اجرای سراسری LEZ در پایتخت از آبان‌ماه

رییس ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران خبر داد اجرای سراسری LEZ در پایتخت از آبان‌ماه سخنگوی طرح کاهش از اجرای طرح LEZ (کاهش) در سراسر شهر تهران خبر داد. به گزارش ایلنا، سیدنواب‌حسینی‌منش در تشریح جزییات اجرای طرح LEZ با بیان این‌که خوشبختانه از روز گذشته کنترل معاینه فنی خودرو‌ها در محدوده زوج و […]

رییس ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران خبر داد

اجرای سراسری LEZ در پایتخت از آبان‌ماه

سخنگوی طرح کاهش از اجرای طرح LEZ (کاهش) در سراسر شهر تهران خبر داد.

به گزارش ایلنا، سیدنواب‌حسینی‌منش در تشریح جزییات اجرای طرح LEZ با بیان این‌که خوشبختانه از روز گذشته کنترل معاینه فنی خودرو‌ها در محدوده زوج و فرد در راستای اجرای طرح LEZ آغاز شده است، گفت: طرح کاهش که از روز ۱۵ شهریورماه (دیروز) آغاز شده، تا اول مهرماه به صورت ارشادی خواهد بود، اما از اول مهرماه، خودروهایی که وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند در صورت نداشتن برگ معاینه فنی معتبر ۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

وی با بیان این‌که خوشبختانه اطلاعات معاینه فنی بسیاری از کلان‌شهر‌ها به سیستم یکپارچه سیمفا متصل شده است، گفت: ورود اطلاعات خودروهای سنگین برعهده وزارت راه گذاشته شده بود که طی دو-۳ روز آتی امیدواریم اطلاعات خودروهای سنگین نیز به سامانه یکپارچه سیمفا وارد شود.

سخنگوی طرح LEZ (کاهش) با بیان این‌که طی ۳ هفته اخیر جلسات زیادی با مسؤولان پلیس و وزارت کشور در خصوص برقراری ارتباط بین دوربین‌های نظارت شهری و سرور پلیس برگزار کردیم، گفت: نهایتاً از دو روز قبل دوربین‌‌ها به سرور پلیس متصل شدند و امکان رصد خودرو‌ها وجود دارد و از روز گذشته نیز طرح کاهش اجرایی شد.

حسینی‌منش با بیان این‌که پلاک کلیه خودروهایی که وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند، توسط دوربین خوانده و اطلاعات آن به سرور سیمفا ارسال و در صورتی که خودرو معاینه فنی نداشته باشد، پیامک ارشادی توسط پلیس برای آن‌ها ارسال می‌شود، گفت: تا اول مهرماه پیامک به صورت ارشادی ارسال می‌شود و پس از آن از اول مهرماه در صورت نداشتن برگه معاینه فنی معتبر، ۵۰ هزار تومان جریمه در انتظار خودروهای فاقد برگه معاینه فنی معتبر قرار دارد.

وی با بیان این‌که از اول مهرماه ۳۰۰ دوربین در محدوده زوج و فرد معاینه فنی خودرو‌ها را چک می‌کنند، گفت: اگر فردی خودرویش دارای معاینه فنی است؛ اما این فرد از اعتبار معاینه فنی خود اطمینان ندارد، می‌تواند وارد سایت simfa.moi.ir شده و با ورود VIN و پلاک خودرو نسبت به تأییدیه برگه معاینه فنی خود اقدام کند.

سخنگوی طرح کاهش با بیان این‌که ممکن است فردی دارای برگه معاینه فنی معتبر باشد اما برای آن پیامک ارشادی ارسال شود، گفت: افراد می‌توانند برای ثبت اعتراض و یا شکایت خود به سایت سیمفا مراجعه کرده و با ورود مشخصات نسبت به ثبت اعتراض اقدام کنند.

حسینی‌منش با بیان این‌که از اول آبان‌ماه طرح کاهش به‌طور سراسری در کل پهنه تهران اجرایی می‌شود، گفت: از اول آبان‌ماه ۱۰۰۰ دوربین اعم از دوربین‌های چراغ قرمز، سنجش سرعت، محدوده طرح ترافیک و… مجهز به چک معاینه فنی می‌شوند و هر خودرویی که از مقابل دوربین‌های نظارتی تهران عبور کند، در صورت نداشتن معاینه فنی جریمه می‌شود.

وی با بیان این‌که خودروهای سال ۹۰ به قبل حتما باید معاینه فنی داشته باشند، گفت: اطلاعات دقیق خودرو‌ها در خصوص اخذ معاینه فنی در سامانه سیمفا ثبت شده است.

حسینی‌منش در خصوص معاینه فنی خودروهای پلاک دولتی و نظامی نیز گفت: این دو دسته پلاک نظامی و دولتی در سامانه سیمفا اطلاعاتشان ثبت نشده بود اما براساس آیین‌نامه اجرایی هیأت وزیران که در دی‌ماه ۹۳ به تصویب رسید، کلیه خودروهای متردد در شهر که سن بالای ۵ سال دارند، باید معاینه فنی دریافت کنند و مسؤولان بالادست دستور داده‌اند که پلاک خودروهای نظامی و دولتی نیز در سامانه سیمفا ثبت شود و باید بگویم که در طرح کاهش استثنایی وجود ندارد و کلیه خودرو‌ها ملزم به گرفتن برگه معاینه فنی معتبر هستند و هیچ تفاوتی بین خودرو‌ها در این طرح وجود ندارد.

وی با اشاره به نظارت بر موتورسیکلت‌‌ها در طرح کاهش گفت: پس از اجرایی شدن طرح کاهش، اولویت بعدی ما نظارت و بررسی موتورسیکلت‌‌ها است.

رییس ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اهمیت اصلاح قانون معافیت معاینه فنی گفت: این اصلاح قانون به عمر مجلس نهم قد نداد و حالا در کمیسیون کشاورزی نیز مورد تصویب قرار گرفته و این اصلاح قانون منتظر ورود به صحن علنی است.

حسینی‌منش با بیان این‌که کارشناسان معتقدند که اگر کلیه خودرو‌ها معاینه فنی دریافت کنند ۱۰ درصد از آلودگی هوا کم می‌شود، گفت: ۱۰ درصد بر روی کاغذ شاید عدد کوچکی باشد اما در واقعیت بسیار بزرگ است چراکه ذرات معلق کم‌تر از ۲٫۵ میکرون برای کودکان بسیار خطرناک هستند.

 

رییس ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در پایان درمورد مینی‌بوس‌های فرسوده به محدوده طرح کاهش نیز گفت: برای ما استثنایی وجود ندارد و همه خودرو‌ها باید برگه معاینه فنی دریافت کنند و اگر خودرویی نتواند معاینه فنی دریافت کند، حق ورود به محدوده را ندارد.