عوارض آزادراهها گران شد مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایهگذاری وزارت راه و شهرسازی از افزایش متوسط ۱۴ درصدی نرخ عوارضی آزادراهها خبر داد و گفت: بیشترین میزان افزایش نرخ عوارضی مربوط به آزادراه قم-کاشان با ۱۹ درصد رشد است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سالانه بعد از […]
عوارض آزادراهها گران شد
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایهگذاری وزارت راه و شهرسازی از افزایش متوسط ۱۴ درصدی نرخ عوارضی آزادراهها خبر داد و گفت: بیشترین میزان افزایش نرخ عوارضی مربوط به آزادراه قم-کاشان با ۱۹ درصد رشد است.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سالانه بعد از بررسی صورتهای مالی و میزان هزینهـدرآمد نسبت به محاسبه متوسط نرخ رشد عوارض اقدام میشود و نرخ عوارض آزادراهی در سال جاری ۱۴٫۶ درصد بهطور متوسط در کل شبکه آزادراهی افزایش یافت اما ممکن است این رقم در آزادراههای مختلف، متفاوت باشد.
این را مهدیحیدری در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته و مدعی است: براساس محاسبات انجام شده از سوی دفتر مشارکت و سرمایهگذاریهای وزارت راه و شهرسازی نرخ بالاتری برای عوارض آزادراهی سال ۹۵ محاسبه شد بهطوری که کمیته کارشناسی نرخ پیشنهادی را با افزایش میانگین ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته با در نظر گرفتن درآمد-هزینه، مانده مطالبات و طول دوره باقیمانده از قرارداد در نظر گرفت اما وزیر راه و شهرسازی در کنار متغیرهای مالی با مد نظر قراردادن سایر پارامترها و با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و در نظر گرفتن صرفه و صلاح کاربران شبکه آزادراهی دستور تعدیل نرخ عوارضی از ۲۰ به ۱۴ درصد را صادر کرد.
به گفته حیدری بیشترین میزان افزایش نرخ عوارضی مربوط به آزادراه قم-کاشان با ۱۹ درصد و کمترین میزان برای آزادراه تهران-شمال بدون هیچگونه افزایش قیمت است و بعد از آن آزادراه پل زال-اندیمشک ۱۳٫۲ درصد افزایش قیمت داشته است.
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایهگذاری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نحوه تعیین نرخ عوارض آزادراهی بیان داشت: پروژههای آزادراهی در قالب قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی کشور با مشارکت بخش خصوصی انجام میشود به همین خاطر بخش خصوصی در قالب قرارداد با وزارتخانه برای انجام شدن فرایند استهلاک سرمایه خود باید از درآمدهای حاصل از آزادراه به این امر اقدام کند.
حیدری با بیان اینکه مهمترین درآمد یک آزادراه اخذ عوارض از کاربران آن است، گفت: ما براساس مفاد قرارداد و جداول پیوست آن مکلف هستیم در چارچوب قانون و آییننامه اجرایی، سالانه با دریافت صورتهای مالی و گزارش هزینه درآمد و بررسی مفاد آن نسبت به تعیین نرخ عوارض سالانه اقدام کنیم و هدف اصلی ما تحقق برنامههای زمانبندی پیوست قرارداد سالانه و جلوگیری از ایجاد وقفه در این مسیر است
وی افزود: به همین منظور بعد از بررسی صورتهای مالی و پارامترهای اصلی آن از جمله میزان درآمد و هزینههای سالانه، میزان مانده مطالبات از کل سرمایهگذاری انجام شده با در نظر گرفتن مسایل اجتماعی نسبت به تعدیل نرخ عوارض سالانه اقدام میشود.
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایهگذاری وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی کمیته ۳ نفره متشکل از معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مهندسی و ساخت (برهانی)، مسؤول بررسی صورتهای مالی و گزارشهای هزینهـدرآمد و جداول محاسباتی میشوند و در نهایت تصمیم نهایی این کمیته به وزیر راه و شهرسازی ارسال میشود سپس وی به استناد قانون نسبت به تنفیذ نرخهای نهایی اقدام و سپس نرخهای نهایی به شرکتهای آزادراهی ابلاغ میشود.
حیدری با بیان اینکه افزایش نرخ عوارضی به منظور ایجاد جذابیت فضای کسب و کار برای سرمایهگذاری بخش خصوصی است، تصریح کرد: برای دستیابی به توسعه اقتصادی توجه به موضوع توسعه زیرساختها و حفظ شبکه حمل و نقل موجود است و این نیازمند هزینههای گزافی است که دولت با توجه شرایط اقتصادی قادر به تأمین آن نیست بنابراین مشارکت بخش خصوصی نیازمند ایجاد جذابیت و فضای کسب و کار مناسب است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.