مشکلات فنی درگاه ملی مجوز‌ها مانع صدور مجوز‌ها است!

مشکلات فنی درگاه ملی مجوز‌ها مانع صدور مجوز‌ها استرئیس مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد، گفت: تقریباً همه مجوزهای دستگاهی به جز ۳۲ مورد، تعیین‌تکلیف شده‌اند. مجوزهای دستگاهی فقط ۲۴درصد کل مجوز‌ها هستند، ولی سخت‌‌ترین مراحل مجوزهای دستگاه است. به گزارش فارس، سیدامیرسیاح و مهدی طغیانی، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه […]

مشکلات فنی درگاه ملی مجوز‌ها مانع صدور مجوز‌ها استرئیس مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد، گفت: تقریباً همه مجوزهای دستگاهی به جز ۳۲ مورد، تعیینتکلیف شده‌اند. مجوزهای دستگاهی فقط ۲۴درصد کل مجوز‌ها هستند، ولی سخت‌‌ترین مراحل مجوزهای دستگاه است. به گزارش فارس، سیدامیرسیاح و مهدی طغیانی، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، پیرامون صدور مجوزهای ثبت محور و مجوز‌ها تأخیر خورده از طریق درگاه ملی مجوز‌ها و مجوزهای جامانده مانند باربری اینترنتی به گفت‌وگو پرداختند. سیدامیر سیاح؛ رئیس مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد، پیرامون وضعیت مجوز‌ها، گفت: تقریباً همه مجوزهای دستگاهی به جز ۳۲ مورد، تعیینتکلیف شده‌اند. مجوزهای دستگاهی فقط ۲۴درصد کل مجوز‌ها هستند، ولی سخت‌‌ترین مراحل همین مجوزهای دستگاه است. در مجوز‌های دستگاهی دو سه دستگاه وجو دارد که هنوز این کار را انجام ندادند؛ سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و یکی وزارت راه که چند مجوزش را هنوز نیاورده‌اند. البته سران دستگاه‌ها یعنی وزرا و معاونان و مدیرکل‌‌ها تا حدود زیادی قبول کردند که قانون جدید را اجراء کنند، اما وقتی کار به لایه‌های پایین‌تر و به آن بخش آخر که با مردم در تماس است، می‌رسد، آن‌ها مقاومت دارند. سیاح؛ پیرامون وعده وزیر اقتصاد مبتنی بر صدور خودکار مجوزهایی که با تأخیر پاسخگویی دستگاه‌ها مواجه شده‌اند، گفت: استفاده از این ظرفیت قانونی پیچیدگی‌هایی دارد. مثلاً فرض کنید مجوز بیمارستان، مجوز هتل، یکی مجوز هتل داده در منطقه‌ای دستگاه دست‌دست می‌کند، یا مجوز بیمارستان یا هر چیز، این هزار و یک پیچیدگی دارد که اجازه دهند به او هتل را آنجا تأسیس کند، گلخانه تأسیس کند یا نه. هزار و یک استعلام می‌خواهد؛ استعلام محیطزیست، آب، برق و این طور چیزها و اجرای قانون عواقبی در آینده دارد. وی افزود: با وجود این حساسیت‌ها، پیگیری مجلس و رسانه‌ها برای اجرای این حکم قانونی، درست است و آقای خاندوزی به دستگاه‌هایی که تعلل می‌کنند، گفت که حواستان باشد که ما این ابزار را داریم که تا حالا از آن استفاده نکردیم، ولی حکم قانون است و طبعاً از طرف مجلس هم تحت فشار خواهیم بود که این قانون را اجراء کنیم. سیاح؛ ادامه داد: اجراء و تحقق این امر، لازمه همراهی انقلابی دستگاه‌ها به مثابه صداوسیما و