آمار منتشرشده نشان میدهد که خودروسازان در هشت ماه نخست سالجاری ۱۷ درصد رشد تولید داشتند. اما آیا با این روند تولید خودرو، آنها به وعده رشد ۵۰ درصدی تیراژ و تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی وزارت صمت میرسند؟ به گزارش از تجارتنیوز، گزارشهای ارایهشده به بورس حاکی از رکوردشکنی در رشد تولید […]
آمار منتشرشده نشان میدهد که خودروسازان در هشت ماه نخست سالجاری ۱۷ درصد رشد تولید داشتند. اما آیا با این روند تولید خودرو، آنها به وعده رشد ۵۰ درصدی تیراژ و تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی وزارت صمت میرسند؟ به گزارش از تجارتنیوز، گزارشهای ارایهشده به بورس حاکی از رکوردشکنی در رشد تولید خودرو توسط سه خودروساز اصلی، یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو است. گزارش هشتماهه عملکرد این سه خودروساز نشان میدهد که تولید خودرو تا پایان آبان سالجاری به ۶۷۰ هزار و ۷۷۸ دستگاه رسیده است. اما با این وجود، تعداد تیراژ آنها با وعده وزیر صمت تفاوت فاحشی دارد. طبق آمار، مجموع تولید سه خودروساز بزرگ کشور در دومین ماه پاییز کمتر از ۱۰۴ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با آمار حدوداً ۸۸ هزار و ۷۰۰ دستگاهی مهر، بیش از ۱۷ درصد افزایش داشته است. در میان سه خودروساز، ایرانخودرو بیشترین میزان رشد سالانه تولید، یعنی رشد ۲۷ درصدی را به خود اختصاص داده است. این خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سالجاری تا پایان آبانماه ۳۶۰ هزار و ۳۹۵ دستگاه خودرو تولید کرد. این رقم در هشتماهه سال گذشته به ۲۸۲هزار و ۶۶۳ دستگاه خودرو رسیده بود. سایپا که عملکرد خوبی در شش ماه نخست سال از خود نشان نداد و رشد تولید آن تنها به ۵۵ دستگاه محدود شد، همچنان روندی ناامیدکننده دارند. طبق آمار، این شرکت خودروسازی تا پایان آبان سالجاری تنها ۰٫۴ درصد رشد تولید داشت و تیراژ تولید خود را به ۲۲۳ هزار و ۳۶۷ دستگاه رسانده است. این آمار در مقایسه با تولید خودرو در مدت مشابه سال گذشته از رشد ۹۱۳ دستگاهی حکایت دارد. عملکرد ضعیف سایپا در حالی است که مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که به دلیل افزایش عرضه محصولاتشان تمامی خودروها از فرآیند قرعهکشی خارج شدند. تولید خودرو در شرکت خودروساز پارسخودرو نیز در هشتماهه سالجاری به ۸۷ هزار و ۱۶ دستگاه رسید که حاکی از رشد ۱۰ درصدی تولید نسبت به سال گذشته است. سال گذشته، رضا فاطمیامین؛ وزیر صمت، وعده رشد تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی خودروسازان را به مردم داد. همان زمانی که فاطمیامین این وعده را داد، کارشناسان معتقد بودند که عملیشدن آن نشدنی است. پس از اینکه خودروسازان از برنامه مقرر خود برای تولید خودرو جا ماندند و تولیدات آنها به میزانی نرسید که تا پایان سال وعده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی محقق شود، وزیر صمت وعده جدیدی را جایگزین کرد. شهریورماه بود که امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت، در نشست خبری خود از وعده افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو رونمایی کرد. باتوجه عملکرد خودروسازان از ابتدای شش ماه دوم سال ۱۴۰۱ تا کنون، به نظر میرسد خودروسازان نتوانند این وعده وزیر صمت را نیز عملی کنند.
افزایش تولید خودرو با شکست قیمتگذاری دستوری
عرضه خودرو در بورس کالا موجب شد که قیمتگذاری در فضایی شفافتر صورت بگیرد. کارشناسان معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا قدمی برای حذف قیمتگذاری دستوری است و دیگر عاملی برای زیاندهی خودروسازان وجود ندارد. علاوه بر آن، سیدجواد جهرمی؛ قائممقام بورس کالای ایران، در برنامه میز اقتصاد صداوسیما اعلام کرد: خودروسازان با فروش ۴۰۰۰ خودرو در بورس کالا، بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان منفعت کسب کردند. حال شاید اگر خودروسازان از وضعیت زیاندهی خارج شوند و با سود بهدستآمده به افزایش تولیدات و کیفیت محصولاتشان بپردازند، میتوانند وعده وزیر را عملی کرده و تولیدات خود را با افزایش همراه کنند. اما دولت همچنان بر این روش دستوری فعلی اصرار میورزد و پیشبینی میشود حذف این شیوه هم بهزودی اتفاق نیفتد. در نتیجه افزایش تولید خودرو هم تا پایان سال بعید به نظر میرسد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.