الزام رعایت استانداردهای روز اروپا برای خودروهای وارداتی برداشته شد

به دنبال تسهیل واردات خودرو الزام رعایت استانداردهای روز اروپا برای خودروهای وارداتی برداشته شد هیات دولت در جهت تسهیل واردات خودرو، مصوبه‌ای ارایه کرده است که بر مبنای آن، با پیشنهاد وزارت صمت و تصویب هیأت دولت، خودروهای وارداتی با استاندارد یورو۶ یا یورو ۵EEV از رعایت استاندارد روز اروپا معاف و واردات خودرو […]

به دنبال تسهیل واردات خودرو

الزام رعایت استانداردهای روز اروپا برای خودروهای وارداتی برداشته شد

هیات دولت در جهت تسهیل واردات خودرو، مصوبه‌ای ارایه کرده است که بر مبنای آن، با پیشنهاد وزارت صمت و تصویب هیأت دولت، خودروهای وارداتی با استاندارد یورو۶ یا یورو ۵EEV از رعایت استاندارد روز اروپا معاف و واردات خودرو تسهیل شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، هیأت وزیران با اصلاح آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها، الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو۶ یا یورو۵ EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین‌نامه را حذف کردند. اصلاح تبصره۳ ماده۴ آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌‌ها که به پیشنهاد وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت به منظور حذف الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو۶ یا یورو۵ EEV به رعایت استاندارد روز اروپا به هیأت وزیران ارایه شده بود، در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته (۹ آذرماه) که به ریاست رئیس‌جمهور کشور بود، به تصویب رسید. براساس این مصوبه و با توجه به نوع سوخت توزیع شده در جایگاه‌های سوخت برای خودروهای سواری (یورو۴) و زمان‌بر بودن و هزینه‌بر بودن عرضه سوخت یورو (۶) در جایگاه‌های سراسر کشور که سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش‌افزوده شده و همچنین موجب اختلال در فرآیند واردات خودرو خواهد شد، هیأت وزیران پیشنهاد وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت درخصوص اصلاح آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌‌ها را به تصویب رساند. به موجب این اصلاحیه تبصره۳ ماده۴ آیین‌نامه مذکور مبنی بر الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو۶ یا یورو۵ EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین‌نامه حذف شده است. گفتنی است؛ چهارشنبه هفته گذشته، هیأت دولت پیشنهاد اصلاح اصلاحیه ماده (۴) آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌‌ها (موضوع ماده۲ قانون هوای پاک) به تصویب رساند. وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت، با ارایه پیشنهادی، با توجه به آغاز فرآیند اجرایی واردات خودروهای سواری و الزام واردکنندگان به رعایت سطح آلایندگی یورو که فرآیند واردات خودرو را با اختلال مواجه کرده بود، خواستار حذف تبصره۳ ماده) مصوبه اسفند ماه سال ۱۴۰۰ هیأت وزیران شد. در این پیشنهاد آمده بود: «با توجه به عدم عرضه سوخت مناسب یورو۶ در جایگاه‌های سراسر کشور و نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تولید این سوخت، علاوه بر زمان‌بر بودن اجرای آن در سراسر کشور، عملاً واردات خودروهایی با سطح آلایندگی یورو۶ سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش افزوده می‌شود، زیرا سوخت توزیع شده در جایگاه‌های سوخت کشور غالباً در سطح یورو است؛ لذا ضروری است اجباری شدن سطح آلایندگی یورو۶، پس از تدارک سوخت مناسب در کشور صورت پذیرد.» همچنین ذکر شده است که «باتوجه به اینکه استاندارد یورو۶ در بسیاری از خودروهای سواری وارداتی براساس سامانه پاشش سوخت مستقیم (GDI) حاصل شده و ترکیبات آروماتیک موجود در سوخت بسیاری از جایگاه‌های کشور (که عملاً در سطح ۴ است)، سبب صدمه جدی به سامانه پاشش سوخت می‌شود، لذا اجباری کردن این سطح از استاندارد، تنها باعث نارضایتی مشتریان این گروه از خودرو‌ها به‌واسطه از بین رفتن سامانه سوخت‌رسانی خواهد شد.» وزارت صمت در بخش دیگر از پیشنهاد خود اعلام کرده است: «نتایج آزمایش‌های انجام شده بر روی بررسی سطح آلایندگی خودروهای وارداتی با استاندارد یورو۶ و سوخت داخلی نشان می‌دهد که این خودرو‌ها با مصرف سوخت داخلی حتی قادر به دریافت تأییدیه الزامات یورو۵ نخواهند بود، چراکه عملاً کالیبراسیون این خودرو‌ها براساس محدوده مشخصی از ویژگی‌های سوخت انجام شده که در صورت عدم تطابق، سوخت حتی الزامات یورو۵ قابل دستیابی نخواهد بود.» در پایان همچنین پیشنهاد شده است: «با توجه به سطح بالای گوگرد در سوخت داخل کشور، کاتالیست خودرو از همان ابتدای عمر از بین رفته و منجر به ناکارآیی محصول در چرخه عمر محصول می‌شود. بنابراین وضعیت نامناسب‌تری از منظر آلایندگی حتی نسبت به استانداردهای جاری کشور حاصل می‌شود.