مجری طرح وعده داد بهرهبرداری از قطار سریعالسیر تهران-اصفهان تا پایان دولت سیزدهم مجری طرح قطار سریعالسیر قم- تهران- اصفهان با اعلام اینکه با قطار سریعالسیر اصفهان-قم- تهران، میتوان مسیر ۴۱۰ کیلومتری اصفهان تا تهران کمتر از دو ساعت طی کرد، گفت: بنا داریم این پروژه را تا پایان دولت سیزدهم به بهرهبرداری برسد. به […]
مجری طرح وعده داد
بهرهبرداری از قطار سریعالسیر تهران-اصفهان تا پایان دولت سیزدهم
مجری طرح قطار سریعالسیر قم- تهران- اصفهان با اعلام اینکه با قطار سریعالسیر اصفهان-قم- تهران، میتوان مسیر ۴۱۰ کیلومتری اصفهان تا تهران کمتر از دو ساعت طی کرد، گفت: بنا داریم این پروژه را تا پایان دولت سیزدهم به بهرهبرداری برسد. به گزارش مناقصهمزایده، علیرضا صلواتی؛ با یادآوری اینکه دهه ۸۰ در مقطعی تصمیم گرفته شد با بودجههای دولتی قطار سریعالسیر قم- تهران- اصفهان اجراء شود، اظهار کرد: مقرر شد در دولت یازدهم با استفاده از فاینانس خارجی و منابع اعتباری ایران در چین که بهواسطه تحریمها امکان جابهجایی آنها نبود، یکسری از طرحهای عمرانی ویژه از جمله آن فولاد، پتروشیمی و قطار سریعالسیر اجراء شود. مجری طرح قطار سریعالسیر قم- تهران- اصفهان، ادامه داد: با تغییر وزرا در مسیر اختلافنظرهایی وجود داشت که -قطار سریعالسیر- از مسیر کاشان یا دلیجان عبور کند که نهایتاً تعیینتکلیف شد. مدتی هم بحث بر این بود که در محدوده تهران-قم اجراء شود و بعد تصمیم بر اجرای آن در مسیر قم-اصفهان شد. وی با بیان اینکه جابهجاییها زمان اجرای پروژه را طولانیتر کرد، افزود: ضمن اینکه از دو سال پیش شرایط کرونایی ایجاد شد و چینیها متعهد به رعایت دستورالعملهای بهداشتی بودند و چند ماهی پروژه را متوقف کردند تا پروتکلهای کرونایی اجراء شود. پس از بازگشت پیمانکاران چینی، موانع بانکی، مالیاتی، بیمهای و اجرایی با پیگیری برداشته شد و خوشبختانه اتفاقات خوبی افتاد. مجری طرح قطار سریعالسیر قم- تهران- اصفهان، با اشاره به سرعت ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتری قطار مذکور، گفت: زمان سیر میسر اصفهان-تهران به طول ۴۱۰ کیلومتر بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه خواهد بود. از این رو قطار سریعالسیر رقیب جدی برای هواپیما خواهد بود و ویژگی دیگر آن این است که یک تکنولوژی جدید وارد کشورمان میشودکه باعث فاصله گرفتن از بعد سنتی میشود. صلواتی؛ اضافه کرد: بحث قطار تهران- مشهد، اصفهان به شیراز، تهران به تبریز و شبکه قم به اراک و شبکه سریعالسیری که منجر به اتصال هشت استان کشور به هم شود، دنبال شده به تا جایی که ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دسترسی مستقیم به شبکه سریعالسیر داشته باشند. به گفته وی، با بهرهبرداری از این طرح تا سقف ۲۰ میلیون مسافر در سال و در این مسیر جابهجا میشوند و دسترسی استانهای همجوار مانند چهارمحالوبختیاری، یزد و فارس به پایتخت بسیار تسهیل میشود. وی ادامه داد: از دیگر ویژگیهای طرح قطار پر سرعت این است که دانش فنی وارد کشور و بومیسازی میشود؛ اکنون بحث بومیسازی را همزمان با اجرای طرح، پیش میبریم؛ قرار بر این است که بیش از ۳۰ درصد دانش را بومیسازی