آب را در مدارس نجات دهید

آب را در مدارس نجات دهید بحران آبی شدید در ایران در حال رخ دادن است و ما باید از روش‌های مختلفی برای متوقف کردن آن استفاده کنیم، اما آیا استفاده از تکنولوژی‌های نو و یا اصلاح الگوی مصرف به تنهایی برای حل بحران آب کافی است ؟ به گزارش خبرآنلاین، آب یکی از منابعی […]

آب را در مدارس نجات دهید

بحران آبی شدید در ایران در حال رخ دادن است و ما باید از روش‌های مختلفی برای متوقف کردن آن استفاده کنیم، اما آیا استفاده از تکنولوژی‌های نو و یا اصلاح الگوی مصرف به تنهایی برای حل بحران آب کافی است ؟

به گزارش خبرآنلاین، آب یکی از منابعی است که بدون شک بدون آن بقای نه تنها انسان بلکه هیچ موجود زنده دیگری بر روی کره زمین ممکن نیست، حال در دنیا نگرانی‌های زیادی در زمینه آب وجود دارد؛ افزایش جمعیت، مصرف بی‌رویه آب، سیاست‌های غلط، استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی و … همگی به این سمت در حال حرکت هستند که آب کره زمین تمام شود و دیگر حیاتی بر روی کره زمین وجود نداشته باشد ! 

ایران هم یکی از اصلی‌‌ترین کشور‌هایی است که از منابع آب خود اصلاً به شکل درستی استفاده نمی‌کند و سال به سال در حال خشک شدن است، سرانه آب تجدیدپذیر ما ده‌ها سال است که رو به کاهش است و ادامه این روند کاهش هزینه‌های شدیدی برای کشور به دنبال دارد.

اما علت این روند کاهشی چه چیزی است؟ دو مورد بر سرانه آب کشور در یک کشور تأثیر می‌گذارند یکی روند مصرف آب و یکی دیگر جمعیت.

مصرف آب توسط مردم

استفاده و مصرف آب یکی نیاز‌های اصلی هر انسان و کشوری است اما در ایران این مصرف بیش از حد زیاد است، نیاز روزانه هر انسان در رابطه با آب حدود ۵۰ لیتر است در ایران سرانه مصرف آب حدود ۲۰۰ لیتر در روز است و این منجر به کم‌تر شدن مقدار زیادی از منابع آب تجدیدپذیر ایران می‌شود.

این مصرف آب در ۳ قسمت مختلف انجام می‌شود؛ یکی کشاورزی، یکی صنایع و دیگری هم مصرف شهری آب. البته بیش‌ترین مصرف آب در ایران مخصوص به بخش کشاورزی است ۹۲ درصد آب در ایران در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

روش‌های مختلفی برای کاهش مصرف آب وجود دارد. روش‌هایی مانند استفاده از تکنولوژی‌های جدید و اصلاح الگوی مصرف.

استفاده از تکنولوژی‌های جدید

یکی از روش‌های کاهش مصرف آب استفاده از تکنولوژی‌های جدید است، تکنولوژی‌هایی که مخصوصاً در کشاورزی مصرف آب را کاهش می‌دهند.

آبیاری میکرو

برای مثال یکی از تکنولوژی‌ها، سیستم آبیاری میکرو است. این روش نسبت به آبیاری معمولی سود‌های بسیار بیش‌تری دارد زیرا کشاورز از این طریق می‌تواند ۲۰ تا ۵۰ درصد آب را که توسط تبخیر، باد و … تلف می‌شوند را نجات دهد.

سنسور‌های باران

سنسور‌های باران باعث می‌شوند که به هنگام باران به شکل اتوماتیک سیستم‌های آبیاری قطع شوند و از این طریق آب کم‌تری مصرف شود.

آگاهی گام اول برای تغییر در اصلاح الگوی مصرف

برای ایجاد تغییر در الگوی مصرف آب شاید یکی از اصلی‌‌ترین اتفاقاتی که باید رخ بدهد آگاهی است. پیتر اسکیل، یکی از اساتید دانشگاه ملبورن که برای نجات دریاچه ارومیه به ایران آمده است در این رابطه گفت: «اگر جایگاه زیست‌محیطی آب شناخته شود و همه بر این باور باشند که آب در محیط‌زیست چیز مهمی است کشاورزان شروع می‌کنند تا راه‌حلی پیدا کنند که آب کم‌تری مصرف کنند، صنعت می‌گوید چگونه مطمئن شود آبی که وارد می‌کند تمیزتر باشد و شهر‌ها هم می‌گویند که باید با دقت نسبت به محیط‌زیست برخورد کنند.»

اما برای ایجاد این آگاهی چه اقداماتی باید انجام شود؟

تحقیقات مختلفی در زمینه نقش مدارس در ایجاد آگاهی محیط‌زیستی انجام شده است. یکی از اصلی‌‌ترین مسایل زیست‌محیطی هم آب است و کشور‌های مختلف برای آگاه‌سازی اهمیت آب برنامه‌های مختلفی دارند.

یکی از این برنامه‌ها که برای نجات آب در برخی از مدارس استرالیا اجرا می‌شود، برنامه «هوشمند آب» است در این برنامه روش‌های مختلفی در مدارس اجرا می‌شود تا دانش آموزان آگاهی بیش‌تری نسبت به آب داشته باشند، در مدارسی که این برنامه در آن‌ها اجرا می‌شود بخش‌های مختلفی از آب به دانش‌آموزان تدریس می‌شود؛ چرخه آب، حفاظت از آب، منابع آب، فاضلاب و بازیافت آب از مباحث تدریس شده در استرالیا است.

همچنین در این کشور به دانش آموز‌ان آموزش داده می‌شود که چگونه آب کم‌تری مصرف کنند، مثلاً یکی از تکالیف آن‌ها این است که با ساعت شنی به حمام بروند و سعی کنند با اتمام آن حمام خود را در زمان حدود ۴ دقیقه تمام کنند.

به‌طور کلی برخی از وظایف مدارسی که برنامه «هوشمند آب» را رعایت می‌کند اینگونه است:

– به دانش‌آموزان یادآوری کنند در مدرسه «هوشمند آب» هستند. – در مسابقات این حوزه شرکت کنند. دانش‌آموزان را تشویق کنند که یک بازرس کوچک آب باشند و هرگونه نشت آبی را به شرکت آب اطلاع دهند.

-در خبرنامه مدرسه از نکات مربوط به مصرف درست آب استفاده کنند. – در یک رسانه از نقش این برنامه در مدرسه خود بگویند. – در کتابخانه مدرسه قسمتی را به کتاب‌های آبی اختصاص دهند.

– قرار دادن پوستر و استیکر‌های مختلف در اطراف مدرسه. – برنامه‌ریزی اقدامات مربوط به هفته آب.

– انتخاب ماهانه بر‌ترین دانش‌آموز در زمینه آب. – ارتباط دادن برنامه هوشمند آب به برنامه‌های توسعه مدارس. – فرستادن باغبان مدرسه به دوره‌های آموزشی مختلف.