رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها وزارت راه سازمان خصوصیسازی شرکت هما را از لیست واگذاریها خارج کند رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها، گفت: شرکت هما که حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران است میتواند با خروج از لیست واگذاری و پرداخت مطالبات سنواتی آن توسط دولت و تعیینتکلیف نهایی صندوق […]
رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها وزارت راه
سازمان خصوصیسازی شرکت هما را از لیست واگذاریها خارج کند
رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها، گفت: شرکت هما که حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران است میتواند با خروج از لیست واگذاری و پرداخت مطالبات سنواتی آن توسط دولت و تعیینتکلیف نهایی صندوق بازنشستگان شرکت به سوددهی مناسبی دست یابد. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی نورایی؛ مشاور حقوقی وزیر و نماینده تامالاختیار وزیر راهوشهرسازی، در مجامع عمومی شرکتها درخصوص عملکرد شرکت هما در سال گذشته، بیان داشت: ضریب ظرفیت مسافر داخلی شرکت در سالجاری با چهار درصد افزایش به ۶۵ درصد رسیده که در بخش خارجی با ۴۰ درصد افزایش به۶۴٫۴ رسیده است. لذا این آمار نشاندهنده رشد بسیار زیاد شرکت در سال گذشته در بخش پروازهای خارجی است. وی با اعلام رشد ۲۳۹ درصدی تعداد مسافر خارجی مولد درآمد است، اظهار داشت: در این بخش صندلیهای عرضه شده نیز ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. نورایی؛ با اشاره به افزایش ۶۰درصدی پروازهای بینالمللی، تصریح کرد: نکته حائزاهمیت در این بخش این میتواند باشد که حدود ۲۰۰ هزار صندلی غیرمولد درآمد در پروازهای خارجی داشته است. وی افزود: در پروازهای داخلی، تعداد مسافر حمل شده مولد درآمد، ۲۶درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش داشته که باتوجه به آثار و تبعات ناشی از وضعیت کرونا منطقی است. تعداد کل صندلی عرضه شده نیز ۲۷ درصد کاهش یافته و تعداد کل پروازها نیز با ۲۱ درصد کاهش همراه بوده است. نورایی؛ در ادامه، گفت: اما نکته حائزاهمیت این است که حدود ۷۰۰ هزار صندلی غیرمولد درآمد وجود دارد. علاوه برآن حدود ۱۹ درصد بار حملشده پروازهای داخلی کاهش پیدا کرده است. مشاور حقوقی وزیر و رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها، با بیان اینکه میزان پست حمل شده نیز ۲۵ درصد در سال مورد نظر افزایش داشته است، بیان داشت: وضعیت حمل بار و پست در بخش خارجی با کاهش مواجه بوده است و ۳۵ درصد میزان پست حمل شده در سال مورد نظر کاهش یافته است. وی گریزی به آمار کارکنان شرکت هما زد و گفت: در مجموع ۱۸ درصد کارکنان شرکت رسمی و ۸۲ درصد کارکنان نیز قراردادی هستند. مدیرکل حقوقی سابق وزارت راهوشهرسازی و عضو مجمع عمومی شرکت هما، افزود: در سال مورد نظر، بخش عمدهای از سایر درآمدهای عملیاتی شرکت از طریق خدمات فرودگاهی تأمین شده که این رقم ۶۹ درصد کل سایر درآمدها را تشکیل میدهد که درجدول عملکردی شرکت نیز سهم هربخش قابل مشاهده است. نورایی؛ با تأکید بر اینکه مهمترین مانده مطالبات ارزی هما به شرکت گلفایر و لوفتهانزا است، بیان داشت: هما به ترتیب ۳٫۲ و ۲٫۸ میلیون دلار از این شرکتها مطالبه دارد که نیاز به تعیینتکلیف جهت وصول دارد. وی مهمترین بدهی ارزی شرکت را مربوط به هواپیمایی چابهار دانست و گفت: این بدهی با ۹ درصد افزایش در سال ۱۴۰۰، به مبلغ ۸٫۶۸۵٫۰۳۹ دلار رسیده است. نورایی؛ خرید عمده داخلی هما را سوخت دانست و افزود: با توجه به اینکه مقدار لیتر سوخت در سالجاری صرفاً هفتدرصد جهش داشته اما مبلغ سوخت ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: این شرکت در بخش خارجی نیز ۲۱۵۵ درصد افزایش در مخارج سوخت داشته که دربحث مخارج خرید داخل (اعم از فنی، تأسیسات و…) ۶۴۹ درصد در سالجاری رشد داشته است. مشاور وزیر راهوشهرسازی، گفت: مجموع کل ناوگان عملیاتی شرکت ۵۵ هواپیما است که از این عدد، بیشترین تعداد هواپیما از نوع Fokker ۱۰۰ با تعداد ۱۶ هواپیما و همچنین از نوع Atr۷۳ با تعداد ۱۳ هواپیماست. نورایی؛ همچنین بیان داشت: نسبت بازده دارایی شرکت (ROA) ، درسال ۹۹ حدود ۴۴ درصد و درسال ۱۴۰۰ نیز با ۱۱ درصد کاهش، به ۰٫۰۸ رسیده است که با توجه به افزایش ناوگان هوایی درسالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹، علت کاهش در بازده داراییها نیاز به توضیحات دارد. وی با بیان اینکه نرخ بازده سرمایهگذاری یا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شرکت نیز درسال ۹۹ بیش از ۴۰۰ درصد است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز نرخ بازده سرمایهگذاری حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است و به ۰٫۱۳ رسیده است که با توجه به افزایش ۴۰ درصدی در پروازهای خارجی، این کاهش توجیه نداشته و نیاز به توضیحات دارد. نورایی؛ با اشاره به ضرورت آموزش در این شرکت افزود: در سال ۱۴۰۰ شرکت هما هفت دوره آموزشی با عناوین (آموزش زمینی عملیات پرواز، آموزش خدمات پرواز، آموزش مهندسی و تعمیرات، آموزش خدمات زمینی و ایمنی، آموزش سیمولاتور، آموزش عمومی و معارف اسلامی، آموزش زبان و امور ترجمه) را برای مجموع ۳۴٫۵۸۴ نفر برگزار کرده که حدود ۵۰ درصد از این تعداد، مربوط به دوره آموزش خدمات زمینی و ایمنی است. بنابراین باید گفت؛ در مجموع خدمات آموزشی، حدود یکدرصد از سایر درآمدهای عملیاتی شرکت را تشکیل میدهد. نورایی؛ در پایان با اشاره به اینکه سهم شرکت در حوزه حملونقل هوایی کمتر از ۲۰ درصد است، افزود: به استناد ماده۳ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی امکان ابقای وضعیت حقوقی آن بهصورت یک شرکت دولتی وجود دارد و ضرورتی برای واگذاری این شرکت مشاهده نمیشود. بنابراین سازمان خصوصیسازی نسبت به خروج شرکت از لیست واگذاریها اقدام کند که این خصوص با معاون اول رئیسجمهور نیز مکاتباتی صورت گرفته است. لازم به ذکر است؛ بخشی از مطالبات سنواتی شرکت از دولت تا سال ۱۳۹۵ ناظر به تکالیف قانونی محوله در سال گذشته با پیگیری و کار کارشناسی مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها محقق شد و تخصیص داده شده که این مبلغ بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.