الزام درج کدرهگیری و شناسه لوازم‌یدکی و قطعات در فاکتور

اتاق اصناف ایران، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به آگاهی تمامی واحدهای صنفی حوزه لوازم‌یدکی و قطعات خودرو می‌رساند که در راستای مبارزه با عرضه کالای تقلبی و قاچاق، تمامی واحدهای صنفی فعال در حوزه لوازم‌یدکی و قطعات خودرو اعم از تولیدی و توزیعی‌های عمده و خرده‌فروش در فروشگاه‌های حقیقی و مجازی، ملزم به درج کدرهگیری […]

اتاق اصناف ایران، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به آگاهی تمامی واحدهای صنفی حوزه لوازم‌یدکی و قطعات خودرو می‌رساند که در راستای مبارزه با عرضه کالای تقلبی و قاچاق، تمامی واحدهای صنفی فعال در حوزه لوازم‌یدکی و قطعات خودرو اعم از تولیدی و توزیعی‌های عمده و خرده‌فروش در فروشگاه‌های حقیقی و مجازی، ملزم به درج کدرهگیری و شناسه کالا در فاکتورهای رسمی هستند. همچنین تأکید می‌شود؛ ساماندهی وضعیت توزیع روغن موتور (از تولید تا مصرف) به منظور دریافت کدرهگیری و شناسه کالا و استفاده از فاکتورهای رسمی برای مبادلات، از اولویت‌های همکاری اتاق اصناف ایران و دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت،معدن‌وتجارت خواهد بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدمهدی برادران؛ معاون عمومی وزیر صمت، درخصوص اجرای طرح رهگیری و شناسایی کالای تقلبی برای بازار لوازم‌یدکی، گفته است: «طرح رهگیری و شناسایی کالا در بازار لوازم‌یدکی منجربه بهبود وضعیت تولید داخل قطعات شده است، متأسفانه پیش از این، قطعات خودرو تقلبی اما با نام و نشان تجاری معتبر عرضه می‌شد، این موضوع برای مشتریان نگرانی ایجاد کرده بود.» به گفته وی، بسته به نوع قطعات شاهد رشد ۲۵ تا ۴۵ درصدی تولید بوده‌ایم، تاکنون ۳۰۳ میلیون کدرهگیری برای قطعات خودرو صادر شده است. این مقام مسؤول در وزارت صمت، اضافه کرده است: «با همت تولیدکنندگان مجموع رشد تولید قطعات خودرو برای لوازم‌یدکی افزایش یافته است. بسته به نوع قطعات شاهد رشد ۲۵ تا ۴۵ درصدی تولید بوده‌ایم، بنابراین می‌توانیم اعلام کنیم به اهداف اصلی خود در طرح مذکور رسیده‌ایم. البته ممکن است که تولیدکننده یا واردکننده سختی‌هایی برای دریافت کدرهگیری تحمل کرده باشند، اما این موضوع سبب حفظ امنیت شغلی ۵۰۰ هزار نفر از شاغلین قطعه‌سازی شده است. تاکنون ۳۰۳ میلیون کدرهگیری برای قطعات خودرو صادر شده است.» علاوه بر این صدوق رئیس گروه تخصصی لوازم‌یدکی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص چرایی مبارزه با قاچاق کالا و تقلب در بازار لوازم‌یدکی خودرو به گفته است: «یکی از دلایل اصلی که منجر به پیگیری طرح رهگیری قطعات و لوازم‌یدکی در بازار شد، میزان حجم اقتصاد پنهان این گروه کالایی است. در سال ۱۳۹۸ ارزش مالی حجم اقتصاد پنهان این بازار تقریباً ۲٫۵ میلیارد دلار برآورد شده بود. که بنابر نظر خبرگان حدود ۶۰ درصد از این مقدار را قطعات تقلبی یا همان زیرپله‌ای تشکیل می‌دادند، معمولاً این قطعات در جایی ثبت نشده و فاقد هر گونه استاندارد بودند و تقریباً ۴۰ درصد دیگر نیز مربوط به قطعاتی بود که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند.