رئیس اتحادیه نمایشگاهداران تبریز، خاطرنشان کرد: کاهش عرضه، بلاتکلیفی در روند واردات خودرو و نوسانهای نرخ ارز باعث افزایش نرخ خودرو در بازار شدند. به گزارش ایلنا، ابراهیم مددیان؛ از افزایش دو تا ۱۰ درصدی نرخ خودرو خبر داد، گفت: کاهش عرضه، بلاتکلیفی در روند واردات خودرو و نوسانهای نرخ ارز باعث افزایش نرخ خودرو […]
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران تبریز، خاطرنشان کرد: کاهش عرضه، بلاتکلیفی در روند واردات خودرو و نوسانهای نرخ ارز باعث افزایش نرخ خودرو در بازار شدند. به گزارش ایلنا، ابراهیم مددیان؛ از افزایش دو تا ۱۰ درصدی نرخ خودرو خبر داد، گفت: کاهش عرضه، بلاتکلیفی در روند واردات خودرو و نوسانهای نرخ ارز باعث افزایش نرخ خودرو در بازار شدند. وی ادامه داد: دنا پلاس ۵۱۰ میلیون تومانی دو هفته پیش، در این هفته ۵۳۵ میلیون تومان فروخته شد؛ همچنین نرخ ۲۰۶ تیپ۲ از ۳۰۰ میلیون تومان تغییر و ۳۱۳ میلیون تومان شد. تغییر نرخ در خودروهای خارجی نیز ملموس است و نرخ این خودروها افزایش حدود پنج تا ۱۰ درصدی را تجربه کرد؛ به عنوان مثال تویوتا مدل ۲۰۱۵ که ۲۵ روز پیش دو میلیارد ۱۵۰ هزار تومان بفروش میرسد نرخ آن در این هفته افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرد و دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بفروش رسید. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران تبریز، در پاسخ به این پرسش که با آغاز این هفته سایپا فروش لیزینگی خودرو شاهین را آغاز کرد آیا این شیوه فروش تأثیری در بازار نمیگذارد؟ گفت: فروش شاهین در بازار بهسختی انجام میشود؛ سایپا فروش خودرو به صورت قرعه کشی را تمام کرده است و به نظر میرسد این خودروساز باهدف از بین بردن فاصله قیمت کارخانه تا بازار آزاد اقدام به این کار کرده است. مددیان؛ ادامه داد: عرضه خودرو در بورس نیز باهدف افزایش قیمت پایه انجام شد؛ بهعنوان مثال بعد از عرضه هایما در بورس نرخ آن از ۶۰۰ میلیون تومان به ۹۰۰ میلیون تومان در بازار رسید. به گفته وی؛ فروش به شکل قرعهکشی نمیتواند نیاز بازار را تأمین کند و این شیوه فروش مناسب بازار در دهه ۶۰ بود. اگر خودروسازان نیاز بازار را تأمین نکنند افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت؛ عرضه متناسب با نیاز قیمتها را ثابت میکند. این فعال صنفی، در پاسخ به این پرسش که معاون صنایع خودروی وزارت صمت اعلام کرد که سیاست فروش لیزینگی در خودروهای ایرانخودرو نیز دنبال خواهد شد، آیا از دید شما این مهم عملیاتی خواهد شد؟ گفت: وعدههای این چنینی از سوی مسؤولان صمت بارها رسانهای شده است اما کمتر شاهد اجرای آن هستیم؛ مسؤولان صمت ابتدا اعلام کردند که از ابتدای خرداد خودرو وارد کشور خواهد شد اما این تاریخ از خرداد به شهریور تغییر کرد و تاکنون هم واردات خودرو انجام نشده است. این فعال اقتصادی، با بیان اینکه آییننامه واردات خودرو دارای اشکال است، اظهار کرد: سخن از واردات خودرو بازار را متلاطم کرد اگر مسؤولان نمیتوانند در این زمینه کاری انجام بدهند با طرح دیدگاههای غیرکارشناسی تعادل بازار را برهم نزنند. خبر واردات خودرو دو ماه بازار را آرام کرد اما بعد ازاینکه واردات انجام نشد قیمتها بالا رفت. مددیان؛ طرح خبرهای مبنی بر صادرات خودرو به ارمنستان را بازارگرمی مسؤولان دانست و افزود: خودروسازان توان تأمین نیاز بازار داخلی را ندارد یک ضربالمثلی در بین ایرانیان رایج است که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. شرایطی که بازار خودرو حاکم است این ذهنیت را ایجاد کرده که این صنعت به بیراه رفته است. وی با اشاره به بالا رفتن حجم خرید و فروش خودرو بعد از افزایش نرخ، گفت: قواعد حاکم بر بازار ایران معکوس است و وقتی قیمتها بالا میرود به جای کاهش شاهد افزایش تقاضا هستیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.