آغاز حفاری چاه‌های اکتشافی در محدوده خلیج‌فارس

آغاز حفاری چاه‌های اکتشافی در محدوده خلیج‌فارس رییس برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های مدیریت اکتشاف، از حفر یک چاه مرزی در محدوده خلیج‌فارس در سال ٩٥ خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، مسعودانصاری با بیان این که برنامه‌های امسال مدیریت اکتشاف در ادامه برنامه‌های پارسال عملیاتی می‌شود، افزود: کماکان امسال ۶ دکل […]

آغاز حفاری چاه‌های اکتشافی در محدوده خلیج‌فارس

رییس برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های مدیریت اکتشاف، از حفر یک چاه مرزی در محدوده خلیج‌فارس در سال ٩٥ خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، مسعودانصاری با بیان این که برنامه‌های امسال مدیریت اکتشاف در ادامه برنامه‌های پارسال عملیاتی می‌شود، افزود: کماکان امسال ۶ دکل خشکی خواهیم داشت که این ۶ دکل در سراسر حوضه‌های رسوبی به‌ویژه حوضه رسوبی زاگرس در حال فعالیت هستند.

وی از افزوده شدن یک دستگاه حفاری دریایی به ناوگان عملیاتی مدیریت اکتشاف در اواسط امسال خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این دستگاه در خلیج‌فارس مستقر شود و حفاری یکی از چاه‌های مرزی را آغاز کند.

 وی همچنین از تعریف پروژه‌های ژئوفیزیک و لرزه‌نگاری زیادی به‌ویژه در جنوب غرب ایران خبر داد و گفت: به محض تصویب بودجه‌های سالانه از سوی شرکت ملی نفت ایران، این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری داخلی و یا با جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی اجرایی می‌شود.

به گفته انصاری، هماکنون مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دو پروژه لرزه‌نگاری فعال، یکی در منطقه ذهاب (دو بعدی) در غرب ایران و یکی سپهر (۳ بعدی) در منطقه جنوب غرب ایران دارد.

وی با بیان این که حجم کاری مدیریت اکتشاف از سال ۹۷ افزایش می‌یابد، گفت: یک دکل خشکی و یک دکل دریایی به ناوگان عملیاتی این مدیریت افزوده می‌شود ضمن این که حجم پروژه‌های لرزه‌نگاری در مناطق مرزی جنوب غرب، شمال غرب و شمال شرق افزایش می‌یابد.

براساس گزارش شرکت ملی نفت ایران، انصاری افزود: در هر منطقه‌ای که ظرفیت هیدروکربوری وجود داشته باشد، پروژه‌های لرزه‌نگاری تعریف شده و به محض این‌که بودجه‌ها از حال رکورد خارج شود برای سرمایه‌گذاری آماده می‌شویم.

وی با بیان این که برنامه‌های زمین‌شناسی در سراسر حوضه‌های رسوبی کشور ادامه دارد، افزود: این برنامه‌ها هم عملیات زمین‌شناسی پایه و هم تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و زمین‌شناسی اکتشافی با هدف کشف منابع هیدروکربوری و افقهای جدید و عمیق اکتشافی در سراسر ایران را شامل می‌شود.

 

اداره برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌ها با استخراج خط‌مشی‌ها و اهداف کلان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از مصوبات و دستورالعمل‌های هیأت‌مدیره و مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران وظیفه تدوین و بازنگری برنامه‌های طرح اکتشاف نفت و گاز در قالب برنامه‌های ۲۰ ساله، ۵ ساله و سالانه و همچنین برآورد و تخصیص بودجه مورد نیاز پروژه‌ها و زیر پروژه‌ها و تدوین موافقتنامه طرح اکتشاف نفت و گاز و تحلیل و آنالیز فنی و اقتصادی کلیه پروژه‌های اکتشافی و تهیه گزارش‌های مطالعات اقتصادی از میدان‌های کشف شده نفت و گاز را بر عهده دارد. این اداره از سه واحد تخصصی، برنامه‌ریزی و تخصص منابع، کنترل طرح‌ها و بررسی‌های فنی و اقتصادی تشکیل شده است.