اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار با واردات و رشد تیراژ تولید کاهش می‌یابد

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس، درباره قیمت خودرو، گفت: در حوزه قیمت خودرو دو رویکرد وجود دارد؛ نخست آن‌که عده‌ای معتقدند، قیمت کالایی مانند خودرو به هیچ‌وجه نباید تغییر کند، تحقق این سیاست مستلزم جبران هزینه‌های خودروساز است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مصطفی طاهری؛ نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس، افزود: اگر به‌عنوان […]

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس، درباره قیمت خودرو، گفت: در حوزه قیمت خودرو دو رویکرد وجود دارد؛ نخست آن‌که عده‌ای معتقدند، قیمت کالایی مانند خودرو به هیچوجه نباید تغییر کند، تحقق این سیاست مستلزم جبران هزینه‌های خودروساز است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مصطفی طاهری؛ نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس، افزود: اگر به‌عنوان حاکمیت و دولت اصرار داریم که قیمت خودرو ثابت باقی بماند باید منابع آن جبران شود.

نباید به خودروسازان اختیار داد که قیمت‌ها را سلیقه‌ای افزایش دهند/ضرورت حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده

وی با اشاره به ایده برخی افراد مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو، اضافه کرد: با توجه به اینکه عرضه و تقاضای خودرو با یکدیگر همخوانی ندارد، نباید به خودروسازان اختیار داد که قیمت‌ها را سلیقه‌ای افزایش دهند، باید نظارت و تنظیم‌گری دولت در آنالیز قیمت و سود واقعی به‌گونه‌ای باشد که از مصرف‌کننده و تولیدکننده به خوبی حمایت شود. وی تصریح کرد: افزایش قیمت خودرو را با توجه به تحریم‌ها وشرایط موجود باید براساس منطق و استدلال باشد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره اینکه عده‌ای معتقدند افزایش قیمت خودرو در بازار ناشی از کافی نبودن تیراژ تولید است، توضیح داد: حتماً یکی از دلایل این است تا زمانی‌که عرضه و تقاضا در هر صنعتی با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، قیمت کالا افزایش می‌یابد. طاهری؛ ادامه داد: من موافق حذف قیمت‌گذاری دستوری به‌گونه‌ای که بهای خودرو سلیقه‌ای تعیین شود، نیستم اما در مقابل سرکوب قیمت را نیز قبول ندارم، زیرا در شرایطی که کالا انحصاری است و تولید آن کمتر از میزان تقاضاست، باید تنظیم‌گری عادلانه و صادقانه در این حوزه انجام شود. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره اینکه با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، بهای این کالا در بازار به همان میزان گران می‌شود، توضیح داد: از آنجاکه تقاضا از عرضه بیشتر است، هر اقدامی که انجام دهیم اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به دنبال افزایش است؛ بنابراین برای رفع این مشکل باید عرضه از طریق واردات یا رشد تولید افزایش یابد. همچنین علی جدی؛ نیز در این خصوص با بیان اینکه بخشی از گرانی خودرو در بازار با واردات رفع می‌شود، گفت: در حال‌حاضر در سایپا قرعه‌کشی حذف شده است و به نظر می‌رسد در صورتی که واردات انجام شود، قرعه‌کشی در ایرانخودرو نیز حذف شود اما تحقق این مهم مستلزم افزایش تولید، افزایش عرضه از طریق واردات و واگذاری خودروسازان به بخش‌خصوصی است. نماینده مرم شیروان در مجلس، افزود: براساس گزارش ارایه شده تولید دو خودروساز بزرگ کشور طی هفت ماهه نخست امسال حدود ۶۵۰ هزار دستگاه است از سوی دیگر ۱۷۰ هزار دستگاه نیز از پارکینگ تکمیل و به بازار عرضه شده است. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اضافه کرد: براساس وعده‌های داده شده مقرر است تا پایان سال تولید خودروی سبک و سنگین در بخش‌خصوصی و دولتی به ۱۵۰۰ هزار دستگاه برسد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه به صورت میانگین هر خودرو حدود دو هزار دلار ارزبری دارد، با رشد نرخ دلار، هزینه تمام شده تولید خودرو نیز بیشتر می‌شود. البته باید به این نکته توجه کرد که ما روی قیمت تمام شده تولید خودرو حرف داریم زیرا هزینه تمام شده خودرو منطقی نیست و برخی از قطعات گران‌تر از ارزش واقعی آن خریداری می‌شود.