جلوگیری از تولید خودروهای بیکیفیت و غیراستاندارد از حدود سال ۱۳۸۲ در دستور کار قرار گرفت و در آغاز ۱۱ استاندارد به طور اجباری اعلام شد که پس از مدتی به ۶۳ مورد رسید و اکنون به ۸۵ مورد افزایش یافته است. ارتقای استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد از سال ۹۶ آغاز شد، در آن […]
جلوگیری از تولید خودروهای بیکیفیت و غیراستاندارد از حدود سال ۱۳۸۲ در دستور کار قرار گرفت و در آغاز ۱۱ استاندارد به طور اجباری اعلام شد که پس از مدتی به ۶۳ مورد رسید و اکنون به ۸۵ مورد افزایش یافته است. ارتقای استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد از سال ۹۶ آغاز شد، در آن زمان این استانداردها برای خودروهای وارداتی اجباری شد، اما برای خودروهای داخلی، یک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد و از اول دیماه ۹۸ استانداردهای ۸۵گانه خودروها اجباری شد. استانداردهایی که به گفته مسؤولان سازمان ملی استاندارد، برای ایمنی مردم و ارتقای خودروهای مورد استفاده طراحی شده و به هیچ عنوان سختگیرانه نیست. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی اسلامپناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، پیشتر در خاتمه مراسم رونمایی از دومین محصول جدید ایرانخودرو در سال ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران، افزود: درخصوص استانداردهایی که تولیدکنندگان خودرو برای تولیدات داخلی خود باید رعایت کنند، پیشتر مواضع خود را صریح و روشن اعلام کردهایم و با قاطعیت در جهت احقاق حقوق مردم ایستادهایم. وی گفت: انتظار دولت، سازمان ملی استاندارد و ارکان تصمیمگیرنده در این زنجیره این است که خودروسازان داخلی حقالناس و رضایت مردم را تحصیل کنند که یک امر اخلاقی و قانونی و شرعی است. اسلامپناه؛ خاطرنشان کرد: اینکه با در پیش گرفتن این سیاست تیراژ تولید مدنظر امسال خودروسازان محقق میشود یا خیر، بحث دیگری است، اما مطلعیم خودروسازان همه تلاش خود را بهمنظور ارتقای کیفی تولیدات بهکار بستهاند. همچنین در همین راستا، رئیس انجمن خودروسازان ایران، اظهار داشت: برخی از استانداردهای ۸۵گانه خودرو که شامل چهار عنوان استاندارد خودروهای سواری و چهار عنوان استاندارد خودروهای تجاری است، در سالهای گذشته متأثر از مساله تحریمها و آماده نبودن زیرساختهای لازم با تعلیق مواجه شد. احمد نعمتبخش؛ افزود: برخی از این استانداردها نظیر ترمز اضطراری خودروهای تجاری یا انحراف خودرو از مسیر در خودروهای سواری به دلایل یاد شده، امکان اجراء کردنشان در داخل وجود ندارد. وی گفت: با این حال در جلسه گذشته شورایعالی استاندارد مصوب شده که زمانبندی برای اجرای این استانداردهای تعلیقی با هماهنگی وزارت صمت در نظر گرفته شود، با این حال رئیسکل سازمان ملی استاندارد بهتازگی تأکید کرده که این استانداردها هرچه زودتر باید اجرایی شوند. این مقام صنفی، یادآور شد: در سالجاری خودروسازان نسبت به حذف پنج محصول قدیمی از خطوط تولید خود اقدام کردهاند که به معنای همراهی با سیاستهای کلان کشور است، با این حال به دلیل تداوم تحریمهای ظالمانه علیه صنعت خودروسازی کشور انتظار میرود زمانبندی مناسبی برای اجرایی کردن این استانداردها در نظر گرفته شود تا تیراژ تولید دچار مشکل نشود. وی اظهار داشت: برای مثال، استاندارد برخورد با عابر پیاده یکی از آن استانداردهای تعلیقی بود که امروز در محصولات جدید خودروسازان از جمله تارا و شاهین تعبیه شده است، اما اگر بخواهیم آن را روی محصولاتی همچون پژوپارس یا پژو۲۰۶ نصب کنیم علاوه بر نیاز به انتقال فناوری از خارج، نیازمند تغییراتی در درب، داشبورد، برفپاککنها و… است. نعمتبخش؛ تصریح کرد: چنین تغییراتی با در نظر گرفتن شرایط تحریمها که انتقال تکنولوژی را دشوار کرده، منجر به حذف این خودروها از خطوط تولید خواهد شد و در نتیجه دستیابی به افزایش تیراژ ۵۰ درصدی وعده داده شده را با مشکل مواجه میکند. براساس این گزارش، در بند نخست از فرمان هشت مادهای رئیسجمهور در حوزه خودرو آمده است: تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ دستکم ۵۰ درصد افزایش یابد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.