مهدی قرهداغلی – تراکتور یکی از ابزارهای اصلی کشت محصولات کشاورزی بوده که با توسعه صنعت، تراکتورسازی هم متحول شده است. سابقه تولید تراکتور در ایران به بیش از ۶۰ سال میرسد. اما این سالها علیرغم تلاشهای موجود، تولید تراکتور در چند سال اخیر با چالشهایی همچون تحریمها، عدم پیشرفت در تولید محصولات بهروز، کیفیت […]
مهدی قرهداغلی – تراکتور یکی از ابزارهای اصلی کشت محصولات کشاورزی بوده که با توسعه صنعت، تراکتورسازی هم متحول شده است. سابقه تولید تراکتور در ایران به بیش از ۶۰ سال میرسد. اما این سالها علیرغم تلاشهای موجود، تولید تراکتور در چند سال اخیر با چالشهایی همچون تحریمها، عدم پیشرفت در تولید محصولات بهروز، کیفیت پایین قطعات و… مواجه بوده که این امر باعث بههمریختگی در بازار عرضه و تقاضا شده است. تفاوت میزان عرضه و آمار تقاضا، زمینه ایجاد بازارسیاه و فعالیت سوداگران در بازار تراکتور شده است. بهطوری که مدتی است صحبتهایی از انباشت تقاضا شده و اینکه تولید تراکتور متناسب با نیاز داخل نبوده و این امر منجر به ایجاد صف خرید شده است. به هر حال تفاوت قیمت درب کارخانه و نرخ بازار آزاد آنچنان زیاد است که کشاورزان خردهپا توانایی خرید تراکتور را از بازار آزاد ندارد و به ناچار به ثبتنام در وزارت جهادکشاورزی روی میآورند. اما این در حالی است که این پرسه خود به تنهایی از تأیید تا دریافت حدود چهار سال یا بیشتر زمان میبرد. این معضل علاوه بر اینکه نوسازی تراکتورهای مستهلک و قدیمی را هم به کُما برده، باعث کاهش بهرهوری و افزایش هزینه مالی و زمانی کشاورزان میشود. اهمیت تولید مواد کشاورزی و غذایی و طولانی شدن صف انتظار کشاورزان برای دریافت تراکتور سبب شده تا سیاستگذاران به سمت تأمین ماشینآلات از طریق واردات حرکت کنند. به گزارش مناقصهمزایده، روحا… لطیفی؛ کارشناس حوزه تجارت خارجی، با اشاره به واردات تراکتور در دولت سیزدهم گفت: براساس بودجه ۱۴۰۱ پیشبینی شده برای تنظیم بازار تا پایان سال ۷۰ هزار تراکتور وارد کشور شود. لطیفی؛ اظهار داشت: تأمین تراکتور در سالهای اخیر، یکی از مشکلات بخش کشاورزی برای بهرهوری مناسب بوده که با وجود تولید داخلی به دلیل فرسودگی تراکتورهای موجود و نیاز به نوسازی و تراکتورهای موجود و افزایش سطح زیرکشت زمینهای کشاورزی بهعنوان یکی از مشکلات مهم قلمداد شده است. وی افزود: موضوعی که برای تعادلبخشی به تقاضای بالای آن، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید در داخل، علاجش تأمین کسری از طریق واردات بوده، سیاستی که دولت سیزدهم برای تقویت امنیت غذایی و توسعه کشاورزی نیز آن را در پیش گرفته است. وی، خاطرنشان کرد: واردات تراکتور در سال۱۴۰۰ بیش از ۴۵ هزار و ۶۰ دستگاه بوده که ۳۸ هزار و ۲۹۱ دستگاه آن از ابتدای شهریور یعنی استقرار دولت سیزدهم تا پایان سال وارد کشور شده است که واردات آن در کل سال ۹۹ حدود ۵۹۵ دستگاه بوده و عملاً در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ نزدیک به ۷۶ برابر بیشتر تراکتور جادهای وارد کشور شده است. وی تأکید کرد: در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۳۱ هزار و ۵۱۲ دستگاه تراکتور جادهای به ارزش ۷۰۸ میلیون و ۳۹۴ هزار دلار، تراکتور جادهای با کد تعرفه ۸۷۰۱۲۰۰۰ وارد کشور شده که در مقایسه با هفتماهه نخست سال ۱۴۰۰ رشد ۳۶۵ درصدی در وزن و ۴۴۶ درصدی در ارزش داشته است. لطیفی؛ تأکید کرد: بنابراین با توجه ویژه دولت سیزدهم و از ابتدای شهریور سال۱۴۰۰ تا پایان مهرماه سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ هزار دستگاه تراکتور جادهای به ارزش یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۸۴ دلار وارد کشور شده است در صورتی که در سال۹۹ حدود ۵۹۵ دستگاه تراکتور به ارزش هشت میلیون و ۸۷۵ هزار و ۸۸ دلار، در سال ۹۸ حدود ۲۰۶ دستگاه به ارزش دومیلیون و ۷۰۷ هزار و ۷۲۵ دلار، در سال ۹۷ نیز ۴۱۰ دستگاه به ارزش پنج میلیون و ۹۵۹ هزار و ۴۰۵ دلار و یک هزار و ۶۴۵ دستگاه در سال ۹۶ به ارزش ۲۱ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۵۶۲ دلار وارد کشور شده بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.