اجرای FATF نیازمند مصوبه مجلس است

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با تأکید بر این‌که اجرای FATF نیازمند مصوبه مجلس است، گفت: مسؤولان برای هر اقدام خارج از ضابطه‌ای از اصطلاح محرمانه استفاده می‌کنند. به گزارش خانه‌ملت، حسینعلی‌حاجی‌دلیگانی با اشاره به امضای معاهده FATF توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: هرگونه معاهده بین‌المللی و هر نوع قراردادی که کشور […]

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با تأکید بر این‌که اجرای FATF نیازمند مصوبه مجلس است، گفت: مسؤولان برای هر اقدام خارج از ضابطه‌ای از اصطلاح محرمانه استفاده می‌کنند.

به گزارش خانه‌ملت، حسینعلی‌حاجی‌دلیگانی با اشاره به امضای معاهده FATF توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: هرگونه معاهده بین‌المللی و هر نوع قراردادی که کشور را در برابر کشور دیگری متعهد کند، نیازمند مصوبه مجلس است و براین اساس وزارت امور اقتصاد و دارایی نمی‌توانست رأساً سند معاهده FATF را امضا کند و کشور را به اقدامی متعهد کند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که FATF با توجه به این‌که در مجلس تصویب نشده تعهدی برای کشور ایجاد نمی‌کند، افزود: طرف‌های خارجی باید این موضوع را بدانند که FATF هیچ تعهدی برای ایران ایجاد نکرده و هرنوع قرارداد و معاهده‌ای باید در مجلس به تصویب برسد و مصوبات در صورتی که به تأیید شورای نگهبان برسد، قابل اجرا است.

نصب یک نرم‌افزار آمریکایی بر روی سیستم بانکی کشور با اجرایی شدن FATF

حاجی‌دلیگانی، ادامه داد: FATF برخلاف مصالح کشور و منافع مردم است و مجلس معاهده مذکور را به صورت دقیق بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کند.

وی با بیان این‌که براساس توافق بانک مرکزی با FATF ایران باید به‌روی سیستم بانکی کشور یک نرم‌افزار آمریکایی نصب کند و تمام مبادلات بانکی زیرنظر این نرم‌افزار انجام خواهد شد، یادآور شد: هنگامی که بحث محاسبه اموال افراد برای دریافت مالیات از آن‌ها و بحث بررسی اموال مردم برای شناسایی مشمولان یارانه‌بگیر مطرح شده بود، رییس‌جمهور در برابر این اقدامات موضع گرفتند که چرا باید به حساب مردم سرک کشید، مشخص نیست درحال حاضر چه اتفاقی افتاده که وزیر اقتصاد و دارایی معاهده‌ای را امضا کرده که آمریکا و دیگر کشورهای خارجی بتوانند حساب‌های مردم ایران را رصد کنند.

مسؤولان برای هر اقدام خارج از ضابطه‌ای از اصطلاح محرمانه استفاده می‌کند

این نماینده مردم درمجلس دهم، با بیان این‌که معاهده FATF برخلاف مصالح کشور، عزت مردم و بحث‌های دفاعی کشور است، افزود: هر کشوری برای خود مسایلی حیاتی دارد، که نباید کشورهای متخاصم از این مسایل مطلع شوند و این معاهده به نوعی مسایل دفاعی و امنیتی کشور را خدشه‌دار می‌کند.

 

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در دولت یازدهم بر هر چیزی که باید سرپوش گذاشته شود، عبارت محرمانه به‌کار گرفته می‌شود، ادامه داد: مسؤولان برای هر اقدام خارج از ضابطه‌ای از اصطلاح محرمانه استفاده می‌کند، همچنین در قراردادهای جدید نفتی نیز برای سرپوش گذاشتن بر برخی اقدامات از عبارات محرمانه استفاده شد، اما در جلسه غیرعلنی مشخص شد که هیچ مبحث غیرمحرمانه‌ای وجود نداشته است.