مجلس است که البته در حال‌حاضر این طور نیستند. اما نیمه پر لیوان را هم باید دید؛ ۴۰۵ هزار درخواست الکترونیک بدون کاغذ، بدون حضور تا حالا به درگاه آمده که ۱۱۷ هزار تای آن صادر شده، بدون کاغذ، بدون حضور. یعنی از خانه با گوشی یا با کامپیوتر یا لپ‌تاپ درخواست داده و ۱۱۷ هزار نزدیک یکسوم انجام شده. نیمه خالی لیوان این است که فاصله بین ۴۰۵ هزار تا ۱۱۷ هزار بلاتکلیف است، البته ۱۰۸ هزار تای آن رد شده، حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تای آن بلاتکلیف هستند. این‌‌ها را باید به دستگاه‌هایی که این ۱۴۰ هزار تا را بلاتکلیف گذاشتند بگوییم که قانون می‌گوید آن دوره‌ای که شما کاغذ می‌گرفتید و مردم را اذیت می‌کردید گذشته است. طغیانی؛ نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این باره، گفت: مؤثر‌ترین نماینده‌ای که در مجلس روی این قانون وقت گذاشت و تلاش کرد، شخص آقای خاندوزی بود که الان هم وزیر اقتصاد هستند. یعنی از جهت این که خود ایشان عملاً از کسانی بودند که این قانون را به پیش بردند و به نتیجه رساندند، الان انتظار و توقع ما این است که در دولت هم به همان نسبت تلاش کنند تا این کار پیش برود. در قانون پیش‌بینی شده ظرف سه ماه دستگاه‌هایی که مجوزهای تأیید محور باید صادر کنند یعنی با سلامت، محیط‌زیست، بهداشت، امنیت ملی و… آن کسب‌وکارهایشان سر و کار دارد باید بیایند و مراحل را در سامانه ثبت کنند، ظرف چهار ماه هم اگر این اتفاق نیفتد، پس از لازم‌الاجرا شدن قانون، پس از چهار ماه مجوزهایی که آن مرحله را طی نکردند می‌شوند ثبت محور و ما در سامانه باید مجوز صادر کنیم. الان یک مشکلی که داریم این است که خود سامانه؛ سامانه‌ای که الان باید مجوز را بتواند به شکل خودکار صادر کند، راه‌اندازی نشده، دچار مشکل است. زیرساختش فراهم نیست. طغیانی؛ ادامه داد: طبق قانون ظرف چهار ماه باید مجوزهای ثبت محور از درگاه ملی مجوز‌ها صادر می‌شد اما متأسفانه الان این‌طور نیست. همچنین مصوبات هیأت مقررات‌زدایی حول مجوزهای صنفی که حدود ۶۰ درصد مجوز‌ها را شامل می‌شود، نیازمند تأیید در هیأت عالی نظارت نیست. زیرا در قانون تسهیل که قانون متأخر و لازم‌الاجراست، ثبت محور شدن تمام مجوز‌ها من جمله مجوزهای صنفی در اختیار هیأت مقررات زدایی است و هیأت دیگری یا یک شواری‌عالی دیگری نمی‌تواند استثناء بزند. لذا ضعف قانونی نیست و ضعف پیگیری است. قانون روشن است. دو بار تا حالا مجلس گزارش نظارتی در مورد صدور مجوز‌ها برده در صحن هم قرائت شده و در همین برنامه‌های شما هم در موردش گزارش تهیه شده، ما گزارش بعدی مان را هم در پاییز یعنی در آذرماه در صحن مجلس قرائت خواهد شد که چه اتفاقاتی در مورد اجرای این قانون می‌افتد. در اولین جلسه‌ای که ما در کمیسیون جهش تولید هم در اولین جلسه‌ای که برگزار شود در مورد وضعیت موجود این قانون پیگیری خواهیم کرد. سیاح؛ با تأکید