بعید است شرکت‌های واردکننده بتوانند CKD خودروهای برندهای اول جهان را وارد کنند

دبیر انجمن واردکنندگان بعید است شرکت‌های واردکننده بتوانند CKD خودروهای برندهای اول جهان را وارد کنند دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، خاطرنشان کرد: مطابق با آیین‌نامه، ماشین‌های شاسی‌بلند، بنز، تویوتا را نخواهیم داشت و هفت شرکتی که می‌خواهند اقدام به واردات کنند، هم‌اکنون خودروی چینی را مونتاژ می‌کنند و بعید به نظر می‌رسد که بتوانند CKD […]

دبیر انجمن واردکنندگان

بعید است شرکت‌های واردکننده بتوانند CKD خودروهای برندهای اول جهان را وارد کنند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، خاطرنشان کرد: مطابق با آیین‌نامه، ماشین‌های شاسی‌بلند، بنز، تویوتا را نخواهیم داشت و هفت شرکتی که می‌خواهند اقدام به واردات کنند، هم‌اکنون خودروی چینی را مونتاژ می‌کنند و بعید به نظر می‌رسد که بتوانند CKD خودروهای برندهای اول جهان را بتوانند وارد کنند.

دستورالعمل واردات برای خودروهای چینی نوشته شد/قیمت خودرو در شعار مسؤولان رو به کاهش است

به گزارش ایلنا، مهدی دادفر؛ با بیان اینکه وزارت صمت نام هفت شرکت واردکننده خودرو را رسانه‌ای کرده است، گفت: در ارزیابی مرحله نخست هفت شرکت توانستند شرایط واردات خودرو را کسب کنند. این شرکت‌ها عبارتند از: سایپا، پارس‌خودرو، سایپا سیتروئن، تجارت بین‌المللی کرمان‌خودرو، خودروسازی فردا، آریانموتور پویا، مکث‌موتور است که سه شرکت زیرمجموعه سایپا محسوب می‌شوند. وی با انتقاد از چرایی منتشر نشدن اصلاحات آیین‌نامه واردات خودرو، گفت: آیین‌نامه واردات خودرو ابهاماتی دارد که باید در مورد آن‌ها تجدیدنظر صورت بگیرد. به‌عنوان مثال آیا اصلاحات آیین‌نامه همان اصلاحات مدنظر مجلس است؟ وضعیت تعرفه، عوارض و اسقاط خودرو در این آیین‌نامه به چه صورت است؟ آیا وضعیت سود واردکنندگان مشخص است؟ چراکه مطابق با آیین‌نامه مقرر شده است بعد از فروش خودرو یک سود عادلانه برای واردکننده در نظر گرفته شود. دادفر؛ با بیان اینکه وزارت صمت علاقه‌مند واردات خودرو است، تصریح کرد: شرکت‌های واردکننده می‌خواهند خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو را به صورت CKD وارد کنند و همزمان اجازه ثبت سفارش سی‌وی‌یو را داده‌اند. ذیل بحث سرمایه‌گذاری فناورانه و انتقال تکنولوژی این مجوز را دریافت کرده‌اند. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو؛ همزمان با واردات خودرو باید بحث مونتاژ و تولید دنبال شود. وی با بیان اینکه این دستورالعمل به خودروهای چینی منتهی خواهد شد، گفت: مطابق با آیین‌نامه ماشین‌های شاسی‌بلند، بنز، تویوتا را نخواهیم داشت و هفت شرکتی که می‌خواهند اقدام به واردات کنند هم‌اکنون خودروی چینی را مونتاژ می‌کنند و بعید به نظر می‌رسد که بتوانند CKD خودروهای برندهای اول جهان را بتوانند وارد کنند. دادفر؛ با اشاره به ضعف کشور در بخش مونتاژ و تکنولوژی، ادامه داد: سراتو تولید ساپیا با سراتو وارداتی زمین تا آسمان از لحاظ کیفیت و امکانات فاصله داشت و خلأ ما در حوزه مونتاژ نیز قابل‌توجه است. وی با بیان اینکه قیمت خودرو در شعار مسؤولان روبه کاهش است، گفت: نمی‌دانم با چه منطقی نمی‌خواهند متوجه افزایش قیمت خودرو در بازار باشند. تخصیص ارز برای واردات از سوی بانک‌مرکزی نیز موضوع دیگری است و وزارت صمت می‌تواند سلب مسؤولیت کند و بگویید ما کار خود را انجام داده‌ایم و تخصیص ارز دیگر در حیطه وظایف ما نیست. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در پایان بیان کرد: می‌توان گشایش‌های انجام داد اما اصرار به وجود دولتی‌‌ها در روند واردات کار‌ها را دشوار کرده است طرف‌های خارجی به دلیل پیچیدگی در فرآیند تصمیم‌گیری دولتی تمایلی به مراودات با بخش دولتی ندارند و با بخش‌خصوصی راحت‌تر کار می‌کند اما دوستان علاقه‌ای به این موضوع ندارند.