نداشتن راهبردهای بالادستی دلیل عدم موفقیت صنعت خودرو

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در اختتامیه مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری شهید فخری‌زاده که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، با اشاره به همپایی فناورانه در کشور و با توضیح روند توسعه موتور توربوفن در صنایع نظامی، نقطه آغاز آن را در جمع‌آوری تجارب موجود و ایجاد توانایی اورهال موتور‌ها در دهه۷۰ دانست که […]

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در اختتامیه مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری شهید فخری‌زاده که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، با اشاره به همپایی فناورانه در کشور و با توضیح روند توسعه موتور توربوفن در صنایع نظامی، نقطه آغاز آن را در جمع‌آوری تجارب موجود و ایجاد توانایی اورهال موتور‌ها در دهه۷۰ دانست که در ادامه با توانایی تولید موتورهای با توان ۵۰۰وات در دهه۸۰ همراه شد و پس از آن در دهه۹۰ با برنامه‌ریزی برای طراحی و تولید موتورهای با توان یک مگاوات ادامه پیدا کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، منوچهر منطقی؛ از تجربه توسعه موتور توربوفن به‌عنوان یک تجربه موفق در همپایی فناورانه یاد کرد و گذری بر وضع همپایی فناورانه دیگر صنایع مانند صنایع نفتی و معدنی داشت که موفق به همپایی نشده بودند. منطقی؛ موفقیت در توسعه فناوری را به دو عامل وجود راهبرد مشخص در نهادهای بالادستی و وجود راهبرد توسعه فناوری در خود بنگاه تقسیم کرد و دلیل موفقیت بخش نظامی در توسعه موتورهای توربوفن را همین موجود بودن راهبرد‌ها و اهداف نهاد بالادستی در این موضوع دانست. وی دلیل بعضی عدم موفقیت‌‌ها در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر را همین موجود نبودن راهبردهای بالا دستی در حاکمیت دانست. منطقی؛ خاطرنشان کرد: در سیاست‌گذاری فناوری اغلب بالاسری‌‌ها نسبت به بنگاه‌ها عقب‌تر هستند. برای مثال توفیقات دهه۸۰ در صنعت خودرو به دلیل وجود سیاست‌های توسعه‌ای در خود بنگاه بوده است که خود همین وجود سیاست‌های درون‌بنگاهی بسیار وابسته به نگرش مدیران آن مجموعه است. وی با بیان این‌که تجربه توسعه فناوری در صنعت خودرو در سه دهه پس از جنگ به صورت آزمون و خطا بوده است، یادآور شد: با این حال مسیر طی شده از لحاظ منطق اجراء درست بوده و مشکلات و نقد‌ها ناظر به روند اجرایی این مسیر است که به‌عنوان مثال می‌توانست در زمان بسیار کوتاه‌تری طی شود. منطقی؛ در ادامه، با اشاره به برنامه وزارت صمت برای ارتقای فناوری‌های کلیدی در حوزه حمل‌ونقل، در دسترس‌‌ترین آن‌‌ها را خودروهای متصل دانست. وی از وجود نمایشگاه‌های آتی دستاوردهای صنعت خودرو خبر داد و گفت: راهبردهای توسعه فناوری در صنعت خودرو پس از منقح شدن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت تا بتوان از نقد‌ها و نظرات برای اصلاح و ارتقای آن استفاده کرد. منطقی؛ با اشاره به اینکه انتقاد باید جلوبرنده باشد نه متوقف کننده، گفت: آماده‌ شنیدن انتقادات و پیشنهادات از سمت کرسی‌های دانشگاهی هستیم.