خسارت‌ گسترده دستگاه‌های الکتریکی از نبود سیستم ارت

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خبر داد  خسارت‌ گسترده دستگاه‌های الکتریکی از نبود سیستم ارت شکرا…قلی‌زاده گفت: به دلیل عدم پیش‌بینی سیستم ارتینگ در ساختمان‌های ایران شاهد خرابی‌های جبران‌ناپذیر و مرجوع شدن بسیاری از محصولات الکتریکی هستیم که ابعاد این خسارت‌ها در کشور گسترده است. به گزارش فارس، شکرا…قلی‌زاده، عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در […]

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خبر داد

 خسارت‌ گسترده دستگاه‌های الکتریکی از نبود سیستم ارت

شکرا…قلی‌زاده گفت: به دلیل عدم پیش‌بینی سیستم ارتینگ در ساختمان‌های ایران شاهد خرابی‌های جبران‌ناپذیر و مرجوع شدن بسیاری از محصولات الکتریکی هستیم که ابعاد این خسارت‌ها در کشور گسترده است.

به گزارش فارس، شکرا…قلی‌زاده، عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در یک نشست خبری از عدم پیش‌بینی سیستم ارتینگ (اتصال زمین) در اغلب ساختمان‌های ایران انتقاد کرد و گفت: علاوه بر این اغلب مهندسان IT آشنایی لازم با سیستم ارتینگ را ندارند و توجهی به این موضوع نمی‌کنند.

این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای توضیح داد: سیستم ارتینگ متشکل از چاه ارت و سیم متصل به چاه است که هر جریان الکتریکی ناخواسته و مزاحم را به زمین منتقل می‌کند که اگر بدنه هر دستگاه مصرف‌کننده برق از جمله دستگاه‌های صنعتی، مخابراتی و خانگی توسط یک رشته سیم به زمین متصل شود، یک سیستم ارت ایجاد شده است.

قلی‌زاده با تأکید بر این‌که استفاده از سیستم ارت برای حفاظت از افراد و دستگاه‌ها لازم است، گفت: اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه دستگاه‌های الکتریکی حتما باید خنثی شوند.

این عضو سندیکای تولیدکنندگان رایانه تصریح کرد: در حال حاضر در نتیجه عدم توجه کافی به سیستم ارتینگ شاهد خرابی‌های جبران ناپذیر و مرجوع شدن بسیاری از محصولات الکتریکی در بازار هستیم.

وی ادامه داد: دستگاه‌های بسیاری سالم به فروش می‌روند اما با ایراد فنی مرجوع می‌شوند و پس از بررسی مشخص می‌شود اشکال سیستم ارت باعث نقض عملکرد دستگاه شده است. برای مثال بار‌‌ها دیده شده در سازمان‌های بزرگ با اتاق سرورهای دارای رک زیاد، به دلیل اتصال اشتباه سیم ارت آسیب شدیدی به بخشی از سرور رسیده است.

 

به گفته وی، ابعاد این خسارت‌ها در سطح کشور گسترده است و با توجه به هزینه‌های بالای دستگاه‌های الکتریکی به ویژه تجهیزات مراکز داده و اتاق‌های سرور هر ساله هزینه مالی زیادی به کشور وارد می‌شود.