بر اینکه زیرساخت فکری نیز وجود ندارد، گفت: زیرساخت فکری نداریم، یک مثال روشن و مشخص می‌خواهید عرض کنم. مجوز خدمات بینراهی بین دو دستگاه میراث فرهنگی و وزارت راه اختلاف بود آوردند هیأت مقررات‌زدایی، هیأت مقررات‌زدایی گفت که میراث باید بدهد چون نظارت‌های پسینی با میراث است. این‌ها به در و دیوار زدند که نباید بشود و همه جا را ریختند سر ما که چرا، چیز به این سادگی را آن وقت شما می‌گویید ببین در این چیز ساده‌ای که من صادر کنم یا آن صادر کند هنوز بعضی دستگاه‌ها ماندند و جلوی حرف رئیسجمهور ایستادند، این را بروید پیگیری کنید. به گفته سیاح؛ دو بار معاون اول رئیس‌جمهور گفت؛ باربری آنلاین را تکلیفش را روشن کنید؛ اجراء نمی‌کند وزارت راه. این هم برای من تبعات دارد، فردا گوش مرا می‌کشند، چرا علیه دولت حرف زدی، ولی پیگیری کنید، چون فرمایش رئیس‌جمهور و دستور اوست و دستور معاون اول است که این قانون اجراء شود، ولی زیرمجموعه دستگاه‌ها کمک نمی‌کنند. رئیس مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب‌وکار، ادامه داد: زیرمجموعه‌‌اش می‌ایستند، خود وزیر می‌گوید خوب است، اما زیرمجموعه که می‌ایستند آن وسط یک مثال عرض کنم؛ همین من از هیأت مقررات‌زدایی می‌‌آیم جلسه شصت‌ونهم بود. یک دستگاهی اسم نبرم ولی خبرنگارتان برود پیگیری کند گفتیم که این مجوز کسب‌وکار است و باید شرایطش را روشن کنید، این زمین و زمان را به هم کوفت که نخیر من مجوز کسب‌وکار نیستم، من خودم آن پشت می‌روم تصمیم می‌گیرم راجع به این که به چه کسی بدهم به چه کسی ندهم. این طور است وضعیت واقعیت جامعه، بدنه اجرایی دستگاه‌ها، این طور است، آن وقت شما می‌گویید که ما برویم صادر کنیم، چه چیز را صادر کنیم؟ واقعیت را ببینیم. قانون داریم، ولی بدنه دستگاه‌ها هنوز این پیام انقلابی که از رئیس‌جمهور و مجلس شروع شده به آن نرسیده است. سیاح؛ با توجه به اشاره مجری مبنی بر قول وزیر اقتصاد در تعیین ابتدای آذرماه برای صدور خودکار مجوزهای تأخیر خورده، گفت: نیاز به پیگیری دارد برای رسیدن به مرحله اجراء؛ عمل می‌شود اما باید بجنگیم، الان به جنگ تن به تن و جای سخت رسیدیم. سیاح؛ پیرامون تطابق زیرساخت‌های درگاه ملی مجوز‌ها با صدور مجوزهای ثبت محور و مجوزهای تأخیر خورده، گفت: مسائل فنی تا حدی پیش رفته است، دوستان فنی فناوری اطلاعات می‌گویند ۵۶ تا ۷۰ درصد؛ اما از نظر مردم، می‌گویند درگاه تو الان می‌تواند مجوز اعلانی صادر کند؟ از نظر مشتری، آن که بخواهد مجوز بگیرد، نمی‌توانیم؛ شخص متقاضی مهم است. این که ۴۰ درصد یا نصفش آماده شده باشد یا نه مهم نیست بالاخره یا هست یا نیست، بین این وجود ندارد و الان در دل این مجوزها؛ درگاه نمی‌تواند مجوز اعلانی صادر کند، تعارف نداریم. اما قطعاً همه تلاش مان را می‌کنیم تا وعده وزیر که از ابتدای آذر مجوزهای ثبت محور در درگاه ملی مجوز‌ها صادر بشود را محقق کنیم.