خودرو وارد می‌شود!

   همچین می‌گویند و می‌گوییم خودرو وارد می‌شود، هرکسی نداند فکر می‌کند معجزه و یا لااقل شعبده‌ای به دست عزیزان قانون و برنامه و آیین‌نامه‌نویس، رقم خورده است و تاریخ خودرو و خودروسازی در کشور عزیزمان قرار است به دو قسمت ماقبل از واردات ۱۴۰۱ و پساواردات ۱۴۰۱ تقسیم شود و چنان برنامه و قانون و […]

   همچین می‌گویند و می‌گوییم خودرو وارد می‌شود، هرکسی نداند فکر می‌کند معجزه و یا لااقل شعبده‌ای به دست عزیزان قانون و برنامه و آیین‌نامه‌نویس، رقم خورده است و تاریخ خودرو و خودروسازی در کشور عزیزمان قرار است به دو قسمت ماقبل از واردات ۱۴۰۱ و پساواردات ۱۴۰۱ تقسیم شود و چنان برنامه و قانون و سازوکاری نوشته و قرار است اجراء شود که تا چندصباحی دیگر خودروسازی داخلی متحول، قیمت خودرو در کف بازار متعادل و بساط رانت و سفته‌بازی مضمحل شده و بعد از سال‌ها خلق‌ا… بینوا می‌توانند یک خودرو با کیفیت و قیمت مناسب بخرند و حظش را ببرند.

  تا آنجا که یادمان هست، قرار بر این بود که واردات خودرو رقیب خودروساز داخلی باشد و جنابان دوقلوهای افسانه‌ای و برادران و خواهران تَنی‌ناتنی ایشان را به صرافت بهبود کیفیت و ارتقای استاندارد و افزایش کمیت و بهینه‌سازی هزینه تمام شده و کاهش قیمت، بیندازد و آرام‌آرام بساط خودروهای بی‌کیفیت داستان‌دار به اصطلاح ساخت وطن برچیده شده و ماشین‌هایی در حد شأن و منزلت مردم به ایشان فروخته شود، اما خب چه می‌شود کرد، رسم روزگار غدار کج مدار است که همان‌هایی که قرار بود با واردات خودرو حساب کار دستشان بیاید و احیاناً به‌واسطه بی‌خیالی چندین و چند ساله در بهره‌وری و تولید بهینه، نقره‌داغ هم بشوند، به لطف آیین‌نامه واردات و اما و اگرهای مستتر در این سند تاریخی و البته قانون وکلای مجلس، با حفظ سمت به واردکنندگان رسمی و همه چیز تمام و خیلی‌خیلی اتفاقی مورد وثوق و با اهلیت کامل و سابقه درخشان در امر خدمات و فروش و گارانتی و کلی چیز دیگر، تبدیل شدند و اینجور که فهم هوشنگ‌خانی ما می‌رسد غیر از یکی، دو تا نام کمتر شنیده شده، همگی سال‌هاست که خاک صحنه می‌خورند و در امر سازندگی و واردکنندگی و مونتاژندگی! ید طولایی دارند، (آن عبارت سازندگی را خیلی جدی نگیرید، نکته انحرافی است)!

  خیلی دلمان می‌خواهد یکی از مسؤولین و متولیان که این تدارک و برنامه‌ریزی و اتفاقات، دستپخت جنابشان می‌باشد و یا نخودی در آاش هفت جوش یک وجب روغن فعلی دارند، پشت تریبون حاضر شده و بفرمایند که علی‌الحساب آنچه قرار بود بشود و به‌قول امروزی‌ها روح حاکم بر قانون نوشته شده توسط وکلای مردم، چه نسبت و صنمی با آنچه قرار است رخ بدهد، دارد و اساساً کسی در دلش به ساده‌دلی ما ملت همیشه در صحنه، نمی‌خندد؟

  اجازه بدهید لیست واردکنندگان خودرو (داغ و تازه) را مرور کنیم شاید ما افکارمان سمی است و راه را به غلط می‌رویم: شرکت‌های بهمن‌خودرو، ایران‌خودرو، معین‌خودرو، ایرتویا و دیار، سایپا، پارس‌خودرو، سایپا-‌سیتروئن، تجارت بین‌الملل و پشتیبانی کرمان‌خودرو، خودروسازی فردا، مکث‌موتور، آرین‌موتور پویا! لیست دوازدهگانه شرکت‌های تأیید شده واردات خودروهای اقتصادی هستند. یعنی یک از یک خصوصی‌تر، غریب‌تر، مظلوم‌تر، توانمند و این‌کاره و کاردان‌تر، ماهی نگیرتر، موج‌سواری نکرده‌تر، لذت دلار ترجیحی، نچشیده‌تر، در خدمات بی‌نظیرتر و کلی‌تر و خشک دیگر… کنار هم جمع شده‌اند و نه اندک‌اندک که یهویی جمع مستان رسیده است!

  تا یادمان نرفته است، آن بند معروف الزام واردکنندگان (و ایضاً کمپانی‌های سازنده خودروهای وارداتی) به انتقال دانش فنی ساخت خودروهای وارداتی را خدمت خودم، خودتان و خودشان یادآوری می‌کنم و به جای اینکه باز از رانت و باند و مافیا حرف زده و غرولند مفت و مجانی و بی‌نتیجه راه بیندازیم، چند صباحی منتظر می‌مانیم و اجرایی شدن این بند را به نظاره می‌نشینیم، هرچند اگر لیست واردکنندگان اینقدر کوتاه و مختصر و معرف حضور همگان نبود، امید به اجرای این بند خیلی‌خیلی بیشتر بود و حالا با این اوصاف و حضور فوق‌حرفه‌ای‌های انتقال دانش فنی، امیدمان در شرف نابودی است، که این بزرگواران یک در میانشان استاد تمامی در این رشته داشته و فی‌الحال در خودروسازی ملی در حال تماشای نتایج هنرنمایی ایشان هستیم!