خدمات پس از فروش خودروهای صادراتی ایرانی فاجعه است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، خاطرنشان کرد: صنایع خودروسازی در به‌دست آوردن بازار موفق بودند اما در نگه‌داشت آن نتوانستند کاری از پیش ببرند. بحث خدمات پس از فروش در کشورهای هدف صادارتی ما به فاجعه نزدیک است به‌عنوان مثال بعد از فروش خودرو دوگانه‌سوز به روسیه چه اتفاقی رخ داد؟ خریداران روسی خودرو‌ها را مقابل […]

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، خاطرنشان کرد: صنایع خودروسازی در به‌دست آوردن بازار موفق بودند اما در نگه‌داشت آن نتوانستند کاری از پیش ببرند. بحث خدمات پس از فروش در کشورهای هدف صادارتی ما به فاجعه نزدیک است به‌عنوان مثال بعد از فروش خودرو دوگانه‌سوز به روسیه چه اتفاقی رخ داد؟ خریداران روسی خودرو‌ها را مقابل سفارتخانه ایران پارک کردند و شعار دادند چراکه نتوانسیم به تعهد خود در زمینه سه سال فروش گاز مجانی عمل کنیم. به گزارش ایلنا، مهدی دادفر؛ با بیان اینکه از ابتدای سال بحث واردات خودرو از سوی وزارت صمت مطرح شد، گفت: بانک‌مرکزی اعلام کرد به محض آغاز ثبت سفارش خودرو، ارز آن را تامین خواهد کرد این در حالیست که وزارت صمت از آغاز ثبت سفارش‌‌ها خبر داده است؛ بین این دو گفته فاصله وجود دارد و باید منتظر بمانیم که چه پیش خواهد آمد. وی با طرح دیدگاه خود در زمینه واردات خودرو، اضافه کرد: فضای کلی کشور از جمله ارز و نحوه واردات دارو، به‌گونه‌ای است که نمی‌توان چندان به آغاز روند واردات خودرو تا پایان سال امیدوار بود و به نظر می‌رسد که مسؤولان وزارت صمت نتوانند موفق به این مهم شود. اما اینکه آقایان می‌خواهد ثابت کنند که امثال من اشتباه می‌کنیم و آگاهی چندانی از موضوع ندارم بحث دیگری است و امیدواریم که امثال بنده اشتباه کنیم و در نهایت واردات خودرو به نفع مردم تمام شود. این فعال حوزه واردات خودرو، ادامه داد: فعالان حوزه واردات اینگونه سخن می‌گویند تا شاید مسؤولان مربوط به خود بیایند و کاری انجام دهند اما به نظر می‌رسد که مسؤولان وزارت صمت چندان در این زمینه دغدغه‌ای ندارند و در نهایت موفق به واردات خودرو نخواهند شد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با بیان اینکه واردات باید در دسترس همگان باشد، گفت: واردات خودروی مؤثر است زمانی که که منجر به کاهش قیمت و تعادل در عرضه شود؛ واردات پنج تا ۱۰ هزار خودرو و عرضه آن‌ها در بورس باعث خواهد شد قیمت آن از خودرو داخلی و خودروهای موجود در بازار بالاتر برود و در نهایت منجر به افزایش قیمت خودرو در کشور شود، با این شرایط چه مطلوبیتی می‌تواند داشته باشد؟ این کارشناس حوزه واردات، ادامه داد: وارداتی مؤثر است که انحصاری و برای چند شرکت خاص نباشد و در نهایت بتواند کاهنده قیمت خودرو در کشور را کاهش بدهد. وی از پیوند زدن فضای سیاسی با فضای اقتصادی انتقاد کرد و افزود: در شرایط فعلی اقتصاد و سیاست در ایران بایکدیگر آمیخته شده است. خودروسازان فرانسوی رنو و پژو در روسیه جای پای خوبی باز کرده بودند اما بعد از تحریم‌های اروپا علیه روسیه این خودروسازان مجبور شدند که از این کشور خارج شوند همین شرایط نیز برای ایران تکرار شده بود این در حالیست که مجموعه ساختار و خط تولید و برنامه‌ریزی ایرانخودرو مانند شرکت‌های فرانسوی است و آن‌ها در پلتفرم رنو کوئیک کار می‌کنند و به نظر می‌رسد ممنوعیت واردات خودرو از فرانسه بیشتر غلظت سیاسی داشته باشد تا غلظت اقتصادی. اما با این ممنوعیت بیشتر دست و پای خودروساز داخلی بسته می‌شود، وقتی افراد صنعتی وارد فضای سیاسی می‌شوند کار به بیراه می‌رود. باید سیاست به سیاستمداران واگذار شود و آن‌ها خود در این زمینه تصمیم بگیرند به نظر من این ممنوعیت به نوعی گل به خودی است. دادفر؛ تصریح کرد: بدعهدی‌‌ها و بدقولی صنعتی تمام قد برعهده فرانسوی‌‌ها نبوده است و در این میان ما نیز مقصر هستیم و عدم توجه و اهمال مدیران در زمان گذشته باعث سوجریانات و انحرافات شد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در پاسخ به این پرسش که در روزهای اخیر بحث صادرات خودرو از ایران به کشورهای مانند ارمنستان و ونزوئلا مطرح شده است به نظر شما آیا در این زمینه موفق خواهیم بود؟ گفت: مشتری تمایل به خرید خودروهایی دارد که خدمات فروش و خدمات پس آن جلوتر از خودرو باشد. صنایع خودروسازی در به‌دست آوردن بازار موفق بودند اما در نگه‌داشت آن نتوانستند کاری از پیش ببرند. بحث خدمات پس از فروش در کشورهای هدف صادارتی ما به فاجعه نزدیک است به‌عنوان مثال بعد از فروش خودرو دوگانه‌سوز به روسیه چه اتفاقی رخ داد؟ خریداران روسی خودرو‌ها را مقابل سفارتخانه ایران پارک کردند و شعار دادند، چراکه نتوانسیم به تعهد خود در زمینه سه سال فروش گاز مجانی عمل کنیم؛ همچنین خودروی دنا به ونزوئلا صادر شد اما در این کشور یک قطعه ابتدای پیدا نمی‌شود. وی با بیان اینکه امکان فتح بازار برای ما وجود دارد، گفت: قیمت تمام شده خودرو در ایران نسبت به خودروهای بیرون از کشور قابل‌توجه است و ما مزیت قیمتی رقابتی داریم به‌خصوص در خودروهای پژو ۲۰۶، رانا و کوئیک و می‌توانیم بازارهای بیشتری را آن خود کنیم مشروط به اینکه بتوانیم خدمات پس از فروش را به کشورهای هدف صادراتی انتقال بدهیم.