جزییات ارایه خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت، گفت: واردکنندگان خودرو باید برای ارایه خدمات پس از فروش تضامین مالی و تعهدی ارایه دهند و وزارت صمت نیز از طریق سامانه گارانتی بر فرآیند‌ها نظارت می‌کند. حمید محله‌ای؛ در گفت‌وگو با مهر، در مورد ارایه خدمات پس از فروش به خودروهای وارداتی، اظهار کرد: […]

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت، گفت: واردکنندگان خودرو باید برای ارایه خدمات پس از فروش تضامین مالی و تعهدی ارایه دهند و وزارت صمت نیز از طریق سامانه گارانتی بر فرآیند‌ها نظارت می‌کند. حمید محله‌ای؛ در گفت‌وگو با مهر، در مورد ارایه خدمات پس از فروش به خودروهای وارداتی، اظهار کرد: موضوع خدمات پس از فروش در خودرو مانند بسیاری از کالاهای دیگر که ویژگی «بادوام» را دارند، بسیار اهمیت دارد. بر همین اساس نیز طبق تأکید دفتر خدمات فنی‌مهندسی وزارت صمت مقرر شد همه واردکنندگان خودرو، خدمات پس از فروش ارایه کنند که برای انجام این کار باید تضامین مالی و تعهدی ارایه دهند. مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت، افزود: فرآیندهای ارایه تضامین مالی و تعهدی برای خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی هم از طریق سامانه جامع گارانتی و هم از طریق تأیید سازمان ملی استاندارد صورت می‌گیرد؛ به این معنا که سازمان ملی استاندارد باید تأیید کند که شرکت ایکس می‌تواند خدمات پس از فروش ارایه کند. خود شرکت هم باید زیرساخت‌هایی برای ارایه خدمات پس از فروش فراهم کند که هم این زیرساخت‌‌ها موجود و هم متناسب با حجم واردات باشد. وی ادامه داد: بنابراین هر خودرویی که قرار باشد به کشور وارد شود، خدمات پس از فروش به این خودرو ارایه خواهد شد. محله‌ای؛ اظهار کرد: فرآیند کار از هفته گذشته آغاز شده و هر شرکت یا فردی که تقاضای واردات داشته باشد با مراجعه به دفتر خدمات فنی‌مهندسی درخواست خود را ثبت می‌کند. وی تصریح کرد: شرکت خدمات پس از فروش صرفاً نباید از طرف خود واردکننده احداث شود بلکه یا خود واردکننده، این شرکت را احداث می‌کند و یا اینکه با شخص یا شرکتی که توان انجام این کار را دارد، قرارداد الزام‌آور منعقد می‌کند؛ بنابراین باید این خدمات ارایه شود و اجباری است و صرفاً نباید خودرو وارد کشور شود. مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت، در مورد نظارت وزارت صمت بر نحوه ارایه خدمات پس از فروش، گفت: وزارت صمت از طریق سامانه جامع گارانتی نظارت می‌کند؛ هر خودروی وارداتی شناسه رهگیری منحصربه‌فردی خواهد داشت و برای هر شناسه رهگیری یک شناسنامه گارانتی صادر خواهد شد. وی افزود: در این شناسنامه‌های گارانتی تعهداتی که باید به خریدار ارایه شود، ذکر خواهد شد و هر خدمتی که ارایه شود از جمله انجام سرویس دوره‌ای، تعویض قطعه و… در سامانه باید درج شود. رضایت‌مندی مشتری هم به صورت دقیق پیگیری خواهد شد. محله‌ای؛ در مورد ارایه خدمات پس از فروش در شرکت‌های خودروسازی داخلی هم، گفت: ارایه خدمات پس از فروش در شرکت‌های داخلی اجباری بود منتهی نظارت دقیق و درستی بر این فرآیند حاکم نبود؛ حدود شش ماه پیش به این مسأله ورود کردیم و قصد داریم اوضاع را در این بخش نیز سامان دهیم.