صادرات دو میلیارد دلاری ایران به ۵ کشور شمالی طی سال گذشته

رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد صادرات دو میلیارد دلاری ایران به ۵ کشور شمالی طی سال گذشته رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به صادرات دو میلیارد دلاری به ۵ کشور شمالی طی سال گذشته گفت: یک عنصر مهم در توسعه صادرات حساسیت و دقتی است که باید از سوی وزارتخانه‌های مربوطه، سفرا و […]

رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

صادرات دو میلیارد دلاری ایران به ۵ کشور شمالی طی سال گذشته

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به صادرات دو میلیارد دلاری به ۵ کشور شمالی طی سال گذشته گفت: یک عنصر مهم در توسعه صادرات حساسیت و دقتی است که باید از سوی وزارتخانه‌های مربوطه، سفرا و استانداری‌ها لحاظ شود.

به گزارش تسنیم، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اعلام کرد که راهبرد جهش صادراتی و دستیابی به رشد حداقل ۲۰ درصدی در سال نیازمند هم افزایی از طریق مشارکت دست‌اندرکاران در بخش بازرگانی، استانی، وزارت امورخارجه، تشکل‌ها و شرکت‌های صادراتی است.

مجتبی‌خسروتاج، قائم‌مقام وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در همایش استانداران ۴ استان و سفرای ایران در ۵ کشور، گفت: پارسال صرفاً در بخش صادرات کالاهای غیرنفتی دو میلیارد دلار به ۵ کشور روسیه، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و آذربایجان صادر شده است.

وی با بیان این‌که قطعاً ظرفیت روابط به مراتب بیش‌تر از اقدامات صورت گرفته است، اظهار داشت: در ۴ ماهه امسال صادرات به این کشور‌‌ها به رقم ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است که در صورت تداوم چنین رشدی، دستیابی به ۳ میلیارد دلار امکان‌پذیر است.

خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص محدوده وظایف و تقسیم کار وزارتخانه‌ها، سفرا و استان‌ها اعلام کرد که ۴ عنصر اساسی در امر صادرات ایفای نقش می‌کنند که یکی شناسایی و نوع کالای صادراتی است.

به گفته وی، تشخیص این امر می‌تواند در دستور کار همه فعالان اقتصادی، سازمان توسعه تجارت، سفارتخانه‌ها، استانداری‌ها، تشکل‌ها، اتاق‌‌‌ها و شرکت‌های صادراتی قرار گیرد، چرا که نوع کالا و خدمات صادراتی یک موضوع پویاست و بر اثر تغییرات تکنولوژی و تغییر خواست مصرف‌کنندگان، پی‌درپی تغییر می‌کند.

رییس سازمان توسعه تجارت افزود: از این رو همه بخش‌های مورد اشاره می‌توانند در این عرصه فعال باشند و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهند تا زمینه هم‌افزایی ایجاد شود.

خسروتاج در بخش دیگری به موضوع شناسایی خریداران و مشتریان در کشورهای هدف اشاره کرد و گفت: در این امر نه تنها سازمان توسعه تجارت، بلکه هیأت‌های اعزامی از سوی استان‌ها و سفارتخانه‌های ایران در خارج می‌توانند ایفای نقش کنند و محدودیتی در شناسایی خریداران خارجی از نظر تقسیم وظایف دستگاهی وجود ندارد.

وی عامل و یا عضو سوم در توسعه صادرات را حساسیت و دقتی دانست که باید از سوی وزارتخانه‌های مربوطه، سفرا و استانداری‌ها لحاظ شود.

قائم مقام وزیر یادآور شد: باید مراقب بود تا افراد صلاحیت‌دار و واجد شرایط حضور در بازارهای بین‌المللی، کالا و خدمات ایرانی را در خارج ارایه دهند و برای این امر نیاز به تعریفی برای فعالان این حوزه داریم.

وی گفت: در این صورت است که افراد فاقد صلاحیت وارد عرصه نمی‌شوند و به حرفه و جایگاه صادرکنندگان واقعی کشور لطمه‌ای نمی‌زنند.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: دیده شده بعضی افراد با رفتار و اقدامات خود به فرهنگ صادراتی ایران لطمه زده‌اند، از این رو ما در تلاشیم در مسیری حرکت کنیم که دولت تنها از صادرکنندگان با صلاحیت و دارای نگاه ملی حمایت کند.

خسروتاج در ادامه این جلسه، عنصر چهارم در توسعه صادرات غیرنفتی را نحوه انجام وظایف دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: اجرا یا نظارت بر اجرای قوانین و مقررات به‌عهده دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها است.

 

وی گفت: مدیریت در مناطق مرزی برعهده وزارت کشور و گمرکات است، حمایت‌ها و تشویق‌‌‌ها چنان‌چه نیازمند منابع از سوی دولت باشد، در مرکز ساماندهی خواهد شد و برپایی نمایشگاه و اعزام هیأت به خارج از کشور از طریق استانداری‌ها قابل انجام است، با وجود این هماهنگی آن از طریق صدور دستورالعمل و یا یک مرکز هماهنگ‌کننده الزامی است.