اتمام فاز اول پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان

راه‌آهن چابهار-زاهدان، یکی از پروژه‌های استراتژیک و اولویت‌دار ریلی کشور بوده که سبب توسعه سواحل مکران و اتصال کشورهای آسیای‌میانه، افغانستان و پاکستان و همسایه‌های شمالی ایران به آب‌های آزاد اقیانوسی خواهد شد و در توسعه کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران و افزایش درآمدهای ترانزیتی برای کشور نقش چشمگیری خواهد داشت. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس […]

راه‌آهن چابهار-زاهدان، یکی از پروژه‌های استراتژیک و اولویت‌دار ریلی کشور بوده که سبب توسعه سواحل مکران و اتصال کشورهای آسیای‌میانه، افغانستان و پاکستان و همسایه‌های شمالی ایران به آب‌های آزاد اقیانوسی خواهد شد و در توسعه کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران و افزایش درآمدهای ترانزیتی برای کشور نقش چشمگیری خواهد داشت. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس خطیبی؛ معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، درباره آخرین وضعیت پیشرفت راه‌آهن چابهار-زاهدان، اظهار کرد: این پروژه ۶۲۸ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی آن به ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد و با پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصد همراه شده است. وی با بیان اینکه یکی از وظایف ما در مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی تکمیل کریدورهای ترانزیتی و ریلی کشور است، افزود: راه‌آهن چابهار-زاهدان در راستای کریدور شمال- جنوب در قست شرقی کشور ایفای نقش می‌کند. بندر چابهار با توجه به امتیازات خاص و موقعیتی که دارد، به یک مسیر پس کرانه‌ای حمل‌ونقلی برای انتقال بار با شرایط مناسب نیاز دارد و با توجه به حجم انبوه بار این مسیر، راه‌آهن چابهار نقش مهم‌تری پیدا می‌کند. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، افزود: فاز اول این پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان یعنی حدفاصل زاهدان تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر تمام شده و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نمی‌شود. در حال‌حاضر مشغول تشریفات تبدیل موقت در این بخش هستیم و فاز اول به‌زودی با حضور مسؤولان بلندپایه افتتاح می‌شود. خطیبی؛ خاطرنشان کرد: در بخش روسازی هم علاوه بر اینکه از سمت زاهدان به خاش ریل‌گذاری شده، از سمت چابهار هم عملیات ریل‌گذاری را آغاز کردیم اما به‌دلیل محدودیت منابع، فعالیت‌‌ها به قطعه زاهدان-خاش متمرکز شد. در بخش زیرسازی فاز دوم پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان که حدفاصل چابهار، ایرانشهر تا خاش است، فعالیت‌‌ها به شکل جدی ادامه دارد و در چند ماه آینده پیشرفت قابل‌توجهی را شاهد خواهیم بود. وی در ادامه، درباره تأمین اعتبار این پروژه با اشاره به موافقت مقام‌معظم‌رهبری و دستور رئیس‌جمهوری در سال ۱۳۹۸ برای اختصاص اعتبار به این پروژه تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به منظور تسریع تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: از این اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی مصوب، ۲۵۰ میلیون یورو تخصیص یافته است. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، ادامه داد: با تأیید سازمان برنامه و بودجه درخواست تأمین ۵۰ میلیون یوروی باقیمانده نیز برای صندوق توسعه ملی ارایه شد و چون مدت زمان استفاده از این تسهیلات طی شده بود، صندوق این موضوع را به دولت منتقل کرد. ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داده شد تا ۵۰ میلیون یورو باقی مانده نیز صرف تکمیل پروژه چابهار-زاهدان شود، ‌البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده است. سرعت طراحی این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و جابه‌جایی تعداد ۹۲۷ هزار نفر مسافر و ۲٫۸ میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و جابه‌جایی بیش از دومیلیون نفر مسافر و ۷٫۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری پیش‌بینی شده است.