معاینه فنی موتورسیکلت‌ها به دست فراموشی سپرده شده است

عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، درخصوص استانداردهای الزامی حاکم بر صنعت موتورسیکلت و تأثیر آن بر میزان مصرف سوخت به بیان پاره‌ای از توضیحات پرداخت. به گزارش خبرخودرو، علی عرب؛ درخصوص استانداردهای الزامی حاکم بر صنعت موتورسیکلت داخلی، اظهار داشت: استاندارد حاکم بر موتورسیکلت‌هایی که به شکل سی‌کی‌دی واردات آن‌ها صورت می‌گیرد و در داخل […]

عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، درخصوص استانداردهای الزامی حاکم بر صنعت موتورسیکلت و تأثیر آن بر میزان مصرف سوخت به بیان پاره‌ای از توضیحات پرداخت. به گزارش خبرخودرو، علی عرب؛ درخصوص استانداردهای الزامی حاکم بر صنعت موتورسیکلت داخلی، اظهار داشت: استاندارد حاکم بر موتورسیکلت‌هایی که به شکل سی‌کی‌دی واردات آن‌ها صورت می‌گیرد و در داخل مونتاژ می‌شوند و همچنین قطعات ساخت داخل، ۲۷گانه هستند که استاندارد ملی محسوب می‌شوند. برای تولید هر دستگاه موتورسیکلت اخذ گواهی تأیید نو بودن موتورسیکلت الزامی است که توسط سازمان ملی استاندارد صادر می‌شود. وی افزود: شرکت‌های بازرسی موتورسیکلت‌های تولیدی را به آزمایشگاه‌های متعدد ارسال می‌کنند تا پس از آزمایش استانداردهای ۲۷گانه و عبور این موتورسیکلت‌‌ها از استانداردهای الزامی گواهی موردنظر صادر شود و پس از آن نسبت به شماره‌گذاری موتوسیکلت اقدام می‌شود. عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، بیان کرد: بر روی تمامی مجموعه‌های موتورسیکلت تست‌های ۲۷گانه انجام می‌شود و مراکز آزمایشگاهی سالیان متمادی است که در این زمینه با سازمان ملی استاندارد همکاری می‌کنند و تست‌های آلایندگی و عملکردی در داخل صورت می‌پذیرد. عرب؛ درخصوص نظارت بر استاندارد قطعات وارداتی، گفت: قطعاتی که به صورت جداگانه در اختیار خطوط تولید قرار می‌گیرند، امکان تست برخی از استاندارد‌ها بر روی این قطعات در داخل وجود ندارد. به عنوان مثال تست استانداردی تحت عنوان رشد ابعادی بر روی تایرهای وارداتی موتورسیکلت و دوچرخه به دلیل فقدان تجهیزات مربوطه در داخل امکان‌پذیر نیست و می‌بایست در خارج از کشور انجام شود. وی درخصوص تأثیر رعایت استاندارد‌ها بر میزان مصرف سوخت موتورسیکلت و ارزیابی‌‌ها نسبت به وضعیت مصرف سوخت موتورسیکلت‌های داخلی، تصریح کرد: یکی از استانداردهای ۲۷گانه، استاندارد میزان مصرف سوخت است. بر روی هر دستگاه موتورسیکلت برچسب میزان مصرف سوخت نصب می‌شود و موتورسیکلت از این لحاظ رتبه‌بندی می‌شود که این موضوع به مشتریان برای انتخاب محصول موردنظر در بازار کمک می‌کند. عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، عنوان کرد: اگر میزان سئو تولیدی توسط هر دستگاه موتورسیکلت بیش از حد مجاز باشد، تولیدکننده می‌بایست مالیات سالیانه تحت عنوان مالیات سبز به سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید. عرب؛ اذعان داشت: حرکت تولیدکنندگان در جهت کاهش مصرف سوخت، موتورسیکلت‌های تولیدی را در گریدبندی در رتبه برتر قرار می‌دهد و در صورت پایین بودن میزان آلایندگی، نیازی به پرداخت مالیات وجود ندارد که این دو مقوله ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند. وی ادامه داد: در موتورسیکلت‌های کاربراتوری با توجه به اینکه کنترل اجزا و قطعات کاربراتور در زمان فروش از اختیار تولیدکننده خارج می‌شد و معاینه فنی نیز برای موتورسیکلت اجراء نمی‌شد، میزان آلایندگی و لزوم کاهش مصرف سوخت مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما پس از آغاز تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری در سال ۹۶، میزان مصرف سوخت تحت چارچوب و قاعده‌ای قرار گرفته و امکان کنترل آن حتی پس از فروش توسط تولیدکننده وجود دارد. عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، مطرح کرد: در سیستم سوخت رسانی انژکتوری میزان مصرف سوخت به وسیله نرم‌افزار مشخص می‌شود و امکان دستکاری آن توسط خریدار یا کاربر موتورسیکلت وجود ندارد بنابراین میزان مصرف تا سال‌های آینده ثابت مانده و تغییری نمی‌کند. عرب؛ تأکید کرد: نکته حائزاهمیت بحث معاینه فنی موتورسیکلت‌‌ها است که به فراموشی سپرده شده در حالی که می‌بایست از سوی مراکز کنترل مصرف سوخت، وزارت نفت یا سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت مورد توجه جدی فرار بگیرد. وی در پایان، خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز فصل سرد و ضرورت توجه به هوای پاک و با توجه به تبدیل کاربراتوری‌‌ها به انژکتوری‌‌ها برای کنترل بهتر میزان مصرف سوخت و آلایندگی موتورسیکلت‌‌ها راهکاری جز معاینه فنی در دسترس نیست و مناسب است سازمان شهرداری یا مراکز متولی به بحث معاینه فنی ورود کنند. اطمینان خاطر می‌دهم درخصوص موتورسیکلت‌های نو و جدید با سیستم سوخت رسانی انژکتور با گذشت چهار تا پنج سال از عمر آن‌ها مشکلی وجود ندارد و بیش‌ترین آلایندگی را موتورسیکلت‌های کاربراتوری و موتورسیکلت‌های با عمر بیش از پنج سال دارند.