کنیم و اطمینان دارم قطارهای سریعالسیر بعدی را خودمان در کشور خواهیم ساخت. صلواتی؛ با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با شرکتهای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و صنایع اپتیک اصفهان، گفت: امیدواریم سهم بومیسازی را از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد پیش ببریم که حداقل ۳۰ درصد هزینه پروژه را کاهش میدهد و علاوه بر آن باعث اشتغالزایی میشود. مجری طرح قطار سریعالسیر قم- تهران- اصفهان، گفت: اکنون در پروژه ۱۶۵۰ نفر و ۱۵۰ دستگاه ماشینآلات در هفت قطعه فعالیت دارند و با ورود شرکتهای دانشبنیان، به خودیخود جریان نقدینگی در آنها نفوذ و زمینه رشد و ارتقای آنها را فراهم میکند. قطار سریعالسیر بسیاری از صنایع پایین دست خودش را نیز فعالیت میکند و با ورود دانش و تکنولوژی آن به کشور، علاوه برایجاد رضایتمندی برای شهروندان، در تکنولوژیهای پایین دست خود نیز مؤثر خواهد بود. صلواتی؛ با بیان اینکه اکنون ارتباط ریلی با فرودگاه امامخمینی(ره) در تهران و همچنین گردشگری مذهبی در شهر قم و اصفهان را داریم، اظهار کرد: قطار پرسرعت از مهاجرت نخبگان هم جلوگیری میکند چرا که یکی از مشکلات اصفهان این است که افرادی که مراودات اقتصادی با پایتخت دارند، به دلیل محدودیت وسیله نقلیه و حملونقل و محدودیت پروازها به تهران، مجبور به مهاجرت به تهران و سکونت در آن شهر هستند. وی بیان کرد: اکنون در مسیر قم به تهران راهآهن دو خطه موجود است که با سیگنالینگ و ارتقای ناوگان و موضوعات الکتریکال و مکانیکال، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر موجود امکان بهرهبرداری وجود دارد اما بین قم و اصفهان این اتفاق نمیتواند رخ دهد زیرا مسیر قدیمی با طول زیاد و شعاع قوسهای نامناسب است که امکان سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت وجود ندارد و ملزم به احداث مسیر جدید هستیم، بر این اساس تمرکز را بر احداث قم به اصفهان قرار دادیم. مجری طرح قطار سریعالسیر قم- تهران- اصفهان، با بیان اینکه ۷۰درصد زیرسازی و در واقع ۱۵۰ کیلومتر از ۲۴۵ کیلومتر مسیر اصفهان به قم انجام شده و به مرحله ریلگذاری رسیده است ابراز امیدواری کرد که بتوان با برطرف شدن موانع بانکی تا پایان سال، مراحل روسازی آغاز شود. بنا داریم براساس دستور رئیسجمهور در سفر استانی خردادماه به اصفهان، تا پایان دولت فعلی این قطار را به بهرهبرداری برسانیم. صلواتی؛ درخصوص اعتبار طرح، اظهار کرد: قطار سریعالسیر تکنولوژی گرانقیمتی است، بهخصوص که قرار است یک بار اجراء شود و باید همه الزامات از جمله تجهیزات، اتاق کنترل و اتاق فرمان رعایت شود. با احتساب یارانه سوختی که پرداخت میشود، آلودگی هوا، تصادفات و تلفات رانندگی و جراحات، این طرح بسیار اقتصادی است. وی گفت: تاکنون حدود چهار میلیارد یوآن در این طرح هزینه شده و بخش عمده آن ناوگان و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی است که وارد میشود. برای خطوط بعدی دیگر این هزینه انجام نمیشود چرا که هرچه طول قطار سریعالسیر در کشور ادامه پیدا کند، هزینه اجرای آن کاهش مییابد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.