عرضه خودروی برقی نیازمند حمایت ملی و ایجاد زیرساخت

مدیرعامل تام ایران‌خودرو، با اشاره به اینکه به فناوری ساخت خودروی برقی دست پیدا کرده‌ایم، گفت: تولید و عرضه خودروی برقی نیازمند حمایت ملی و ایجاد زیرساخت است. به گزارش مناقصه مزایده، کیوان وزیری؛ افزود: آزمون نمونه تولیدی این خودرو که در حد توان داخلی بوده به انجام رسیده است و آزمون‌های خارج کشور نیز […]

مدیرعامل تام ایران‌خودرو، با اشاره به اینکه به فناوری ساخت خودروی برقی دست پیدا کرده‌ایم، گفت: تولید و عرضه خودروی برقی نیازمند حمایت ملی و ایجاد زیرساخت است. به گزارش مناقصه مزایده، کیوان وزیری؛ افزود: آزمون نمونه تولیدی این خودرو که در حد توان داخلی بوده به انجام رسیده است و آزمون‌های خارج کشور نیز تا پایان سال انجام خواهد شد، ولی آنچه اهمیت دارد موضوع آمادگی زیرساخت‌های لازم و ضروری برای آن است که این موضوع مانع بزرگی بر سر راه عرضه خودرو برقی در کشور محسوب می‌شود.  وی با بیان اینکه ایران‌خودرو آماده است که با حمایت‌های لازم این محصول را با قیمت مناسبی به مصرف‌کننده عرضه کند، گفت: شرکت جتکو به‌عنوان یکی از شرکت‌های صاحب فناوری زیرمجموعه تام ایران‌خودرو، توانسته با کمک جوانان شایسته و نخبه این سرزمین کار علمی بزرگی را به سرانجام برساند. وزیری؛ افزود: این انتظار از همه دستگاه‌های مرتبط با این حوزه از جمله سازمان ملی استاندارد، معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت، وزارت نیرو (در سیستم توزیع برق)، وزارت کشور (در حوزه تاکسیرانی)، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و حتی رسانه‌هاست که زیرساخت‌‌ها و قوانین لازم را برای اجرایی شدن کار تسهیل کنند. وی ادامه داد: با توجه به این که آماده‌سازی زیرساخت‌های فیزیکی مثل ایستگاه‌های شارژ سریع، بین‌راهی و روش‌های شارژ خانگی در حوزه وظایف و توانمندی‌های خودروساز نیست، لازم است حاکمیت به این موضوع ورود پیدا کند تا با یک هماهنگی فرادستگاهی بتوان بستر کار را در کشور مهیا کرد. وزیری؛ افزود: لازم است برای این که ایستگاه‌های زیادی در کشور راه‌اندازی کنیم اگر قیمت راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری آن برای بهره‌بردار مقرون به‌صرفه باشد، دیگر هزینه‌ها به مصرف‌کننده نهایی منتقل نمی‌شود و در مجموع استفاده از خودرو برقی به‌صرفه خواهد بود. وی با بیان اینکه برای تولید باتری می‌توان از توانمندی‌های تولید داخلی بهره برد با اشاره به اینکه مذاکرات خوبی با وزارت دفاع در حوزه تولید باتری و پک آن داشته‌ایم، گفت: در صورت رسیدن خودروی برقی به تولید انبوه تولید باتری لیتیومی داخلی نیز صرفه اقتصادی پیدا می‌کند و مهم‌ترین چالش‌های حوزه تولید خودرو برقی برطرف می‌شود. وزیری؛ ادامه داد: چالش بعدی خودرو‌های برقی استاندارد‌‌ها و قوانین مرتبط بر آن است که در این خصوص کمبود داریم، یعنی برای گرفتن مجوز تولید خودروی برقی در کشور با نقص قوانین ملی مواجه‌ایم، سازمان‌ها و مؤسسات دانشی مختلف در این زمینه می‌توانند به سازمان ملی استاندارد کمک کنند. وی با بیان این که قوانین باید از سوی این سازمان پیاده‌سازی شوند، افزود: در درجه اول باید قوانینی برای کاربری خودرو برقی ایجاد شود و از طرفی قوانین برای تولید و توسعه خودرو برقی داشته باشیم که شرکت‌هایی مثل ایران‌خودرو و یا حتی تأمین‌کنندگان خارجی که می‌خواهند در این خصوص ورود پیدا کنند امکان انجام آزمون‌های لازم و گرفتن مجوز تولید در کشور را داشته باشند. مانند آزمون تأیید نوع (TA) که برای خودرو بنزینی تعریف شده و برای خودرو‌های برقی نیز لازم‌الاجراست.  مدیرعامل تام ایران خودرو، گفت: مضرات آلایندگی خودرو‌های بنزینی، یارانه پنهان سوخت، کم شدن مشکلات ترافیکی و مزایای استفاده از سوخت پاک همه جزء ویژگی‌هایی است که دولت می‌تواند در این زنجیره نقش حامی اصلی را ایفا کند.