مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری مدیریت پایانههای مرزی تعیینتکلیف شود مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، با بیان اینکه یکی از ارکان تحول اقتصادی مدیریت پایانههای مرزی بهعنوان دروازههای تجاری با کشورهای همسایه است، اظهار داشت: تا زمانیکه مدیریت پایانههای مرزی تعیینتکلیف نشود و در این پایانهها به ۲۰۰ تردد قانع باشیم، تحول در توسعه مناسبات […]
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری
مدیریت پایانههای مرزی تعیینتکلیف شود
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، با بیان اینکه یکی از ارکان تحول اقتصادی مدیریت پایانههای مرزی بهعنوان دروازههای تجاری با کشورهای همسایه است، اظهار داشت: تا زمانیکه مدیریت پایانههای مرزی تعیینتکلیف نشود و در این پایانهها به ۲۰۰ تردد قانع باشیم، تحول در توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه محقق نخواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، جواد هدایتی؛ تصریح کرد: باید مدیریت پایانههای مرزی تعیینتکلیف شود، این تعیینتکلیف نیز از جنس مدیریتی است. مدیریت هم یعنی یک نفر مدیر شود و اختیارات قانونی به وی داده شود. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، با یادآوری اینکه ۲۶ پایانه رسمی در کشور داریم، اظهار کرد: سه کارکرد اصلی پایانههای مرزی شامل پایشهای گمرکی، پایشهای حملونقلی و پایشهای امنیتی، انتظامی مانند گذرنامه و… است. هدایتی؛ یادآور شد: کارگروه ویژه مرز شورای امنیت ملی بهعنوان مرجع تصمیمگیر، تصمیم گرفت در مقطعی مدیریت مرز را به گمرک واگذار کنند. وی اضافه کرد: این دوره سهساله حدود دو سال تمدید شد، نهایتاً پس از کشوقوس فراوان در سال ۹۹ ستاد تدابیر ویژه اقتصادی دولت مجدداً مدیریت پایانههای مرزی را به وزارت راهوشهرسازی واگذار کرد. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، تصریح کرد: بهلحاظ حقوقی و تفسیر معاونت حقوقی ریاستجمهوری تکلیف حوزهها و مسؤولیت مدیریتها مشخص است. از سوی دیگر پایانههای مرزی بخشی از زیرساختهای حملونقل است، مانند فرودگاه و بندر که مرز دریایی و هوایی هستند. وی با تأکید بر اینکه «اگر با این تفکر پیش برویم که مدیریت پایانههای مرزی با گمرک است باید تمام بنادر و فرودگاهها را به گمرگ واگذار کنیم»، ابراز کرد: بهعنوان مثال در فرودگاه امام(ره) محوطه بزرگی مثلاً ۵۰۰هکتاری دارید که ۲۰ هکتار آن محوطه گمرک است که کالا تخلیه و بارگیری میشود، سالن فرودگاه، تیکآف، کرُو پروازی دیگر ربطی به گمرک ندارد. اگر قرار باشد با این منطق بپذیریم مدیریت پایانه مرزی با گمرک است باید بپذیریم پایانههای ریلی، دریای و هوایی نیز برای گمرک است! وی تصریح کرد: پایانههای مرزی، بخشی از زیرساختهای حملونقل کشور است که شبکه حملونقل داخلی را از طریق پایانه مرزی به شبکه راههای بینالمللی منطقه و کشورهای همسایه متصل میکند، با همین منطق رفتیم و از مدیریت پایانههای مرزی دفاع کردیم و ستاد اقتصادی دولت مصوب کرد که مدیریت پایانههای مرزی به وزارت راهوشهرسازی برگردد. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، یادآور شد: این اتفاق افتاد و مصوبه دیماه سال ۹۹ ابلاغ شد، یعنی در فاصله چند ماه مانده به آخر عمر دولت دوازدهم. علاوه بر این هم علیرغم اینکه در آن مقطع کارهای خیلی بنیادی در مرزها با رویکرد مدیریت فرآیندی و اصلاح ساختار مدیریتی شکل گرفت در مراجع تصویب شده بود معطل ماند. هدایتی؛ افزود: از جمله آییننامهای که برای مدیریت واحد پایانههای مرزی که به وزارت کشور رفت و در کارگروه ویژه مرز حدود یکسالونیم است که خاک میخورد. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، گفت: بر این اساس مکاتباتی به امضای وزیر اقتصاد با رئیسجمهوری انجام شد مبنی بر اینکه با استناد به ماده ۲ و ۱۲ قانون امور گمرکی، مدیریت پایانهها با گمرک است. در این فاصله یک اتفاق دیگر هم افتاد؛ وزارت کشور هم مدعی مدیریت پایانههای مرزی شده است! مقام مسؤول سازمان راهداری و حملونقل جادهای، اظهار کرد: وزارت کشور با این استدلال که استانداران مقام عالی دولت هستند و اینها میتوانند همه دستگاهها را بهخط کنند، بنابراین باید وزارت کشور متولی مدیریت پایانههای مرزی باشد. هدایتی؛ با یادآوری اینکه سازمان راهداری هیچ ادعایی درباره مدیریت پایانههای مرزی ندارد و «مدیریت» را به هر دستگاهی که میخواهد بدهید، ادامه داد: با توجه به اینکه مرز رویکرد اقتصادی دارد، دستگاهی باید مدیریت را بهعهده بگیرید که رویکرد اقتصادی داشته باشد نه سیاسی و امنیتی. وی در پایان، گفت: اگر قرار است مدیریت به دستگاهی واگذار شود، اختیارات لازم را واگذار کنند، چرا که از سال ۱۳۷۵ به بعد فقط مسؤولیت به دستگاهها واگذار و هیچگونه اختیاری داده نشده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.