کمبود دانش مهم‌ترین مانع اجرایی نشدن مبحث ۱۹

کمبود دانش مهم‌ترین مانع اجرایی نشدن مبحث ۱۹ معاون وزیر راه ‌و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که متأسفانه مهندسان مبحث ۱۹ را به‌سختی اجرایی می‌کند، گفت: مهم‌ترین موانع عدم اجرای مبحث ۱۹ تنها اقتصادی نیست بلکه در این مورد با کمبود دانش و عدم تسهیل کار روبه‌رو هستیم. […]

کمبود دانش مهم‌ترین مانع اجرایی نشدن مبحث ۱۹

معاون وزیر راه ‌و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که متأسفانه مهندسان مبحث ۱۹ را به‌سختی اجرایی می‌کند، گفت: مهم‌ترین موانع عدم اجرای مبحث ۱۹ تنها اقتصادی نیست بلکه در این مورد با کمبود دانش و عدم تسهیل کار روبه‌رو هستیم. ما در حال حاضر برای مبحث ۱۹ جزییات اجرایی استخراج کردیم تا براساس آن بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

محمدشکرچی‌زاده در گفت‌وگو با صما اظهار کرد: از سوی معاونت راه‌ و مسکن یک فرصت ۶ماهه به تولیدکنندگان نمای ساختمان داده‌شده است تا برای بررسی استاندارد محصولاتشان به مرکز تحقیقات راه و مسکن مراجعه کنند.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین ابزار قانونی مقررات ملی ساختمان لازم اجرا بودن است، گفت: به اهتمام دولت یازدهم مباحث زیادی در مورد افزایش بهره‌وری و کیفی‌سازی در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان لحاظ شده است.

معاون وزیر راه‌و شهرسازی گفت: در برنامه توسعه، رشد اقتصادی ۷ تا ۸ درصدی پیش‌بینی‌شده است، یک‌سوم رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده در برنامه توسعه باید به افزایش بهره‌وری منجر شود. بدین معنا، افزایش بهره‌وری یعنی تکیه به منابعی که داریم که این منابع شامل منابع ملی، فیزیکی و سخت‌افزاری، همچنین نیروی انسانی کارآمد، سرمایه اجتماعی و سرمایه‌های نمادین است.

شکرچی‌زاده افزود: ۳۰ سال است که برای توسعه فن‌آوری‌های نو در تولید مصالح ساختمانی در کشور برنامه‌ریزی‌شده ولی متأسفانه این برنامه‌ها موفق نبوده و باید برنامه‌ریزی‌های جدیدی صورت گیرد.

رییس مرکز تحقیقات مسکن کشور بابیان این‌که کیفیت برخی مصالح ساختمانی که دارای استاندارد اجباری هستند هم رضایت‌بخش نیست، گفت: حل این مشکلات نیازمند برنامه‌ریزی برای استفاده از مصالح بومی براساس تولیدات و اقلیم هر منطقه است.

وی خاطرنشان‌ کرد: هزینه اجرای اندک و صرفه‌جویی مصرف سوخت، هزینه کم تولید، آشنایی افراد محلی با شیوه‌های ساخت، حفظ هویت بومی و حذف یا کاهش قابل‌ملاحظه هزینه‌های حمل ازجمله مزایای مصالح بومی است که باید بیش‌تر مورد استفاده باشد.

شکرچی‌زاده با بیان این مطلب که استفاده از مصالح نوین بسیار ضروری است، خاطرنشان ‌کرد: این ضروریت باید در جهت صحیح انجام گیرد و بسیار هوشمندانه استفاده شود. به‌طور مثال استفاده از مصالح نوین مانند کامپوزیت و آلومینیم باعث آتش‌سوزی برج سلمان در مشهد، فرو ریزش ساختمان ۴ طبقه در یزد و آتش‌سوزی در هتل انزلی و… شده است که این مورد باعث شد‌ محدودیت‌هایی در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان و در مبحث سوم داشته باشیم.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران گفت: در همین خصوص از سوی معاونت راه ‌و مسکن یک فرصت ۶ ‌ماهه به تولیدکنندگان این نمای ساختمان داده‌شده است تا برای بررسی استاندارد محصولاتشان به مرکز تحقیقات راه ‌و مسکن مراجعه کنند.

وی بابیان این‌که ابزار قانونی در اختیار مرکز تحقیقات است یادآور ‌شد: برخی از فن‌آوری‌های نوین ساختمانی فاقد گواهینامه و استانداردهای لازم هستند و در این خصوص مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به دنبال اصلاح برخی از مباحث مقررات ملی ساختمان است.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی در ادامه تأکید ‌کرد: افزایش بهره‌وری و کیفیت با بخش‌نامه صورت نمی‌گیرد و نیازمند فرهنگ‌سازی است‌ و در این خصوص باید مدل‌های ذهنی را تغییر بدهیم و یادگیری جمعی را وارد عمل کنیم. تنها با تفکر تیمی و سازمانی می‌شود به این امر مهم دست‌یافت.

شکرچی‌زاده در ادامه تصریح ‌کرد: همه ارکان درگیر مانند سازمان‌های مرتبط با بخش‌های بهره‌بردار، مجری، مسؤولان نظارتی را باید به‌صورت مجموعه‌ای به مفهوم تازه‌تر «سازمان یادگیرنده» پیش ببریم. تا بتوانیم شاهد پیشرفت‌های متعددی در افزایش بهره‌وری باشیم.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که متأسفانه مهندسان مبحث ۱۹ را به ‌سختی اجرایی می‌کند، گفت: مهم‌ترین موانع عدم اجرای مبحث ۱۹ تنها اقتصادی نیست بلکه در این مورد با کمبود دانش و عدم تسهیل کار روبه‌رو هستیم. ما در حال حاضر برای مبحث ۱۹ جزییات اجرایی استخراج کردیم تا براساس آن بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

 

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی در خاتمه گفت: امیدواریم تا پایان مرداد سال ۹۶ نسخه نهایی مقررات ملی ساختمان ارایه شود.