای هوشمند نموده است و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت فنی بسیار با ارزشی را برای کشور خلق نموده است. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تأکیدکرد: این سازمان به‌عنوان یکی از معاونت‌های مهم و تخصصی وزارت راه‌وشهرسازی، همواره بر توسعه همکاری‌های همه‌جانبه در کلیه فعالیت‌های حمل‌ونقلی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه ایرو، تأکید داشته و همیشه به‌طور شفاف هدف‌گذاری خودمان برای تبدیل شدن به هاب فعالیت‌های ایرو در منطقه آسیای‌غربی را اعلام کرده‌ایم. امانی؛ ضمن تشکر از پیگیری و رایزنی‌های مؤثر اتحادیه ایرو، بابت بازگشایی مرزهای کشور ترکمنستان و آغاز ترانزیت یکسره از آن کشور در دوره پساکرونا، افزود: اعتقاد داریم؛ با توجه به سطح همکاری‌های ج.ا. ایران با ایرو، ایجاد یک دفتر منطقه‌ای در غرب آسیا با توجه به استقبال خوب کشورهای این منطقه برای ورود به حوزه تیر، در جهت حل‌وفصل موضوعات بسیار راهگشا بوده و با توجه به میزبانی دبیرخانه اکو در ایران، ایجاد دفتر نمایندگی ایرو در منطقه غرب آسیا در تهران از سوی طرف ایرانی پیشنهاد گردید. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اعلام کرد: در فوریه ۲۰۱۶ (برابر با بهمن ۱۳۹۴) برای نخستین‌بار یادداشت تفاهم سه‌جانبه بین این سازمان، اتحادیه ایرو و اتاق بازرگانی ایران، در ژنو منعقد گردید. وی ضمن تأکید بر ضرورت عملیاتی کردن کلیه موضوعات مورد توافق مندرج، گفت: بر همین اساس مقرر شده یک یادداشت تفاهم جدید به منظور پوشش دادن الزامات و تحولات روز به‌ویژه شرایط مربوط به پساکرونا برای ایجاد بستر همکاری مؤثر مشترک در نشست آتی تهیه و امضاء شود. وی یادآور شد: حوزه آموزش و پژوهش به طور ویژه در بخش حمل‌ونقل از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و شاید از معدود سازمان‌های متولی حمل‌ونقل جاده‌ای در منطقه و چه بسا جهان هستیم که جایگاه مستقلی در ساختار تشکیلاتی سازمانی خود تحت عنوان مرکز آموزش داریم. امبرتو دی‌پرتو؛ دبیر کل اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای (ایرو)، در این جلسه، از دستاوردها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای به ویژه در بخش آموزش و پایش ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی و توسعه کریدورهای ترانزیتی تقدیر کرد و اظهارداشت: در ایام همه‌گیری بیماری کرونا علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌های مرزها در جابه‌جایی کالاها و حوزه ترانزیت در کشور ایران اقدامات متوقف نشد و حتی در سال گذشته هم شاهد رشد ۶۸ درصدی در شقوق مختلف ترانزیت بودیم که قابل‌تقدیر است. وی افزود: علی‌رغم مشکلات موجود ازجمله جنگ و ناآرامی در اوکراین ، می‌بایست به دنبال فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید بوده و کریدور ترانزیتی از جمله؛ مسیر ترکمنستان، ایران، ترکیه به سمت اروپا فعال‌سازی شود. دبیرکل ایرو، خاطرنشان کرد: برنامه آینده اتحادیه ایرو، توسعه حمل‌ونقل چندوجهی، حمل‌ونقل تیر و سی‌ام‌آر برخط و کامیون‌های خودران است. در ادامه، جواد هدایتی؛ مدیرکل دفتر ترانزیت حمل‌ونقل بین‌المللی، ضمن ارایه سامانه پایش ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی که با مشارکت سازمان و اتاق بازرگانی ایران راه‌اندازی شده است، بر ضرورت رفع موانع پیش‌روی ناوگان ایرانی از جمله دشواری دریافت روادید کشورهای اروپایی، تأمین مجوزهای تردد و نقل‌وانتقالات مالی و تهیه کارت‌های اعتباری تأکید کرد. هدایتی؛ بر لزوم همکاری‌های مشترک منطقه‌ای از طریق توسعه مسیرهای عراق به کشورهای ماورا مانند اردن، سوریه، لبنان و عربستان‌سعودی تأکید و اظهار داشت: جهت تنوع‌بخشی مسیرهای جایگزین بین آبراه‌های اصلی بین‌المللی نیازمند ارتباط و حمل‌ونقل ترکیبی تیر با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اقیانوس هند است. وی افزود: مساعدت اتحادیه ایرو در جهت رفع مشکلات و ساماندهی گذرگاه‌های مرزی از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی و ارایه الگوهای منطقه‌ای بسیار مهم و مفید فایده خواهد بود.