راه‌آهن ایران به هرات می‌رسد

در پی افتتاح راه‌آهن خواف‌–‌سنگان مطرح شد راه‌آهن ایران به هرات می‌رسد  با حضور وزیر راه و شهرسازی راه‌آهن خواف-‌سنگان افتتاح و نخستین قطار با دستور آخوندی در این مسیر به حرکت درآمد. همچنین همزمان با افتتاح این پروژه، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف‌-هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام‌های […]

در پی افتتاح راه‌آهن خواف‌–‌سنگان مطرح شد

راه‌آهن ایران به هرات می‌رسد

 با حضور وزیر راه و شهرسازی راه‌آهن خواف-‌سنگان افتتاح و نخستین قطار با دستور آخوندی در این مسیر به حرکت درآمد. همچنین همزمان با افتتاح این پروژه، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف‌-هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام‌های دو کشور آغاز شد.

به گزارش ایسنا، راه‌آهن خواف-‌سنگان روز گذشته با دستور حرکت به قطار از سوی وزیر راه و شهرسازی، این خط افتتاح شد. همچنین همزمان با افتتاح این پروژه، عملیات ریل گذاری راه‌آهن خواف‌-هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام‌های دو کشور آغاز شد.

در این مراسم که با حضور محسن‌پورسیدآقایی، معاون وزیر و مدیرعامل راه‌آهن و مسعودنصرآزادانی، معاون ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل شرکت ساخت برگزار شد، نصرآزادانی با اشاره به ایجاد راه‌آهن خواف-‌سنگان اظهار داشت: در راستای توسعه شبکه ریلی و گسترش مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی کالا و مسافر راه‌آهن خواف –هرات بین کشورهای ایران و افغانستان طراحی و اجرا شد.

وی افزود: پروژه خواف-‌هرات علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه به ویژه کشور افغانستان در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و ترانزیت از کشورهای آسیای‌میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

نصرآزادانی با اشاره به راه‌آهن خواف-‌سنگان بیان داشت: را ه‌آهن خواف-هرات در بخش ایران از کیلومتر ۲۴ به‌علاوه ۰۹۲ راه‌آهن سنگان-‌تربت‌حیدریه در نزدیک ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال‌غربی به جنوب‌شرقی ادامه می‌یابد و در منطقه نسبتاً کم‌عارضه و همواری پیش می‌رود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این مسیر راه‌آهن در کیلومتر ۱۲ به‌علاوه ۲۴۰ جاده تایباد-‌خواف و در کیلومتر ۲۱ به‌علاوه ۱۰۰ جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند. سپس در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم‌عارضه و نسبتاً همواری می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن یادآور شد: کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرار گرفته و در کیلومتر ۷۶به‌علاوه ۸۰۰ به مرز شمتیغ می‌رسد. در حال حاضر ریل‌گذاری از خواف تا مرز شمتیغ به اتمام رسیده است و ریل‌گذاری از شمتیغ تا هرات آغاز خواهد شد.

نصرآزادانی با اشاره به هدف راه‌آهن خواف-‌سنگان بیان کرد: این راه‌آهن به طول ۱۴ کیلومتر اگرچه به لحاظ طول میزان قابل توجهی ندارد اما به دلیل دسترسی به معادن و توسعه سیاست‌های معدنی و فرآورده‌های معدنی نقش قابل توجهی دارد.

وی افزود: با بهره‌برداری از راه‌آهن این خط، ظرفیت یک میلیون تن به حمل بار منطقه افزوده می‌شود.

آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف‌-‌هرات

همزمان با افتتاح راه‌آهن خواف‌-‌سنگان، عملیات ریل گذاری راه‌آهن خواف -هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام‌های دو کشور آغاز شد.

قطعات یک و دو خط ریلی خواف-هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات ۳ و ۴ از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است.

طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای ۴ ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که ۱۴ کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

براساس گزارش وزارت راه، ساخت راه‌آهن خواف-‌هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.

گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آب‌های آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.

خواف از شهرستان‌های استان خراسان رضوی و در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده؛ سنگان از جمله شهرهای شهرستان خواف است.

 

این شهرستان در نوار مرز شرقی ایران و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.