در پی افتتاح راهآهن خواف–سنگان مطرح شد راهآهن ایران به هرات میرسد با حضور وزیر راه و شهرسازی راهآهن خواف-سنگان افتتاح و نخستین قطار با دستور آخوندی در این مسیر به حرکت درآمد. همچنین همزمان با افتتاح این پروژه، عملیات ریلگذاری راهآهن خواف-هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقامهای […]
در پی افتتاح راهآهن خواف–سنگان مطرح شد
راهآهن ایران به هرات میرسد
با حضور وزیر راه و شهرسازی راهآهن خواف-سنگان افتتاح و نخستین قطار با دستور آخوندی در این مسیر به حرکت درآمد. همچنین همزمان با افتتاح این پروژه، عملیات ریلگذاری راهآهن خواف-هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقامهای دو کشور آغاز شد.
به گزارش ایسنا، راهآهن خواف-سنگان روز گذشته با دستور حرکت به قطار از سوی وزیر راه و شهرسازی، این خط افتتاح شد. همچنین همزمان با افتتاح این پروژه، عملیات ریل گذاری راهآهن خواف-هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقامهای دو کشور آغاز شد.
در این مراسم که با حضور محسنپورسیدآقایی، معاون وزیر و مدیرعامل راهآهن و مسعودنصرآزادانی، معاون ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل شرکت ساخت برگزار شد، نصرآزادانی با اشاره به ایجاد راهآهن خواف-سنگان اظهار داشت: در راستای توسعه شبکه ریلی و گسترش مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی کالا و مسافر راهآهن خواف –هرات بین کشورهای ایران و افغانستان طراحی و اجرا شد.
وی افزود: پروژه خواف-هرات علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه به ویژه کشور افغانستان در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و ترانزیت از کشورهای آسیایمیانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا تاثیر بهسزایی خواهد داشت.
نصرآزادانی با اشاره به راهآهن خواف-سنگان بیان داشت: را هآهن خواف-هرات در بخش ایران از کیلومتر ۲۴ بهعلاوه ۰۹۲ راهآهن سنگان-تربتحیدریه در نزدیک ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمالغربی به جنوبشرقی ادامه مییابد و در منطقه نسبتاً کمعارضه و همواری پیش میرود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این مسیر راهآهن در کیلومتر ۱۲ بهعلاوه ۲۴۰ جاده تایباد-خواف و در کیلومتر ۲۱ بهعلاوه ۱۰۰ جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع میکند. سپس در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کمعارضه و نسبتاً همواری میشود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن یادآور شد: کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرار گرفته و در کیلومتر ۷۶بهعلاوه ۸۰۰ به مرز شمتیغ میرسد. در حال حاضر ریلگذاری از خواف تا مرز شمتیغ به اتمام رسیده است و ریلگذاری از شمتیغ تا هرات آغاز خواهد شد.
نصرآزادانی با اشاره به هدف راهآهن خواف-سنگان بیان کرد: این راهآهن به طول ۱۴ کیلومتر اگرچه به لحاظ طول میزان قابل توجهی ندارد اما به دلیل دسترسی به معادن و توسعه سیاستهای معدنی و فرآوردههای معدنی نقش قابل توجهی دارد.
وی افزود: با بهرهبرداری از راهآهن این خط، ظرفیت یک میلیون تن به حمل بار منطقه افزوده میشود.
آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن خواف-هرات
همزمان با افتتاح راهآهن خواف-سنگان، عملیات ریل گذاری راهآهن خواف -هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقامهای دو کشور آغاز شد.
قطعات یک و دو خط ریلی خواف-هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات ۳ و ۴ از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است.
طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای ۴ ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که ۱۴ کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان امروز مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
براساس گزارش وزارت راه، ساخت راهآهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان میشود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.
گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آبهای آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.
خواف از شهرستانهای استان خراسان رضوی و در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده؛ سنگان از جمله شهرهای شهرستان خواف است.
این شهرستان در نوار مرز شرقی ایران و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.