لزوم راه‌اندازی بازار آتی کشاورزی

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی عنوان کرد لزوم راه‌اندازی بازار آتی کشاورزی به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی، شفافیت معاملات در بورس و رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی از مزایای اصلی عرضه شکر در بورس کالای ایران است. به گزارش سنا، علیرضاحمیدی، مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر، […]

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی عنوان کرد

لزوم راه‌اندازی بازار آتی کشاورزی

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی، شفافیت معاملات در بورس و رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی از مزایای اصلی عرضه شکر در بورس کالای ایران است.

به گزارش سنا، علیرضاحمیدی، مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر، ضمن اشاره به عقیده وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، عنوان کرد: استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا برای مدیریت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی می‌تواند مؤثر باشد و وزیر جهاد کشاورزی نیز شخصاً به این موضوع اعتقاد دارد.

وی با اظهار امیدواری از افزایش عرضه شماری از محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: امیدواریم طی سال‌های آینده حجم و شمار کالاهای کشاورزی در بورس کالا افزایش یابد تا افزون بر پیش‌بینی دقیق تری از آینده بازار محصولات کشاورزی، آمارهای بخش کشاورزی نیز شفاف شود.

علیرضاحمیدی با درنظر گرفتن محاسن عرضه محصولات کشاورزی، از جمله شکر در بورس کالا تصریح کرد: شفاف‌سازی معاملات از مهم‌ترین مزیت‌های عرضه شکر در بورس کالا است.

وی ادامه داد: در بورس ما به مصرف واقعی می‌رسیم؛ روند معاملات بورس کالا به مراتب شفاف تر و نظامند تر از بازار آزاد است و این موضوع به سلامت معامله و شفافیت معاملات می‌انجامد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر، کوتاه شدن دست دلالان از بازار شکر را مزیت دیگر خواند و افزود: در واقع عرضه شکر در بورس کالا سبب می‌شود که شکر به دست مصرف‌کننده واقعی با قیمتی شفاف و منطقی برسد. به این ترتیب دست دلالان و واسطه‌ها از این بازار کوتاه می‌شود. این درحالی است که عرضه شکر خارج از مکانیسم بورس کالا باعث می‌شود این محصول به جای رسیدن به دست مصرف‌کننده واقعی به کسانی فروخته شود که پول بیش‌تری پرداخت می‌کنند و واسطه هستند.

به گفته وی عرضه شکر در بورس کالا به رونق معاملات در بورس کالا نیز انجامیده است؛ برای نمونه ما بیش از ۱۹۰ هزار تن شکر در بورس عرضه کرده‌ایم و این مقدار به افزایش حجم معاملات در بورس کالا منجر می‌شود.

حمیدی اضافه کرد: تنظیم بازار از طریق مکانیسم بورس کالا از تعیین دستوری قیمت در بازار به مراتب بهتر است و در واقع این نوع عرضه شیوه‌ای است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از آن استفاده می‌شود. همچنین برای خریداران شکر در بورس کالای ایران قیودی وجود دارد که مصرف‌کنندگان واقعی شکر شناسایی می‌شوند. به این ترتیب مصرف‌کنندگان واقعی شکر که پروانه ساخت و بهره‌برداری دارند و فعال هستند مدارک خود را به بورس کالا ارایه می‌کنند و با تأیید از سوی مسؤولان مربوطه، اجازه خرید شکر را دریافت می‌کنند.

 

وی با اشاره به این‌که در بورس‌های کالایی معتبر جهان، محصولات کشاورزی در «بازار آتی» معامله می‌شوند، توسعه معاملات بازار آتی بورس کالا به حوزه کشاورزی نیز لازم است، گفت: نوسانات قیمت در عرضه محصولات کشاورزی بسیار زیاد است، این در حالی است که عرضه شکر در قالب معاملات سلف، امنیت معاملات را افزایش داده و در صورت راه‌اندازی معاملات آتی محصولات کشاورزی، ریسک نوسانات قیمت این کالا‌ها به حداقل می‌رسد.