وزیر جدید راه، راه‌آهن را دریابد

  به گفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته، فعالان بخش حمل‌ونقل از وزیر جدید راه انتظار دارند رسیدگی ویژه‌ای به بخش حمل‌ونقل ریلی داشته باشد و در اسرع وقت، اقدامات لازم را برای نجات صنعت حمل‌ونقل ریلی انجام دهد تا امید‌ها به برگشت این بخش به سمت مسیر صعودی و استفاده […]

 

به گفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته، فعالان بخش حمل‌ونقل از وزیر جدید راه انتظار دارند رسیدگی ویژه‌ای به بخش حمل‌ونقل ریلی داشته باشد و در اسرع وقت، اقدامات لازم را برای نجات صنعت حمل‌ونقل ریلی انجام دهد تا امید‌ها به برگشت این بخش به سمت مسیر صعودی و استفاده از فرصت‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی پیش‌روی آن احیاء شود. سبحان نظری؛ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بررسی آمار بخش حمل‌ونقل ریلی کشور از ابتدای سال ۱۳۹۹ حاکی از اُفت بی‌سابقه و هشداردهنده شاخص‌های مهم این بخش نسبت به سالیان گذشته است. متأسفانه این اُفت طی یک سال گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است. وی ضمن تصریح این نکته، افزود: طی دوسال‌ونیم اخیر حدود ۶۰ دستگاه لکوموتیو باری با مالکیت دولتی به‌دلیل ضعف در نظام تعمیر و نگهداری این کشنده‌ها از چرخه سیر خارج شده‌اند. اُفت تعداد لکوموتیوهای آماده به‌کار، ضربه بزرگی به حمل‌ونقل ریلی کشور و صنایع وابسته به آن، به‌ویژه صنایع فولاد و معادن وارد کرده، به‌گونه‌ای که مقایسه آمار سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نشان‌دهنده افت ۱۴ درصدی تن-کیلومتر بار داخلی حمل شده است. دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته، ادامه داد: این شاخص در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۱۰درصدی داشته است. همچنین با وجود رشد چهاردرصدی جمعیت واگن‌های باری در شش‌ماهه نخست امسال، که با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی اتفاق افتاده است، شاهد افت ۱۳٫۶ درصدی در شاخص متوسط بهره‌وری ماهیانه واگن‌های باری کشور بوده‌ایم. نظری؛ افزود: طی یک سال گذشته نه تنها آمار عملکردی بخش حمل‌ونقل ریلی نزولی بوده، بلکه تعداد و تنوع سوانح ریلی نیز رشد داشته که نگرانی فعالان و صاحب‌نظران این حوزه را از بابت موضوع ایمنی به‌عنوان ویژگی ذاتی این بخش موجب شده است. باید توجه داشت که افزایش تعداد و رشد تنوع سوانح کوچک و عدم شفافیت کامل در این مورد، در نهایت منجر به وقوع سوانح بزرگ و خدای نکرده تکرار آن‌ها خواهد شد. وی در ادامه، گفت: شرایط وخیم کنونی بخش حمل‌ونقل ریلی کشور تا اندازه‌ای از مدیریت راه‌آهن ناشی می‌شود و از همین‌روی برخی نمایندگان محترم مجلس نیز در چند ماه اخیر قصد خود را برای طرح تحقیق و تفحص از شرکت راه‌آهن و نیز سؤال از وزیر راه درباره ترک فعل‌های این شرکت اعلام کردند. همچنین شورای رقابت به‌خاطر رعایت نشدن حقوق سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی از سوی راه‌آهن، اخطاری جدی به این شرکت داد. دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته، خاطرنشان کرد: اکنون که وزیر محترم راه‌وشهرسازی از سمت خود استعفا کرده و زمان انتخاب وزیر جدید فرا رسیده است، فعالان بخش حمل‌ونقل کشور از دولت خدمت‌گزار و وزیر جدید انتظار دارند تا با تعیین کارگروهی متخصص، رسیدگی ویژه‌ای به بخش حمل‌ونقل ریلی داشته باشند و در اسرع وقت، اقدامات لازم را برای نجات صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور از روند نزولی و بحران کنونی انجام دهد تا امید‌ها به برگشت این بخش به سمت مسیر صعودی و استفاده از فرصت‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی پیش‌روی آن احیاء شود.