بندرعباس مرکز تردد ناوگان جاده‌ای ترکمنستان و ایران

مدیرعامل راه‌آهن کشور خبر داد بندرعباس مرکز تردد ناوگان جاده‌ای ترکمنستان و ایران ‌مدیرعامل راه‌آهن کشور گفت: همزمان با تصمیم ترکمنستان و وضع عوارض تردد برای ناوگان جاده‌ای ایران به مدیرکل راه‌آهن هرمزگان دستور داده شد تا برای بررسی، بندر عباس را در مرکر توجه و بازدید قرار دهد. ‌به گزارش ایسنا، ‌محسن‌پورسیدآقایی با اشاره […]

مدیرعامل راه‌آهن کشور خبر داد

بندرعباس مرکز تردد ناوگان جاده‌ای ترکمنستان و ایران

‌مدیرعامل راه‌آهن کشور گفت: همزمان با تصمیم ترکمنستان و وضع عوارض تردد برای ناوگان جاده‌ای ایران به مدیرکل راه‌آهن هرمزگان دستور داده شد تا برای بررسی، بندر عباس را در مرکر توجه و بازدید قرار دهد.

‌به گزارش ایسنا، ‌محسن‌پورسیدآقایی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای توسعه جابجایی کالا و ترانزیت بارهای بندرعباس به ترکمنستان اظهار کرد: همزمان با تصمیم ترکمنستان و وضع عوارض تردد برای ناوگان جاده‌ای ایران به مدیرکل راه‌آهن هرمزگان دستور داده شد تا برای بررسی، بندر‌عباس را در مرکر توجه و بازدید قرار دهد و به همین دلیل گروه ویژه‌ای برای بررسی و مطالعه ظرفیت‌های ریلی و بندری در محل مستقر شده‌اند.

وی افزود: تمام کسانی که متقاضی جابه‌جایی بارهای خود از طریق راه‌آهن و عبور از ترکمنستان بودند، امکان حمل کالا برای آن‌‌‌ها فراهم شده است و هر روز شاهد تقاضا برای عبور ۲۰ تا ۳۰ کانتینر بار جدید برای عبور از ترکمنستان هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که علی‌رغم اقدام ناگهانی ترکمنستان علیه حمل‌ونقل جاده‌ای ایران، کاهشی در حجم ترانزیت کالا از مرز ترکمنستان ایجاد نشده است، تصریح کرد: تجاری که حاضر به پرداخت عوارض کامیونی و عبور از طریق جاده نیستند با قطار باری کالای خود را ترانزیت می‌کنند.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: ترکمنستان به هیچ‌وجه امکان اقدام مشابه در حمل و نقل ریلی علیه ایران را ندارد، زیرا حجم بار صادراتی و ترانزیتی ترکمنستان برای جابه‌جایی از طریق راه‌آهن ایران به مراتب بیش‌تر است و برای دسترسی به آب‌های خلیج فارس به راه‌آهن ایران نیاز دارند. بنابراین قصد چنین اقدامی را نخواهند داشت.

راه‌آهن گرگان-‌اینچه‌برون بخشی از کریدور ریلی شرق دریای خزر بین ۳ کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان با هدف دسترسی آسیای میانه به ویژه کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان است که این کریدور فرصت بسیار مناسبی برای طرفین است تا در حوزه ریلی فعال و روان‌تر ظاهر شوند.

 

راه‌آهن شمال‌شرق در راستای حمایت از شرکت‌های بازرگانی و صادرکنندگان تخفیفات ویژه‌ای همچون تخفیفات ۵۰ درصدی را لحاظ کرد تا شاهد رشد حمل و نقل در حوزه ریلی اینچه‌برون باشد که اگر راه‌آهن ترکمنستان نیز تخفیفاتی مشابه این برای بازرگانان و شرکت‌های تجاری در نظر بگیرد، نقش به‌سزایی در افزایش و جذب بار و محمولات و حمل و نقل آن‌‌‌ها با استفاده از خطوط ریلی خواهد داشت.