فیروزآبادی عنوان کرد ۵ درصد از سبد خانوار به هزینههای سایبری تعلق دارد به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی حداقل ۵ درصد سبد خانوار برای هزینههای سایبری است که بخشی از این هزینهها به صورت کلی یا جزیی در اختیار کشورهای دیگر قرار میگیرد. از این رو برای بزرگ کردن اقتصادمان باید اقداماتی همچون […]
فیروزآبادی عنوان کرد
۵ درصد از سبد خانوار به هزینههای سایبری تعلق دارد
به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی حداقل ۵ درصد سبد خانوار برای هزینههای سایبری است که بخشی از این هزینهها به صورت کلی یا جزیی در اختیار کشورهای دیگر قرار میگیرد. از این رو برای بزرگ کردن اقتصادمان باید اقداماتی همچون به رسمیت شناختن مالکیت معنوی یا همان حق کپی رایت انجام شود.
به گزارش ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی در همایش ژئوپلیتیک فضای سایبر با بیان اینکه ۳ عنصر جغرافیا، سیاست و قدرت در ژئوپلیتیک مورد توجه قرار میگیرد، گفت: با توجه به تغییر مفهوم جغرافیا در ژئوپلیتیک سایبری میتوان تعریف جدیدی از جغرافیا داشت.
وی افزود: البته یک جغرافیای آمریکایی در حوزه فضای سایبر داریم که تلاش میکند سلطه خود را بر کل دنیا اعمال کند و در تمام سطوح از مدیریت اینترنت تا اقتصادی کل بازارهای جهان را در اختیار گیرد. کمااینکه توانسته در سطح تکنولوژی یعنی در حوزه سختافزار و نرمافزار رقبای اروپایی خود را کنار بزند.
فیروزآبادی با بیان اینکه قدرت در فضای سایبری از دو منظر عملیاتی و نظامی و ملی قابل بررسی است، گفت: قدرت ملی در شاخصهای اجتماعی، اقتصادی و فنآوری تعیین میشود، اما در کشور ما چون مالکیت معنوی نداریم، بخش بزرگی از داراییهای ما نرخ گذاری نمیشود؛ لذا معتقدم اگر مالکیت معنوی یا همان حق کپیرایت به صورت قانونی در کشور اجرا شده و حکومت خود را موظف به حمایت از آن بداند، باعث افزایش اندازه اقتصادی ما و در نهایت افزایش قدرتمان در دنیا میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر آمریکا بسیار بر روی مالکیت معنوی تمرکز دارد که نمونه آن قیمتگذاری بر روی گوگل است که بهطور فیزیکی قیمتش به ۵۰۰ میلیون دلار هم نمیرسد، اما قیمتهایی همچون ۳۰ میلیارد دلار را برای گوگل اعلام میکند که این ناشی از سلطه مالکیت معنوی است. طبیعتاً اگر در کشورمان مالکیت معنوی را به خوبی تعریف و پیادهسازی کنیم، میتوانیم قدرت اقتصادی معنوی تولید کنیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی، با بیان اینکه مدل آمریکاییها برای حوزه فضای سایبری قدرت مسلط است، گفت: سطوح سلطه در قدرت دارای پارامترهای مختلفی است که آمریکاییها از آن در فضای سایبری حتی به دنبال تغییر مدل اقتصادی دنیا هستند. چون یکی از راههای بزرگسازی بازارها، استفاده از فضای سایبری در سبد زندگی است. در همین رابطه در ایران حداقل ۵ درصد سبد خانوار را هزینههای سایبری شامل میشود که این هزینهها به صورت کلی یا جزیی در سبد کشورهای دیگر قرار میدهد.
فیروزآبادی با بیان اینکه در اقتصاد دانشبنیان مبتنی بر نوآوری از خلق ایدهها به محصول استقبال میشود، گفت: این روند به قدرت نیاز دارد که چنین قدرتی در اقتصاد غربی و آمریکاییها وجود دارد، آنها ایدههایی که قابلیت جهانی شدن را دارد، در نوک هرم قرارداده و ایدههای منطقهای و محلی را در جایگاه دیگری قرار میدهند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه فضای سایبری به عنوان فضای ساخته بشریت میتواند محیط عملیاتهایی در حوزه دفاعی و نظامی باشد، گفت: استفاده از این محیط بسیار ارزان است و فضای مجازی میتواند برهم زننده بازیهای بزرگ باشد. در اینجا استفاده از بازدارندگی به تنهایی کافی نیست و باید ضمن استفاده از قدرت بازدارندگی از قدرت دفاعی به خصوص در حوزه سایبری برخوردار بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.