معضل پیدا کردن جای پارک پایان میپذیرد؟ کمک مناقصه به ساخت پارکینگهای طبقاتی در کلانشهرها گروه اجتماعی- برای کلانشهرنشینان، معضل پیدا کردن جای پارک، معضلی آشناست. معضلی که جدیداً به راهی برای پول درآوردن هم تبدیل شده و سودجویان با پارک کردن خودروهایشان در مناطق شلوغ و فروش آن به افراد، به سود خوبی هم […]
معضل پیدا کردن جای پارک پایان میپذیرد؟
کمک مناقصه به ساخت پارکینگهای طبقاتی در کلانشهرها
گروه اجتماعی- برای کلانشهرنشینان، معضل پیدا کردن جای پارک، معضلی آشناست. معضلی که جدیداً به راهی برای پول درآوردن هم تبدیل شده و سودجویان با پارک کردن خودروهایشان در مناطق شلوغ و فروش آن به افراد، به سود خوبی هم میرسند! براساس طرحهای شهرسازی و سندهای بالادستی توسعه شهری، برای خودروهایی که در سطح شهر تردد میکنند، سرانه پارکینگ مشخص میشود که البته در ابتدا تمرکز آن بر وجود پارکینگ در منازل و پس از آن پارکینگهای عمومی و طبقاتی است. براساس طرح تفصیلی و طرح جامع، در شهری مثل تهران برای واحدهای مسکونی زیر ۱۵۰ متر یک واحد پارکینگ و برای مساحتهای ۱۵۰ تا ۲۵۰ مترمربع، دو واحد پارکینگ و برای واحدهای مسکونی بالای ۲۵۰ مترمربع سه واحد پارکینگ اجباری است و باید در نظر گرفته شود. در مورد مجتمعهای اداری و تجاری هم ضوابط مشخصی وجود دارد. براساس آخرین آمارهای موجود روزانه حداقل ۹۹۹ دستگاه خودرو به شهر تهران اضافه میشود. این در حالی است که حتی ۹ فضای جدید برای پارک در تهران ایجاد نشده است که این امر نشاندهنده عمق فاجعهای است که تهران از این حیث با آن دست به گریبان شده است. در واقع پیدا کردن فضا برای پارک خودرو اگر در سالهای گذشته یک معضل برای رانندگان بود در چندسال اخیر تبدیل به یک کابوس شده و تقریباً همه ما تجربه پارک دوبل یا بالا، پایین کردن کوچهها و خیابانها برای پیدا کردن جای پارک را داریم، اما راهحل چیست و تا به کی باید به دنبال فضایی برای پارک خودرو گشت؟
پارکینگ طبقاتی مهمترین راه تأمین پارکینگ در کلانشهرها
مهمترین راهکاری که برای حل مشکل جای پارک در کلانشهرها به ذهن میرسد، احداث پارکینگهای عمومی در مناطق مختلف شهر است. در گذشته، پارکینگهای عمومی معمولاً زمینهای وسیعی بودند که خودروها به صورت منظم در آن پارک میشدند. با توجه به اینکه در این پارکینگها تنها از فضای سطحی موجود برای پارک خودروها استفاده میشد، ظرفیت این پارکینگها محدود به مساحت زمین در دسترس بود و تنها زمانی امکان توسعه و افزایش ظرفیت را داشتند که زمین خالی در مجاورت پارکینگ موجود وجود داشت. با افزایش ارزش زمین در کلانشهرها، عملاً استفاده از فضای سطحی برای احداث پارکینگ، صرفه اقتصادی خود را از دست داد و همین امر سبب ارایه راهکارهای جدیدی جهت استفاده بهینه و اقتصادی از زمینها برای تأمین پارکینگ گردید که از آن جمله میتوان به احداث پارکینگهای رمپی طبقاتی و احداث پارکینگهای مکانیزه اشاره نمود. احداث پارکینگ طبقاتی یکی از راهکارهای رایج تأمین پارکینگ در کلانشهرها است که به دلیل ظرفیت بالا و استفاده بهینه از فضا در قیاس با پارکینگهای سنتی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به مرور، جایگزین پارکینگهای سنتی گردیده است. در کنار مزایای متعدد، این پارکینگها ویژگیهای منفی نیز دارند. بر همین اساس ساخت چندین پارکینگ بزرگ طبقاتی در مناطق شلوغ پایتخت و البته با برگزاری مناقصه در دست اقدام است.
افتتاح پارکینگ امیرکبیر
بر همین اساس دیروز (شنبه) در نهمین شنبه «امید و افتخار»، پروژه پارکینگ امیرکبیر با ۵۵۱ واحد و در مساحت ۲۰ هزار مترمربع افتتاح شد. ارزش مالی این پارکینگ بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شده که با سرمایهگذاری مشترک سازمان حملونقل و ترافیک و عمرانی مناطق شهرداری تهران ساخته شده است. بر این اساس پارکینگ امیرکبیر، اولین پارکینگ صددرصد زیرسطحی شهر تهران است که ظرفیت پارکینگ امیرکبیر ۵۵۱ واحد بوده و در مساحت ۲۰ هزار مترمربع راهاندازی شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.