سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای هوشمندسازی کنتورها پروژه هوشمندسازی با سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری ظرف ۱۰ سال آینده اجرایی خواهد شد. به گزارش ایلنا، تفاهمنامه همکاری بین شرکت کنتورسازی ایران (سهامیعام)، اپراتور تلفن همراه تالیا و شرکت بهارارتباطگستر امضا شد. براساس این گزارش، هوشمندسازی یکی از پروژههای اصلی کشور در حوزه کنتورهای آب، برق و […]
سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای هوشمندسازی کنتورها
پروژه هوشمندسازی با سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری ظرف ۱۰ سال آینده اجرایی خواهد شد.
به گزارش ایلنا، تفاهمنامه همکاری بین شرکت کنتورسازی ایران (سهامیعام)، اپراتور تلفن همراه تالیا و شرکت بهارارتباطگستر امضا شد.
براساس این گزارش، هوشمندسازی یکی از پروژههای اصلی کشور در حوزه کنتورهای آب، برق و گاز است و برای نیل به این منظور به ۴ عنصر اصلی نیاز است که عنصر اول خود کنتورها هستند که اکنون کنتورسازی ایران با نیمقرن سابقه به عنوان بزرگترین کنتورساز در سطح خاورمیانه توانمندی کاملی در زمینه طراحی و تولید حاصل کرده است.
عنصر دوم نیاز به ارتباط و زیرساختهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات است (ICT) است که در این رابطه نیز از طریق اپراتور تالیا زیرساخت همراه اول که بزرگترین اپراتور خاورمیانه است، استفاده خواهد شد.
سومین عنصر برای اجرایی شدن اهداف هوشمندسازی، مربوط به دانش فنی مهندسی شبکه توزیع برق است که از شرکت کپکو که بزرگترین شرکت مهندسی کرهجنوبی با سابقه کار طولانی است، بهره گرفته خواهد شد. این شرکت میتواند دانش فنی بهرهگیری از این زیرساخت را در هماهنگی با شبکه توزیع برق انجام دهد.
چهارمین عنصر نیز با توجه به شرایط دولت، امکانات سرمایهگذار و ورود بخش خصوصی است که تمهیدات آن دیده شده و امید است که پروژههای هوشمندسازی در ایران توسط بخش خصوصی فاینانس شود.
به این ترتیب با بهرهگیری از ۴ ستون یاد شده این پروژه ملی در سطح کلان قابلیت اجرایی پیدا میکند.
لازم به ذکر است؛ پروژه هوشمندسازی با سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری به تدریج و ظرف ۷ تا ۱۰ سال آینده بهطور کامل اجرایی خواهد شد و روش بازگشت سرمایه هم کاملاً شناخته شده است که از سوی شرکت کنتورسازی به توانیر، وزارت نیرو و شرکت گاز ارایه خواهد شد.
شایان ذکر است؛ در حال حاضر تالیا رابطه تنگاتنگی با شرکت ارتباطات سیار ایران دارد و کنتورسازی میتواند از طریق این اپراتور به زیرساخت کامل همراه اول دسترسی پیدا کرده و اپراتور تخصصی هوشمندسازی ایران باشد.
با هوشمندسازی قبض میزان مصرف روی تلفنهای همراه ارسال شده و مشترکین در هر زمان و روز میتوانند نسبت به پرداخت قبوض خود اقدام کنند، ضمن اینکه تعرفهها نیز میتوانند شناور تعیین شوند؛ به نحوی که همانگونه که در بسیاری از کشورها زمان غیرپیک برق با قیمت بسیار نازل به مشترکین ارایه میشود، با راهاندازی این سیستم همانند خدماتی که اینترنت و تلفن ارایه میدهد، گزینههای جذابی در مورد قیمتهای متنوع برق در ساعات مختلف شبانه روز در نظر گرفته شود.
کار هوشمندسازی با هماهنگیهایی که با شرکت گاز، آبفا و توانیر شده، بلافاصله بعد از امضای تفاهمنامه عملیاتی خواهد شد. امید است با شتاب بخشیدن به روند اجرایی شدن آن در مدت زمان کمتر از پیشبینیهای اولیه و احتمالاً بین ۵ تا ۷ سال بهطور کامل و برای ۷۰ میلیون کنتور موجود در کشور (مجموع کنتورهای برق، آب و گاز) و با بهرهگیری از توان تولید و طراحی داخلی اجرایی شود. طراحان این ایده امید دارند با هماهنگی و پشتیبانی از صنایع داخلی با توجه به سال اقتصاد مقاومتی که یکی از ارکان آن صرفهجویی در مصرف انرژی است، این هدف را اجرایی کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.