دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی، اعلام کرد سهم ۳۰ درصدی بخشخصوصی از بازار حملونقل ریلی دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی، با بیان اینکه راهآهن موظف است براساس فرمول اعلامی شورایرقابت نرخگذاری کند، گفت: جایی که بخشخصوصی شریک و رقیب شرکت راهآهن است، این شرکت نرخ رشد را پایینتر در نظر گرفته اما جایی […]
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی، اعلام کرد
سهم ۳۰ درصدی بخشخصوصی از بازار حملونقل ریلی
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی، با بیان اینکه راهآهن موظف است براساس فرمول اعلامی شورایرقابت نرخگذاری کند، گفت: جایی که بخشخصوصی شریک و رقیب شرکت راهآهن است، این شرکت نرخ رشد را پایینتر در نظر گرفته اما جایی که انحصار ۱۰۰درصدی دارد، نرخ را بالاتر در نظر گرفته؛ که باعث میشود بخش عمده کیک کوچک سودآوری در بخش حملونقل ریلی نصیب دولت شود. به گزارش مناقصهمزایده، سبحان نظری؛ با اشاره به اخطار شورایرقابت به شرکت راهآهن، اظهار کرد: شورایرقابت سال ۱۴۰۰ برای اولینبار اعلام کرد که تشخیص داده بازار خدمات نیروی کشش توسط لکوموتیوهای حمل بار ریلی یک بازار انحصاری است و راهآهن قدرت اصلی را در اختیار دارد، بنابراین به این موضوع ورود کرده و برای تعیین قیمت خدمات لکوموتیو فرمول تعیین میکند و راهآهن هم باید به این مصوبه عمل کند؛ اما اخطار شورایرقابت ناشی از آن است که شرکت راهآهن به دستوری که این شورا سال گذشته صادر کرد، عمل نکرده است. وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد بازار حملونقل ریلی در اختیار راهآهن دولتی و حدود ۳۰ درصد در اختیار بخشخصوصی است؛ افزود: با وجود این، بخشخصوصی بهصورت مستقیم اجازه فروش خدمات را ندارد. بهدلیل تعاریف فنی در شرکت راهآهن، بخشخصوصی باید لکوموتیو خود را به این شرکت اجاره دهد که این خدمات را در بازار بفروشد، به همین دلیل بخشخصوصی امکان برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان این خدمت را ندارد و از همینرو مجبور است هر نرخی را که راهآهن تعیین میکند، بپذیرد. دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی، ادامه داد: راهآهن از سال گذشته موظف بود براساس فرمول اعلامی شورایرقابت نرخگذاری کند اما این کار را انجام نداده و نرخی که تعیین میکند از نرخ قابل محاسبه با آن فرمول کمتر است. نرخی که راهآهن سال گذشته اعلام کرد، ۱۱۷ تومان یا ۱۱۷۰ ریال بهازای هر تن کیلومتر حمل بار ریلی بود، در صورتی که طبق فرمول شورایرقابت این عدد باید ۱۲۹۰ ریال میبود، یعنی ۱۰ درصد بیشتر از نرخی که توسط راهآهن اعلام شد. نظری؛ ادامه داد: امسال راهآهن ۱۵۸۰ ریال را ملاک نرخ خدمات لکوموتیو قرار داده که قطعاً از نرخی که با فرمول مدنظر شورایرقابت محاسبه میشود، بیشتر است؛ البته هنوز این عدد محاسبه نشده چون کارگروهی در جلسهای با مدیران راهآهن باید این محاسبات را انجام دهد، اما راهآهن متأسفانه به این دستورالعمل شورایرقابت متعهد نیست. اصل هشدار شورایرقابت هم ناشی از این بوده که چرا راهآهن به این دستور عمل نمیکند. دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی، گفت: اتفاقاً راهآهن در بخشی که بخشخصوصی حضور ندارد، درصد رشد بیشتری نسبت به پارسال اعمال کرده است. برای نرخ لکوموتیو که بخشخصوصی با ۳۰ درصد سهم شراکت دارد، رشدی که نسبت به پارسال اعمال کردند ۳۵ درصد بود، اما در حق شبکه یعنی تعرفه دسترسی به شبکه ریلی که کاملاً در اختیار دولت است، نرخ رشدی که اعمال کرده از درصدهای پایین تا درصدهای ۹۰ درصد متغیر است و برای بارهای عمده، متوسط حدود ۵۰ درصد افزایش اعمال کرده است. نظری؛ خاطرنشان کرد: یعنی جایی که بخشخصوصی شریک و رقیب شرکت راهآهن است، این شرکت نرخ رشد را پایینتر در نظر گرفته اما جایی که بهتنهایی یکهتاز است و انحصار ۱۰۰ درصدی دارد، این نرخ را بالاتر در نظر گرفته؛ اینها تصمیماتی است که باعث میشود بخش عمده کیک کوچک سودآوری در بخش حملونقل ریلی نصیب دولت شود. وی با بیان اینکه روابط شرکت راهآهن با بخشخصوصی تخریب شده، افزود: این شرکت همنشینی خوبی با بخشخصوصی نداشته که بتوانیم تشخیص دهیم مشکل آنها چیست و همین موضوع هم مورد اعتراض ماست و به وزیر راه هم نامه زدیم و اعتراض کردیم. در حالی که هر سال راهآهن با مشورت بخشخصوصی نرخ لکوموتیو و شبکه ریلی را تعیین میکرد چون بخشخصوصی هم در این بازار فعال است و باید انگیزه فعالیت داشته باشد. دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی، ادامه داد: راهآهن در یک سال اخیر و در دوران مدیرعامل جدید به این جلسات خاتمه داده و حاضر به همنشینی با بخشخصوصی نیست، در حالی که همین اقدام هم غیرقانونی است. در بخشنامه ابلاغی معاون رئیسجمهور خطاب به سازمانهای دولتی آمده هر جایی تصمیمی میگیرید که منافع بخشخصوصی متاثر از آن تصمیم است، وظیفه دارید با بخشخصوصی گفتوگو و محاسبات کارشناسی انجام دهید تا نهایتا توافق مشترک حاصل شود که متأسفانه این موضوع رخ نداده و ما هم به رفتار راهآهن معترضیم. نظری؛ در پاسخ به اینکه آیا اخطار شورایرقابت در تغییر تعرفه خدمات لکوموتیوهای بخشخصوصی تأثیرگذار خواهد بود، گفت: شورایرقابت یک نهاد قدرتمند در کشور است و علاوه بر شان اجرایی، شان قضایی هم دارد. در ترکیب شورایرقابت قاضی هم وجود دارد که میتواند بدون مراجعه به دادگاههای دیگر نقش دادگاه ایفا کند و حکم دهد. امید ما هم به قدرت بالای این نهاد است و امیدواریم راهآهن زودتر از این فرمان استقبال کند.
****
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.