یادداشت چرا ایرانخودرو پیگیر واردات خودرو نیست؟! توسعه خودروی تولید داخل جایگزین واردات خودروهای خارجی گروه صنعتی ایرانخودرو با وجود اینکه در میان شرکتهای مجاز به واردات خودرو قرار دارد، اما پیگیر واردات نیست و توسعه و تکوین محصول با اتکاء به توان داخلی را در دستور کار قرار داده است چرا که بهخوبی از […]
یادداشت
چرا ایرانخودرو پیگیر واردات خودرو نیست؟!
توسعه خودروی تولید داخل جایگزین واردات خودروهای خارجی
گروه صنعتی ایرانخودرو با وجود اینکه در میان شرکتهای مجاز به واردات خودرو قرار دارد، اما پیگیر واردات نیست و توسعه و تکوین محصول با اتکاء به توان داخلی را در دستور کار قرار داده است چرا که بهخوبی از مقطعی بودن واردات خودرو و بینتیجه بودن شرط انتقال تکنولوژی از سوی خودروسازان خارجی به کشور، آگاه است. به گزارش مناقصهمزایده، واردات خودرو با شرط انتقال تکنولوژی بعد از چهار سال وقفه به واقعیت پیوست و تعدادی از خودروهای وارداتی نیز در حال ورود به بازار خودروی کشور است. با وجود اینکه دو خودروسازی بزرگ کشور در لیست شرکتهای مجاز به واردات خودرو قرار دارند اما ایرانخودرو پیگیر واردات خودرو نیست و تمرکز خود را بر تولید محصولات داخلی قرار داده است تا وقفهای در فعالیتهای این شرکت در بیش از یک سال گذشته ایجاد نشود. واقعیت این است که تدوین سیاستهای صنعت خودرو در کشور تا امروز اشتباه بوده است و با وجود اینکه بارها از سوی خودروسازان خارجی ضربه خوردیم باز هم پای این شرکتها را به بازار خودروی ایران باز میکنیم. با وجود اینکه سیاست رسمی کشور در صنعت خودرو اتکاء به تولید داخل بود اما هر از گاهی با تکیه به خودروسازان خارجی، تولید داخل را رها کرده و به مونتاژکار بزرگان جهان تبدیل میشویم. این بار اما گروه صنعتی ایرانخودرو تلاش نقدی را که از یک سال پیش آغاز کرده است به نسیه واردات با چاشنی انتقال تکنولوژی نفروخت تا همچنان ادامهدهنده راهی باشد که به خودروساز شدن منتهی میشود. واردات خودرو در این دوره نیز به انتقال تکنولوژی منجر نخواهد شد و باز هم تعداد زیادی خودروی خارجی آن هم بدون خدمات پس از فروش مناسب از سوی خودروسازان داخلی وارد بازار میشود بدون اینکه برای عموم متقاضیان خرید خودرو قابل دسترسی باشد. خودروسازان خارجی به دلیل سیاستهای اقتصادی و سیاسی کشور هرگز آنطور که دولت میخواهد وارد خودروسازی ایران نخواهند شد چرا که فضا را برای کار فراهم نمیبینند. در این میان ایرانخودرو به خوبی با آگاهی از موضع خودروسازان خارجی، این شرکت را معطل واردات نکرده است و تلاشی را که به رونمایی ریرا انجامید، ادامه میدهد. کاش مسؤولان صنعتی و اقتصادی نیز با آگاهی از وضعیت موجود در برابر لابی پرقدرت واردات خودرو مقاومت میکردند و با حمایت بیشتر از خودروسازان، تلاش برای تولید خودروی داخلی با بیشترین سهم داخلیسازی یا تولید یک خودروی اقتصادی را به سرانجام میرساندند. سالها تعطیلی واردات خودرو و توسعه تولید خودروی داخلی هر چند مشکلاتی را ایجاد کرد اما از سرگیری دوباره واردات خودرو این تلاش را بر باد خواهد داد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.