تهران ۱۶ هزار کارتن‌خواب دارد

مسؤول طرح «تهران شهر بدون گرسنه» گفت: آمار‌‌ها نشان می‌دهد ۱۴ تا ۱۶ هزار نفر در پاتوق‌های استان تهران، کارتن‌خواب هستند و مناطق دره فرحزاد، مولوی و شوش بیش‌ترین آ‌مار کارتن‌خواب را در استان تهران دارند. به گزارش فارس، حسین‌شیخ در نشست خبری جمعیت طلوع دوباره، گفت: در مؤسسه طلوع ۷ گروه جذب داریم که […]

مسؤول طرح «تهران شهر بدون گرسنه» گفت: آمار‌‌ها نشان می‌دهد ۱۴ تا ۱۶ هزار نفر در پاتوق‌های استان تهران، کارتن‌خواب هستند و مناطق دره فرحزاد، مولوی و شوش بیش‌ترین آ‌مار کارتن‌خواب را در استان تهران دارند.

به گزارش فارس، حسین‌شیخ در نشست خبری جمعیت طلوع دوباره، گفت: در مؤسسه طلوع ۷ گروه جذب داریم که ۵ گروه در تهران و دو گروه در کرج و بومهن است که سه‌شنبه‌‌شب‌های هر هفته به ۱۶ پاتوق سرکشی می‌کنیم و یک وعده غذا به‌کارتن‌ خواب‌‌‌ها می‌دهیم.

وی ادامه داد: پاتوق کارتن‌خواب‌‌‌ها یا موقت و ساعتی است یا دائمی مثلاً در دره فرحزاد ۷ پاتوق که از سال‌ها پیش با اسامی مختلف مشخص شده، وجود دارد که ۳ پاتوق آن ثابت است و به صورت بیغوله‌نشینی و خرابه محل زندگی دائمی افراد است.

شیخ گفت: همه پاتوق‌های تهران را برای توزیع غذا سرکشی نمی‌کنیم بلکه از نظر امنیتی بعضی از پاتوق‌‌‌ها مناسب نیستند؛ از طرفی کارتن‌خواب‌‌‌ها پراکنده هستند و فقط ۴۰ درصد آن‌‌ها به صورت متمرکز در پاتوق‌‌‌ها یافت می‌شوند.

مسؤول طرح «تهران شهر بدون گرسنه» گفت: ‌آمار‌‌ها نشان می‌دهد ۱۴ تا ۱۶ هزار نفر در پاتوق‌های استان تهران، کارتن‌خواب هستند، در تهران ۱۳ پاتوق از ۶ منطقه تهران را سرکشی می‌کنیم و باقیمانده پاتوق‌‌‌ها به صورت‌گذری یا پراکنده هستند.

شیخ ادامه داد: متأسفانه منطقه ۴ که پاتوق خاک‌سفید است و سال‌ها نیروی انتظامی برای پاکسازی آن تلاش کرده الان حدود ۶ ماه است که دوباره حضور کارتن‌خواب‌‌‌ها را در آن‌جا می‌بینیم.

وی گفت:  مناطق فرحزاد، مولوی و شوش بیش‌ترین آ‌مار کارتن‌خواب را در استان تهران دارد.

مسؤول طرح «تهران شهر بدون گرسنه» درمورد وضعیت زنان و مردان کارتن‌خواب، گفت: هر هفته سه‌شنبه شب‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ نفر مرد کارتن‌خواب و ۵ الی ۱۲ زن را که کودکان هم شامل می‌شود، در مرکز جذب می‌کنیم.

شیخ گفت: ۲۱ تا ۶۵ سال اغلب در مردان پذیرش داریم که با تمایل صددرصدی می‌آیند و اغلب مردان کارتن‌خواب معتاد هستند اما در زنان طردشدگی و بی‌سرپناهی هم بسیار دیده می‌شود تعدادی کودک هم داریم و زنانی که کارتن‌خواب هستند.

مسؤول طرح «تهران شهر بدون گرسنه» در مورد این طرح، گفت: متأسفانه مردم، تالارها، هتل‌‌‌ها و غیره دورریز کردن غذا را زیاد دارند در نتیجه جمعیت طلوع دوباره ابتدا با باقیمانده غذای مراسم خانوادگی، دادن یک وعده غذا به افراد کارتن‌خواب و معتاد را آغاز کرد اما از سال ۹۴ طرح «تهران شهر بدون گرسنه» آغاز شد ما در این طرح غذا را پاتوق‌‌‌ها نمی‌بریم، بلکه غذاهای دست نخورده مجالس، نذری‌ها و قربانی‌‌‌ها را با برنامه و هدف، به دست ایتام، کارتن‌خواب‌ها، معلولان و غیره می‌رسانیم.

 

وی گفت: ابتدا با ۴ منطقه این طرح را آغاز کردیم اما اکنون ۱۳ نقطه در تهران داریم که می‌توان غذای نذری را به دست نیازمندان رسانید.