هزینه ساخت خط ‌آهن رشت-آستارا ۲۲ هزار میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد هزینه ساخت خط ‌آهن رشت-آستارا ۲۲ هزار میلیارد تومان گروه راه‌وشهر‌سازی – راه‌آهن رشت-‌آستارا به‌عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال-‌جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه‌آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا می‌باشد. اتمام این ابَرپروژه راه‌آهن با توجه به […]

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد

هزینه ساخت خط ‌آهن رشت-آستارا ۲۲ هزار میلیارد تومان

گروه راه‌وشهر‌سازی – راه‌آهن رشت-‌آستارا به‌عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال-‌جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه‌آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا می‌باشد. اتمام این ابَرپروژه راه‌آهن با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد. اما مشکلی که در این میان وجود دارد، تأمین منابع این پروژه می‌باشد. به‌طوری که براساس برآورد اعلام شرکت ساخت و توسعه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه‌های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال (۲۰ هزار میلیارد تومان) می‌باشد. در این‌باره، خیرا… خادمی؛ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، منابع مورد نیاز برای ساخت خط‌آهن رشت-آستارا را ۲۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. خادمی؛ در این‌باره، گفته است:‌ این خط ریلی ۱۶۴کیلومتر طول دارد و به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی، حدود ۵۰ درصد مسیر به احداث پل نیاز دارد که برای ۵۲ کیلومتر آن طراحی پل انجام شده است. یکی از گِره‌های این پروژه تملک اراضی مسیر است، چرا که سرتاسر این پروژه زمین‌های کشاورزی ارزشمند وجود دارد و به دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای تملک این اراضی نیاز است. وی ادامه داد: علاوه بر این ۲۰ هزار میلیارد تومان هم برای احداث پروژه مورد نیاز است که برای تأمین آن باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و مجموع هزینه‌های این پروژه ۲۲هزار میلیارد تومان می‌شود. خادمی؛ با بیان اینکه در حال‌حاضر کشور روسیه برای سرمایه‌گذاری و احداث این پروژه اعمال آمادگی کرده است، افزود: در کنار تلاش‌‌ها برای استفاده از منابع خارجی، از سوی وزیر راه‌وشهرسازی نیز پیگیری‌هایی برای تأمین اعتبار از منابع خاص داخل کشور در حال انجام است. در سفر رئیس‌جمهور ایران به مسکو و جلسات مشترک با رئیس‌جمهور روسیه، تمایل به حضور این کشور در پروژه رشت-‌آستارا بیشتر بود. وی افزود: به دنبال مذاکرات انجام شده، تیم‌های کارشناس روسی از این مسیر بازدید و مشخصات فنی پروژه را دریافت کردند که قرار شد طی زمان‌بندی یک ماهه نتایج آن را اعلام کنند تا درباره نحوه ساخت به تفاهم برسیم.روسیه باید نحوه کمک مالی روسیه در این پروژه را مشخص کند که از طریق وام دولتی، سرمایه‌گذاری مشترک یا فاینانس است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور راه‌آهن رشت-‌آستارا را یک پروژه کلیدی و راهبردی دانست که شبکه ریلی کشور را تکمیل می‌کند و می‌تواند عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای آینده کشور ما داشته باشد. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه مسیر رشت-‌آستارا بهترین کریدور حمل‌ونقلی بین جنوب شرق آسیا به سمت اروپای شرقی و روسیه است، جذب بار سنگینی داشته باشد و مقدار زیادی از کالاهایی که بین روسیه و هند یا اروپای شرقی و هند در حال انجام است، جذب کند. خادمی؛ تأکید کرد: بنابراین احداث این پروژه هم به نفع ایران و هم به نفع حمل‌ونقل بین‌المللی است و هم حمل بین‌المللی کالا را متحول می‌کند و هم می‌تواند زمینه را برای استفاده از خاک ایران به‌عنوان یک مسیر ترانزیتی بار فراهم کند. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، گفت: با وجود هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی تکمیل راه‌آهن، معطل روسیه نمی‌مانیم و همزمان در حال پیگیری تأمین اعتبار از سایر منابع هستیم. راه‌آهن رشت- آستارا مهم‌‌ترین پروژه ریلی کشور بوده که تکمیل‌کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند.