اما و اگر‌های افزایش تولید خودرو در کشور

  عضو انجمن قطعه‌سازان، گفت: زیان انباشته ۱۲۰ هزار میلیاردی خودروسازان در کنار بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان و بدهی‌های بانکی باعث شده تا زنجیره صنعت خودرو با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کند؛ علاوه بر این کمبود نقدینگی هم به این مشکلات اضافه شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، امیرحسین مقتدری؛ با بیان اینکه کمبود نقدینگی در شرکت‌های […]

 

عضو انجمن قطعه‌سازان، گفت: زیان انباشته ۱۲۰ هزار میلیاردی خودروسازان در کنار بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان و بدهی‌های بانکی باعث شده تا زنجیره صنعت خودرو با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کند؛ علاوه بر این کمبود نقدینگی هم به این مشکلات اضافه شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، امیرحسین مقتدری؛ با بیان اینکه کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز به زنجیره تأمین آسیب جدی وارد کرده است، گفت: ۱۲۰۰ قطعه‌ساز تا قبل از سال ۹۷ فعالیت می‌کردند که به دلیل بدهی‌های بانکی و ورشکستی به کمتر از ۶۰۰ قطعه‌ساز رسید؛ اکنون نیز به دلیل مشکلات مالی و معوق شدن بدهی‌ها، تعداد زیادی شرکت دیرکرد پرداخت اقساط تسهیلات به بانک‌ها داشته‌اند و اعتبار لازم را نزد بانک‌ها ندارند. عضو انجمن قطعه‌سازان، گفت: در کشور ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال وجود دارد و حتی در سال ۹۶ نیز موفق به تولید این تعداد خودرو شدیم، اما اکنون به دلیل نبود منابع مالی، تیراژ تولید قطعات کاهش پیدا کرده است؛ اگر زیرساخت لازم برای افزایش تولید خودرو فراهم شود حتماً قطعه‌سازان و خودروسازان می‌توانند نیاز صددرصدی بازار به خودرو را تأمین کنند. وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های جهانی زنجیره تأمین و خودروسازان بین‌المللی کمبود چیپست و قطعات الکترونیکی است، افزود: از زمانی که بازار هوشمندسازی رونق پیدا کرده است، تقاضا برای چیپست هم افزایش یافت این در حالیست که عرضه ثابت بود. مقتدری؛ گفت: تأمین قطعات خارجی بخشی از مشکلات بازار خودرو است که باید تدبیری برای آن سنجیده شود؛ قیمتگذاری دستوری هم که به یک مشکل برای صنعت خودرو تبدیل شد، در شرایطی که نرخ مواد اولیه چند برابر شد، قیمتگذاری کارگشا نیست و باید فکری به حال آن کرد، اگر قیمت خودرو به اندازه نرخ مواد اولیه افزایش نیابد قطعاً روزبه‌روز زیان خودروسازان افزایش می‌یابد و به‌زودی خودروسازان ورشکست خواهند شد. عضو انجمن قطعه‌سازان، گفت: باید با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند، زیان خودروسازان کاهش پیدا کند و خودروسازان بتوانند به موقع هزینه قطعات را پرداخت کنند و در نتیجه زنجیره تأمین هم افزایش پیدا خواهد کرد.