۲۰ تا ۳۰ درصد از تجهیزات خط مونتاژ قطعات خودرو نیازمند واردات است

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، از وضعیت نوسازی و استهلاک تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان و تأثیر آن بر کیفیت قطعات خبر داد. به گزارش خبرخودرو، جواد مرزبان‌راد؛ اظهار داشت: اغلب تجهیزاتی که در صنعت قطعه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تجهیزات عمومی همچون ماشین تراش، ماشین سنگ پرس و […]

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، از وضعیت نوسازی و استهلاک تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان و تأثیر آن بر کیفیت قطعات خبر داد. به گزارش خبرخودرو، جواد مرزبان‌راد؛ اظهار داشت: اغلب تجهیزاتی که در صنعت قطعه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تجهیزات عمومی همچون ماشین تراش، ماشین سنگ پرس و ماشین‌آلات پرس هستند که در هر صنعتی از جمله صنعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته برخی از ماشین‌آلات نیز اختصاص به تولید یک قطعه خاص دارند. وی افزود: برخی از این تجهیزات از جمله دستگاه‌های پرس، ماشین‌افزار و نظایر آن در ایران ساخته می‌شوند، لذا قطعه‌سازان به سادگی می‌توانند این دسته از تجهیزات را در داخل بروزرسانی نموده و یا سفارش ساخت داخل بدهند. عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، ضمن تأیید استهلاک تجهیزات و خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان، گفت: به ویژه قالب‌های مورد استفاده در تولید به‌طور دایم می‌بایست سرویس و به‌درستی نگهداری شوند و یا از رده خارج شوند و قالب‌های جدید جایگزین شوند. قالب‌های جدید نیز تبعاً هزینه‌هایی را به قطعه ساز تحمیل می‌کنند که بر افزایش قیمت قطعات می‌افزاید. لذا برخی از قطعه‌سازان سعی بر بکارگیری تجهیزات قدیمی و فرسوده دارند و این موضوع سبب کاهش کاهش کیفیت قطعات می‌شود. مرزبان‌راد؛ با تأکید بر لزوم بازرسی و کنترل دقیق خودروسازان بر کیفیت قطعات و فرآیند تولید، بیان کرد: هر تجهیزاتی عمر مفیدی دارد به‌عنوان مثال کیفیت قطعات تولیدی به وسیله دستگاه تراشی که ۴۰ سال از عمر آن می‌گذرد، ضعیف‌تر از دستگاه‌های تراش جدید است. لذا می‌بایست به عمر تجهیزات نیز توجه کرد اما نحوه استفاده، نگاهداشت و سرویس‌های دوره‌ای حائزاهمیت بسیار است تا این تجهیزات تلورانس و کارایی لازم را داشته باشند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ضرورتی مبنی بر اختصاص بندی از آیین‌نامه واردات خودرو به واردات تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز خطوط تولید وجود دارد، تصریح کرد: ضرورتی در این خصوص وجود ندارد اما به هر حال ۲۰ تا ۳۰ درصد از تجهیزاتی که به ویژه در خط مونتاژ قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌بایست از طریق واردات تأمین و حمایت شوند. این کارشناس صنعت خودرو، درخصوص تأثیر تجهیزات و ماشین‌آلات خودروسازان داخلی بر ارتقای کیفیت خودروهای صادراتی و افزایش سهم صنعت خودروی کشور از بازارهای صادراتی، خاطرنشان کرد: از لحاظ تیراژ و تعداد، کمبودی در این بخش وجود ندارد اما نسبت به ساخت قالب ضعف‌هایی در داخل وجود دارد که به تخصص، تبحر و تجربه متخصصان بازمی‌گردد.