وزیر صمت نباید قربانی صنعت خودرو شود

استیضاح وزیر صمت به بهانه خودرو دور از انصاف است وزیر صمت نباید قربانی صنعت خودرو شود مهدی قره‌داغلی – اوضاع نابه‌سامان بازار خودرو از یک‌سو، آشفتگی بازار کالا‌ها و گرانی روزافزون اجناس از سوی دیگر، باعث شد که نمایندگان مجلس پس از چند ماه کشمکش طرح استیضاح وزیر صمت را به اجراء بگذارند و […]

استیضاح وزیر صمت به بهانه خودرو دور از انصاف است

وزیر صمت نباید قربانی صنعت خودرو شود

مهدی قره‌داغلی – اوضاع نابه‌سامان بازار خودرو از یک‌سو، آشفتگی بازار کالا‌ها و گرانی روزافزون اجناس از سوی دیگر، باعث شد که نمایندگان مجلس پس از چند ماه کشمکش طرح استیضاح وزیر صمت را به اجراء بگذارند و در ۲۷ مهرماه طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین؛ وزیر صمت، از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. تاریخ استیضاح یکشنبه هشتم آبان تعیین شده بود، ولی به دلیل تعطیلات مجلس و بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه، به سه‌شنبه ۱۰ آبان موکول شد. اما آنچه که به‌عنوان یکی از ارکان اصلی استیضاح می‌باشد، شرایط بازار خودرو است. اما در این میان بسیاری از نمایندگان به این امر اذعان دارند که استیضاح وزیر صمت به‌خاطر صنعت خودرو دور از انصاف بوده و فاطمی‌امین در این حوزه عملکرد خوبی داشته است در این زمینه غلامرضا مرحبا؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در مورد طرح استیضاح وزیر صمت، گفت: یکی از دلایل استیضاح وزیر صمت به بخش صنعت خودرو برمی‌گردد، اما نباید وزیر صمت در این راه قربانی شود چون با تغییر مدیریتی مشکلات این صنعت حل نخواهد شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه در شرایط فعلی مخالف استیضاح فاطمی‌امین هستم، بیان داشت: صنعت خودرو نیاز به تغییر نگرش و تفکر در سطح مدیریت صنعتی و تجاری کشور دارد و با تفکر حاکم در این بخش اگر صد‌ها وزیر هم تغییر کند، تغییری در بهبود وضعیت این صنعت ایجاد نخواهد شد. نماینده مردم آستارا، بیان داشت: باید به فکر تغییر ساختاری در نوع نگرش و مدیریت صنایع از جمله صنعت خودرو باشیم. در حال‌حاضر فاطمی‌امین؛ کار خود را به‌درستی انجام می‌دهد ما هم از وی حمایت می‌کنیم، اما تصمیم اصلی را نمایندگان در صحن علنی مجلس خواهند گرفت.

وزیر صمت در رفع موانع صنعت خودرو موفق بوده است

در این باره بهزاد علیزاده؛ نماینده مردم دهلران در مجلس، در مورد طرح استیضاح وزیر صمت، گفت: عمده ایرادات نمایندگان به وزیر صمت به صنعت خودرو و انتصابات مدیران در این وزارتخانه برمی‌گردد که فاطمی‌امین؛ در این زمینه اقدامات مثبت و قابل قبولی انجام داده است و نمایندگان در تصمیم‌گیری خود باید به این موضوع توجه کنند. نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی، با توجه به سوابق و عملکرد وزیر صمت، بیان داشت: فاطمی‌امین؛ سابقه معاونت وزیر را داشته و در یکسال گذشته هم علی‌رغم چالش‌هایی که در این وزارتخانه وجود داشت، اقدامات مهمی برای رفع نقاط ضعف این وزارتخانه انجام داده است. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، عملکرد وزیر صمت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمع‌بندی نمایندگان در مورد استیضاح وزیر صمت در فراکسیون‌های سیاسی و تخصصی مجلس مهم است و می‌تواند در کسب رأی اعتماد وی تأثیر‌گذار باشد. علیزاده؛ با اشاره به مشکلات صنعت خودرو، بیان داشت: واگذاری سهام دو شرکت خودروساز به بخش‌خصوصی از اختیارات وزیر صمت است که باید بستر این مسأله فراهم و واگذاری هر چه سریع‌تر انجام شود. این موضوع به روند بهبود کیفیت صنعت خودرو کمک می‌کند و از مطالبات مردم و مجلس است.

استیضاح فاطمی‌امین به بهانه خودرو دور از انصاف و عدالت است

همچنین محسن زنگنه؛ سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، درباره طرح استیضاح وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، گفت: نمایندگانی که متقاضی استیضاح وزیر صمت هستند، چند دغدغه کلی دارند که یکی از آن‌ها وعده‌هایی است که وزیر برای کسب رأی اعتماد مجلس ارایه کرد و مهم‌ترین آن‌ها موضوع خودرو بود. سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، تأکید کرد: اما به نظرم حوزه خودرو در شرایطی نیست که نیاز به استیضاح وزیر صمت باشد. به عبارت دیگر اگر موضوع خودرو سبب شده که برخی از نمایندگان استیضاح وزیر صمت را مطرح کنند، در حقیقت دور از انصاف و عدالت عمل کرده‌اند. چرا که آقای فاطمی‌امین؛ طبق همان برنامه‌هایی که در بخش خودرو ارایه داده است، ادامه مسیر داده و تاکنون هم موفق عمل کرده است. با این وجود فاطمی‌امین؛ باید بار دیگر برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان استیضاح‌کننده و قانع کردن آن‌ها برای ماندگار شدن در وزارت صمت به بهارستان بیاید.