مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، در مورد رقابتی شدن صنعت خودروسازی و دخالت دولت در این حوزه، اظهار کرد: تنظیمکننده روابط خودروساز و دولت و مردم رقابت است؛ در واقع باید بتوانیم فضای رقابتی را در صنعت خودروی کشور ایجاد کنیم تا اگر خودروسازی محصولی را میفروشد آن محصول در یک فضای رقابتی و […]
مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، در مورد رقابتی شدن صنعت خودروسازی و دخالت دولت در این حوزه، اظهار کرد: تنظیمکننده روابط خودروساز و دولت و مردم رقابت است؛ در واقع باید بتوانیم فضای رقابتی را در صنعت خودروی کشور ایجاد کنیم تا اگر خودروسازی محصولی را میفروشد آن محصول در یک فضای رقابتی و در مقایسه با رقیب به فروش برسد و مصرفکننده حق انتخاب درست داشته باشد؛ این فضا باعث میشود که هم روابط تنظیم شود و هم دخالت دولت به حداقل برسد. به گزارش مهر، عبدا… توکلیلاهیجانی؛ مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، با بیان اینکه هدف نهایی برنامه تحولی صنعت خودرو در این وزارتخانه، رقابتیسازی این صنعت است، افزود: طبیعتاً در یک دوره گذار نمیشود انتظار داشت که دخالتهای مستقیم دولت اتفاق نیفتد و بازار رها شود. وی تأکید کرد: نکته مهم این است که در ابتدا جریان تولید ترمیم و با این شیوه، در هزینههای خودروسازان صرفهجویی انجام شود تا از این طریق مفهوم رقابت در صنعت خودروسازی معنا پیدا کند و احیاء شود.
۳ گام برای رقابتی کردن صنعت خودروسازی
توکلیلاهیجانی؛ با اشاره به نقشهراه تحول صنعت خودرو، یادآور شد: این برنامه سه مرحله اصلی شامل آمادهسازی و احیای ظرفیتهای موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱)، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) و تمرکز بر ارتباطات خارجی و گسترش بازارهای صادراتی (سالهای ۱۴٫۳ و ۱۴۰۴) است. وی ادامه داد: مرحله نخست برای حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاهها، بالفعل کردن ظرفیتهای موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز پروژههای سرمایهگذاری، مرحله دوم حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استانداردهای ۸۵گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی و مرحله سوم تمرکز بر ارتباطات خارجی و از طریق بهرهبرداری از فرصت خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایهگذاری خارجی بر مبنای مزیتهای ایجادشده در صنعت خودروی داخلی پیشبینی شده است. مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، تأکید کرد: بنابراین پیش نیازهایی برای رفتن به سمت فضای رقابتی در صنعت خودروسازی لازم داریم که به صورت کلی از جمله پیش نیازهای اصلی برای رقابتپذیر کردن صنعت خودروسازی، کاهش هزینههای سربار، تثبیت جریان تولید و حرکت به سمت دانشبنیانی شدن است. توکلیلاهیجانی؛ اضافه کرد: همچنین باید اشاره کنم که تمرکز بر تولید خودروهای اقتصادی از دیگر پیش نیازهاست؛ خودروهای اقتصادی هم به خودروهایی گفته میشود که کارکرد مطمئن داشته باشند اما با قیمت ارزان عرضه شوند. وی یادآور شد: اگر برنامههای متناسبی در صنعت خودرو پیشبینی نمیشد ممکن بود خودروسازان دولتی هم مانند خودروسازان خصوصی قسمتهای پردردسر بازار را رها کنند و به قسمت کمدردسرتر یعنی فروش خودروهای مونتاژی با حاشیه سود بالا بروند. توکلیلاهیجانی؛ تأکید کرد: بنابراین هدف غائی ما در صنعت خودروسازی، رقابتپذیر کردن این صنعت است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.