مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری توقف نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی در پی اختلاف سازمان استاندارد و خودروساز طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد چند سال توقف از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد اما در مسیر اجراء به علت برخی مشکلات اقتصادی، اختلاف خودروساز با گمرک، کمبود قطعات، بدقولیهای خودروسازها، افزایش قیمت خودرو و عمل نکردن خودرو […]
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری
توقف نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی در پی اختلاف سازمان استاندارد و خودروساز
طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد چند سال توقف از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد اما در مسیر اجراء به علت برخی مشکلات اقتصادی، اختلاف خودروساز با گمرک، کمبود قطعات، بدقولیهای خودروسازها، افزایش قیمت خودرو و عمل نکردن خودرو ساز به تعهداتش موجب شد که بارها روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی کُند یا متوقف شود و یا اینکه دوباره با سرعت کمتر روند نوسازی ادامه یابد. سایه مشکلاتی که در زمینه تحریم و تغییرات ارزی پیش آمد بر سر طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده نیز سنگینی کرد و در عمل میتوان گفت؛ طرح نوسازی تاکسیها را چند بار کُند یا متوقف کرد. گرانی قطعات خودرو و گرانی قیمت تمام شده خودرو که هر روز شاهد بالاتر رفتن آن هستیم نیز موجب شد که خودروساز در نبود ثبات و افزایش هر روزه قیمت برای تحویل تاکسیهای نو کوتاهی کند و در عمل شاهد زانو زدن و توقف این طرح باشیم. طرحی که در حملونقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی ایفا میکند و با نوسازی ناوگان تاکسیرانی بهویژه در کلانشهرها میتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند. از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی، طبق مصوبه هیأت وزیران، تاکسیهایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی میشد و اما اکنون در مورد فرسودگی ناوگان تاکسیرانی با توجه به مصوبه دولت، تغییراتی رخ داد و اکنون دیگر سن مطرح نیست و اگر خودرویی دو بار متوالی نتواند معاینه فنی را بگذراند به شرایط فرسودگی رسیده است. اکنون بیش از ۱۷۸ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که یکچهارم این تعداد مربوط به تهران است. رانندگان تاکسی توان پرداخت قیمت بالای خودرو در نوسازی ناوگان تاکسیرانی را ندارند و از سویی دیگر شیوع کرونا و رعایت شیوهنامههای بهداشتی و کاهش رفت و آمد در جامعه موجب کسادی کسبوکار آنها شده است همچنین نبود تسهیلات بانکی با سود قابل قبول و گاهی فقط در سه کلانشهر مشهد، تهران و اصفهان و آن هم توسط شهرداریها، همه دست به دست هم داده تا طرح نوسازی تاکسیها متوقف شود. با توجه به اینکه تولید دو خودروی «سمند و پژو ۴۰۵» از امسال متوقف شده است، نوسازی ناوگان فرسوه تاکسیرانی نیز متوقف شد و سرانجام از سوی شرکت خودروساز خودرو «سمندسورن» برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیشنهاد شد که قرار شده بود تا پایان خرداد سالجاری مجوزهای لازم برای جایگزینی این خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی دریافت شود همچنین قرار بود که این خودرو از مرداد سالجاری وارد فرآیند نوسازی تاکسیها شود که در عمل چنین نشد و نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز متوقف شد. علاوه بر مشکلاتی که در حوزه مسائل اقتصادی و قیمت خودرو و نبود اعطای تسهیلات لازم برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، اختلاف میان اتحادیه تاکسیرانیهای شهری و سازمان استاندارد و شرکت خودروساز مبنی بر شماره نشدن خودرو معرفی شده (سمند سورن)، نوسازی ناوگان تاکسیرانی را متوقف کرده است که در این زمینه گفتوگویی با مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور داشتیم که در ادامه میخوانید:
علل توقف نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی
به گزارش ایرنا، مرتضی ضامنی؛ درباره علل توقف نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی، اظهار داشت: یکی از اقدامات مؤثر در حوزه حملونقل درونشهری برای افزایش سطح ارایه خدمات به شهروندان از یک سو و کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت از سوی دیگر «نوسازی ناوگان فرسوده حملونقل درونشهری» است که برای تحقق آن لازم است نسبت به هماهنگی میان ارکان اجرایی طرح از جمله شرکت خودروساز برای تأمین خودرو اقدام شود. وی ادامه داد: با توجه به حذف خودرو سمند و پژو۴۰۵ از سبد تولیدی شرکت ایرانخودرو در عمل نوسازی ناوگان تاکسی درونشهری متوقف شده است که طبق پیگیریها، این شرکت نسبت به معرفی خودرو سمند«سورن» پایه گازسوز بهعنوان جایگزین در طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده اقدام کرده است.
خودروی معرفی شده برای نوسازی، توسط سازمان ملی استاندارد برای شمارهگذاری تأیید نشده است
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، افزود: با وجود گذشت بیش از هشت ماه از سال، خودرو معرفی شده توسط سازمان ملی استاندارد برای شمارهگذاری تأیید نشده و این موضوع اعتراض گسترده تاکسیرانان و شهرداریهای کشور را به دنبال داشته است و اسباب توقف کامل فرآیند نوسازی را در حوزه تاکسیرانی موجب شده است. ضامنی؛ گفت: عدم تطبیق چند شاخص جزیی خودروی مورد نظر با شاخصهای اعلامی سازمان ملی استاندارد باعث شده که این خودرو توسط سازمان ملی استاندارد تأیید نشود و فرآیند نوسازی تاکسیهای فرسوده متوقف شود. وی تأکید کرد: از سوی دیگر در بین تولیدات داخلی، خودروی مناسب استفاده در حوزه تاکسیرانی که مطابق با شاخصههای مصوب شورایعالی ترافیک شهرهای کشور باشد، وجود ندارد و این مجموعه ناگزیر به استفاده از این خودروی در طرحهای خود است. مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، خاطر نشان کرد: با توجه به تأثیر نوسازی ناوگان فرسوده در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت همچنین پیگیری رانندگان و شهرداریها، انتظار میرود سازمان ملی استاندارد و شرکت خودروساز به منظور حل این مشکل در اسرع وقت، تدبیر مقتضی را به عمل آورند و وزارت صمت نیز در راستای مسؤولیتهای خود در این حوزه مدیریت لازم را برای رفع مشکل و فعال شدن مجدد طرح نوسازی ناوگان عمومی انجام دهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.