دبیر انجمن خودروسازان مطرح کرد؛ عرضه در بورس کلید حذف قیمتهای کاذب و خروج خودروسازان از زیان دبیر انجمن خودروسازان، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا زمینه خروج خودروسازان از زیان را فراهم میکند و قیمتهای کاذب در بازار نیز تعدیل خواهد شد که برای سراعت بخشیدن به این مهم نیاز است برای ورود خودروهای […]
دبیر انجمن خودروسازان مطرح کرد؛
عرضه در بورس کلید حذف قیمتهای کاذب و خروج خودروسازان از زیان
دبیر انجمن خودروسازان، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا زمینه خروج خودروسازان از زیان را فراهم میکند و قیمتهای کاذب در بازار نیز تعدیل خواهد شد که برای سراعت بخشیدن به این مهم نیاز است برای ورود خودروهای پُرتیراژ به بورس برنامهریزی شود. احمد نعمتبخش؛ در گفتوگو با ایرنا، افزود: بارها و بارها از تریبونهای مختلف اعلام کردهایم قیمتگذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو و قطعهسازی کشور شده است و واکاوی آمارهای خودروسازان بزرگ در بورس و سامانه کدال هم موید همین مسأله است. وی بیان داشت: آمارها نشاندهنده آن است که ایرانخودرو و سایپا از ابتدای امسال تاکنون هر یک پنج هزار میلیارد تومان زیان دادهاند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار را پیشنهاد کردیم که تجربه موفق آن در دهه ۷۰ نیز وجود داشته است. نعمتبخش؛ ادامه داد: نتیجه قیمتگذرای دستوری، توزیع سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت بین مردم بوده است که ناشی از تفاوت قیمت بازاری و کارخانهای خودروهاست. وی گفت: همچنین بررسیها نشان داده بین ۸۰ تا ۸۵ درصد افرادی که در قرعهکشیها شرکت میکنند، به قصد سود و کسب رانت آن وارد میشوند. این مقام صنفی، ادامه داد: پس از اینکه پیشنهاد فروش خودروها در حاشیه بازار به نتیجه نرسید، وزارت صمت مبتکر قیمتگذاری در بورس کالا شد و نتایج حاصل از فروشهای اخیر نشان میدهد نرخهایی که کشف میشود از قیمتهای بازاری ارزانتر است. وی تأکید کرد: تداوم عرضهها در بورس سبب میشود تا ضمن برچیده شدن هرگونه رانت و فساد در این حوزه، خودروسازان بهتدریج از زیان خارج شوند و این مهم با ورود خودروهای پرتیراژ به بورس سرعت بیشتری خواهد یافت. نعمتبخش؛ تصریح کرد: در این صورت، خودروسازان میتوانند مطالبات قطعهسازان را پرداخت کنند و پس از آن است که میتوانند از قطعهسازان مطالبه کیفیت بالاتر داشته باشند. وی اضافه کرد: قیمتگذاری خودرو در بورس بهتدریج به واقعی شدن قیمتها و تکنرخی شدن خودرو خواهد انجامید و با کنار رفتن آن ۸۵ درصدی که به قصد دلالی و کسب رانت وارد طرحهای قرعهکشی میشدند، کمکم خودروسازان باید به فکر ارائه طرحهای تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.