زمین‌گیر شدن ۲۵ درصد ناوگان ریلی فقط با یک تصمیم

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی عنوان کرد زمین‌گیر شدن ۲۵ درصد ناوگان ریلی فقط با یک تصمیم دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، گفت: تصمیم راه‌آهن درخصوص صادر نشدن بارنامه برای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بدهکار، موجب زمین‌گیری یک‌چهارم ناوگان ریلی کشور در یک ماه اخیر شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سبحان نظری؛ افزود: با […]

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی عنوان کرد

زمین‌گیر شدن ۲۵ درصد ناوگان ریلی فقط با یک تصمیم

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، گفت: تصمیم راه‌آهن درخصوص صادر نشدن بارنامه برای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بدهکار، موجب زمین‌گیری یک‌چهارم ناوگان ریلی کشور در یک ماه اخیر شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سبحان نظری؛ افزود: با افزایش تعرفه‌ها توسط راه‌آهن بسیاری از شرکت‌های ریلی که با نرخ قدیم از صاحبان کالا هزینه دریافت کرده بودند و متحمل زیان سنگینی شدند. وی اظهار داشت: طبق قانون، شرکت راه‌آهن حق اضافه کردن تعرفه‌ها را دارد، اما عرفاً بهتر بود برای افزایش نرخ با بخش‌خصوصی مشورت می‌کرد و با هم تصمیم‌گیری می‌کردند. وی با بیان این‌که قانون خاصی برای محدود کردن افزایش نرخ‌‌ها وجود ندارد، ادامه داد: براساس قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل‌ونقل ریلی، راه‌آهن موظف است افزایش نرخ‌‌ها را طوری تنظیم کند که کرایه بخش ریلی قابل رقابت با حمل‌ونقل جاده‌ای باشد. دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، درخصوص پیامدهای تعویق پرداخت کرایه به راه‌آهن گفت: در این‌صورت، راه‌آهن جلوی صدور بارنامه‌ها را می‌گیرد. شرکت‌های ریلی صرفاً برای بقا تلاش می‌کنند و وضعیت اقتصادی خوبی ندارند و در این شرایط، راه‌آهن برای اجبار شرکت‌ها به پرداخت بدهی، دسترسی آن‌‌ها به سامانه صدور بارنامه را قطع می‌کند و در نتیجه این سیاست، در یک ماه اخیر یک‌چهارم ظرفیت ناوگان ریلی زمین‌گیر شده است و واگن‌‌ها با بار یا بدون بار متوقف شده‌اند. وی افزود: جابه‌جایی بار داخلی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد اُفت داشته که بخشی از این کاهش، ناشی از کمبود لکوموتیو و بخش دیگر ناشی از این تصمیم بوده است. دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، با بیان این‌که مدیرعامل راه‌آهن با بخش‌خصوصی هیچ ارتباطی ندارد، اظهار کرد: به همین دلیل، فعالان صنعت گلایه‌ها را به وزیر راه‌وشهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند. درباره تعرفه‌ها به وزیر راه‌وشهرسازی نامه نوشتیم و آقای قاسمی؛ به راه‌آهن دستور داد موضوع را بررسی کرده و جواب دهند و با وجود اینکه راه‌آهن جوابیه تهیه کرد مدیر عامل راه‌آهن گفته نیازی نیست جوابیه بدهند.