موتورسواری در روز‌های بارانی ممنوع است

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، درباره پرتصادف‌‌ترین روزهای سال، گفت:‌ عوامل مؤثر در رانندگی عبارتند از: انسان، راه، وسیله‌نقلیه و شرایط محیطی و اقلیمی که رانندگی در آن انجام می‌شود. در این شرایط اگر ارتباط درستی میان راننده، وسیله‌نقلیه، راه و شرایط اقلیمی و محیطی برقرار شود، می‌توان از وقوع بسیاری از […]

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، درباره پرتصادف‌‌ترین روزهای سال، گفت:‌ عوامل مؤثر در رانندگی عبارتند از: انسان، راه، وسیلهنقلیه و شرایط محیطی و اقلیمی که رانندگی در آن انجام می‌شود. در این شرایط اگر ارتباط درستی میان راننده، وسیلهنقلیه، راه و شرایط اقلیمی و محیطی برقرار شود، می‌توان از وقوع بسیاری از حوادث و سوانح رانندگی جلوگیری کرد. متأسفانه پرتصادف‌‌ترین روزهای سال، روزهای بارندگی است و دلیل آن هم لغزندگی معابر و کاهش سطح دید رانندگان است. همچنین احتمال دارد، تجهیزاتی که راننده باید از قبل برای خودرو تأمین می‌کرده، مهیا نشده باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سرهنگ مصطفی زینی‌وند؛ رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، ادامه داد:‌ در روزهای بارندگی مسافت ترمز یا همان مسافت توقف در زمان رانندگی به دلیل لغزندگی و کاهش سطح اصطکاک لاستیک و سطح زمین افزایش پیدا می‌کند و راننده باید یکسری اقدامات را از قبل انجام دهد. در شرایط بارندگی راننده باید پیش‌بینی این شرایط را کرده و فاصله طولی را رعایت کند. زینی‌وند؛ گفت:‌ پلیس راهور تهران بزرگ قبل از اینکه به فصل بارندگی‌‌ها و بارش نزولات آسمانی برسد، یکسری تمهیدات ترافیکی و اقدامات پیشگیرانه را در نظر می‌گیرد. همچنین قبل از رسیدن به فصول سرد و بارش‌ها، پلیس راهور تهران بزرگ جلسات متعددی با بخش‌های مختلفی مانند شهرداری، سازمان زیباسازی، معاونت حمل‌ونقل ترافیک، معاونت خدمات شهری، اتوبوس‌رانی، تاکسیرانی و… برگزار کرد. این جلسات به منظور هم‌افزایی هرچه بیشتر بین پلیس و سازمان‌های دخیل برگزار می‌شود که در هنگام بارش‌ها هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد. وی ادامه داد:‌ در این جلسات راجع به نقاطی که در زمان بارندگی دچار مشکلاتی مانند لغزندگی مسیر، ازدحام مسافر و… می‌شود، گفت‌وگو می‌شود. همچنین پیگیری و تقویت نیرو‌ها در این قسمت‌ها از جمله اهداف اصلی جلسات است و اطلاع‌رسانی هم در این زمینه انجام می‌شود که رانندگان هم بتوانند یک سفر ایمن داشته باشند. زینی‌وند؛ با بیان اینکه رانندگی موتورسواران در روزهای بارندگی در سطح معابر ممنوع است، افزود: نکته حائزاهمیت این است که برابر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در زمان بارندگی و به دلیل مخاطراتی که برای راکبین وجود دارد، رانندگی برای موتورسواران ممنوع است. راکبین باید حتماً به این نکته توجه داشته باشند که در شرایط بارانی اصطکاک عاج لاستیک و سطح زمین بسیار پایین می‌آید و هر لحظه ممکن است منجر به واژگونی و خدای ناکرده احتمال تصادفات جرحی و فوتی شود. وی درخصوص نکات مهم در نگهداری از لاستیک‌های خودرو در هنگام بارندگی نیز، گفت:‌ رانندگان قبل از اینکه در شرایط بارندگی قرار بگیرند باید به یکسری موارد بیش از گذشته توجه کنند. یکی از موارد مهم در فصل بارندگی‌ها، کنترل لاستیک خودرو است که توصیه می‌شود در فصل سرد سال از تایر زمستانه یا تایر‌های چهار فصل استفاده شود. در واقع با استفاده از این لاستیک‌‌ها خودرو هرچقدر جلوتر برود این لاستیک‌‌ها آب را به کناره‌ها هدایت می‌کند و لاستیک با سطح خشک جاده تماس دارد و چسبندگی و اصطکاکی که خودرو باید داشته باشد مناسب رانندگی می‌شود. رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، ادامه داد:‌ درخصوص تایر لاستیک حتماً سه نکته اساسی مدنظر رانندگان باشد که اولین آن توجه به عاج لاستیک است که اگر صاف شده و یا از بین رفته است باید لاستیک خودرو را حتماً عوض کنند. نکته بعدی درخصوص تاریخ تولید لاستیک است که این تاریخ هر چقدر از آن گذشته باشد خشکی لاستیک بیشتر شده و میزان چسبندگی آن کمتر می‌شود. نکته اساسی دیگر در لاستیک‌ها میزان باد و هوای آن‌هاست است که خیلی مهم است و رانندگان حتما در نظر داشته باشند که که میزان باد در انعطاف‌پذیری خودرو بسیار مهم است و باید میزان باد لاستیک‌ها را حتماً و مرتب تنظیم کنند.

شش