بررسی آخرین وضعیت صورتهای مالی خودروسازان مربوط به نیمه نخست سالجاری نشان میدهد که زیان انباشته سه شرکت مادر خودروساز به ۷۹ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است. به گزارش مهر، خودروسازی کشور با چالشهای متعددی همچون بهرهوری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم […]
بررسی آخرین وضعیت صورتهای مالی خودروسازان مربوط به نیمه نخست سالجاری نشان میدهد که زیان انباشته سه شرکت مادر خودروساز به ۷۹ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است. به گزارش مهر، خودروسازی کشور با چالشهای متعددی همچون بهرهوری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیمگیران و ذینفعان اصلی بازار و صنعت خودرو مواجه است. وضعیت نامطلوب مالی و زیان انباشته شرکتهای خودروسازی یکی از نتایج اخذ تصمیمات نادرست و چالشهای مزبور است. بر همین اساس، بررسی آخرین وضعیت صورتهای مالی خودروسازان که البته یک گزارش غیرتلفیقی بوده و فقط به سه شرکت مادر ایرانخودرو، سایپا، پارسخودرو مربوط میشود و شرکتهای زیرمجموعه را لحاظ نکرده است، در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ نشان میدهد که زیان انباشته این صنعت در شش ماه نخست امسال حدود پنج هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بوده که مجموع زیان انباشته را به حدود ۷۹ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان رسانده است. به این ترتیب مجموع زیان انباشته نسبت به نیمه نخست سال گذشته حدود ۲۹ درصد رشد را نشان میدهد اما زیانی که در نیمه نخست به خودروسازان وارد شده (پنج هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان) نسبت به مدت مشابه پارسال افت ۳۴ درصدی کرده است.
جزییات زیان خودروسازان در نیمه نخست ۱۴۰۱
بررسی جزییات گزارش مذکور نشان میدهد که از پنج هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان زیان وارده در نیمه نخست سالجاری به خودروسازان، سهم ایرانخودرو حدود ۴۰۰ میلیارد تومان (غیرعملیاتی)، سایپا حدود یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان و پارسخودرو حدود سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. باید اشاره شود که ایرانخودرو مابهالتفاوت قیمت دستوری و قیمت تمامشده محصولات را بهعنوان سهم دولت، از زیان خود تفکیک کرده است. بنابراین زیان اعلام شده غیرعملیاتی بوده است و به احتمال زیاد پارسخودرو این سهم را جدا نکرده که رقم زیانش بالای سه هزار میلیارد تومان ثبت شده است. ، نکته دیگر در مورد گزارش زیان خودروسازان اینکه، این گزارش فقط در مورد شرکتهای مادر است و شرکتهای زیرمجموعه لحاظ نشدهاند. بنابراین احتمالاً اینکه مسؤولان دولتی از جمله حسین قربانزاده؛ رئیس سازمان خصوصیسازی، اعلام کرده است که زیان خودروسازان به حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و قطعهسازان نیز این رقم را حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان عنوان میکنند، صحت داشته باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.