آغاز فروش اقساطی خودرو توسط تولیدکنندگان از سال آینده

مدیر صنایع خودروی وزارت صمت، در پاسخ به این پرسش که سایپا فروش لیزینگی خودروی شاهین را با سود ۲۱ درصد آغاز کرده، آیا این سود منطقی است و بازار کشش این سود را دارد؟ گفت: پاسخ دادن به این پرسش در حوزه کاری وزارت صمت نیست و این مسأله به سیاست‌های داخلی این بنگاه […]

مدیر صنایع خودروی وزارت صمت، در پاسخ به این پرسش که سایپا فروش لیزینگی خودروی شاهین را با سود ۲۱ درصد آغاز کرده، آیا این سود منطقی است و بازار کشش این سود را دارد؟ گفت: پاسخ دادن به این پرسش در حوزه کاری وزارت صمت نیست و این مسأله به سیاست‌های داخلی این بنگاه اقتصادی باز می‌گردد و ما نمی‌توانیم در این حوزه اظهارنظر کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، عبدا… توکلی‌لاهیجانی؛ ادامه داد: اگر شکایتی در زمینه بالا بودن سود سایپا ثبت شود سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان می‌تواند به این مسأله ورود و موضوع را بررسی کند. وی با بیان اینکه بعد از سال‌ها شاهد فروش اعتباری خودرو هستیم، افزود: همان‌گونه که اشاره شد فروش اقساطی در حوزه وظایف و سیاست‌‌گذاری‌های وزارت صمت نیست اما بدون تردید این شیوه فروش می‌تواند در تنظیم بازار تأثیرگذار باشد. مدیر صنایع خودروی وزارت صمت، با مقایسه فروش خودرو در سال‌جاری و سالی که گذشت، تصریح کرد: سال گذشته برای فروش خودرو مردم صف می‌کشیدند این در حالیست که امسال شاهد فروش قسطی خودروها هستیم و امسال برای فروش خودرو، تولیدکنندگان وام در نظر گرفته‌اند. پس از اینکه ۵۰ درصد از خودروها از فرآیند قرعه‌کشی خارج شدند بدون تردید فروش قسطی تأثیر خود را در بازار می‌گذارد و باعث متعادل شدن آن خواهد شد. توکلی‌لاهیجانی؛ در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که شاهد فروش قسطی خودروهای ایران‌خودرو در ماه‌های آینده باشیم؟ بیان کرد: به تدریج خودروهای دیگر نیز به فرآیند فروش اقساطی اضافه خواهند شد؛ در قدم نخست ایران‌خودرو فروش از فرآیند قرعه‌کشی را حذف خواهد کرد؛ سپس بعد از دنبال کردن سیاست افزایش تولید (در قدم اول ایران‌خودرو تولید تارا را افزایش داده است) به سمت فروش لیزینگی خواهند رفت. به گفته این مقام مسؤول، سال آینده زمینه‌های فروش لیزینگی اکثر تولیدات دو خودروساز داخلی فراهم خواهد شد. وی ادامه داد: در حال‌حاضر تولید خودروهای کامل در شش ماه نخست سال‌جاری ۲۸۸ درصد افزایش داشته است، چراکه جریان تولید در خودروسازان تثبیت و نظمی در حوزه تأمین فراهم شده است و دیگر شاهد تولید خودروهای ناقص نیستیم و خودروهایی که به پارکینگ می‌رفتند صفر شده‌اند و این آمار نشان می‌دهد که افزایش تولید باعث شد که یک خودروساز (سایپا) به صورت کامل از فرآیند قرعه‌کشی حذف و دیگر خودروساز (ایران‌خودرو) نیز در مسیر خروج از فرآیند قرعه‌کشی قرار بگیرد.