رابطه تخصیص ارز به واردات خودرو و جهش قیمت خودروهای داخلی

این روز‌ها بازار خودرو در کنار بازار سکه هر روز رکوردهای جدیدی می‌زند؛ قیمت‌هایی که روزبه‌روز بالاتر می‌روند و مردمی که قدرت خریدشان روزبه‌روز کمتر می‌شود. نکته جالب توجه آن‌که حتی انتشار اخبار مربوط به واردات خودرو و رسیدن خودروهای خارجی به گمرک کشور نیز نتوانسته قیمت‌ها را در بازار داخل بشکند وضعیت به‌گونه‌ای است […]

این روز‌ها بازار خودرو در کنار بازار سکه هر روز رکوردهای جدیدی می‌زند؛ قیمت‌هایی که روزبه‌روز بالاتر می‌روند و مردمی که قدرت خریدشان روزبه‌روز کمتر می‌شود. نکته جالب توجه آن‌که حتی انتشار اخبار مربوط به واردات خودرو و رسیدن خودروهای خارجی به گمرک کشور نیز نتوانسته قیمت‌ها را در بازار داخل بشکند وضعیت به‌گونه‌ای است که فعالان بازار خودرو ضمن عدم توانایی برای پیش‌بینی آینده قیمت‌ها، به خریداران توصیه می‌کنند که اگر قصد خرید خودرو دارند همین امروز اقدام کنند و کار را به فردا نسپارند زیرا مشخص نیست قیمت‌ها تا کجا صعود کند. به‌طوری که در حال‌حاضر با نقدینگی ۲۰۰ میلیون تومان نمی‌توان خودروی صفر خرید و باید خودروی کارکرده که البته آن هم قیمت‌های نجومی پیدا کرده، خریداری کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، امیر حسن کاکایی؛ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، افزود: از ابتدای سال پیش‌بینی می‌شد که قیمت خودرو در کشور تا پایان سال دست‌کم معادل نرخ تورم کشور (حدود ۴۰ درصد تورم) افزایش یابد. این استاد دانشگاه، بیان‌ داشت: مطابق گزارش‌‌ها تا پایان آبان‌ماه فقط در بخش خودرو شاهد رشد ۳۰ درصدی قیمت‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بودیم. کاکایی؛ یادآور شد: یک هفته پیش اعلام شد که تورم بخش صنعت از ۴۰ درصد گذشت، بنابراین یک اختلاف ۱۰درصدی را در تورم بخش خودرو تا پایان آبان داشتیم. وی افزود: از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که با انجام واردات خودرو و تخصیص یک میلیارد ارز به آن، مصرف ارز افزایش یافته و بر این اساس به‌عنوان یکی از عوامل در افزایش نرخ ارز مؤثر خواهد بود. وی اظهار داشت: در یک هفته اخیر همه اخباری که در زمینه صنعت خودرو داشتیم، از رشد ۱۵ درصدی تولید، رشد تولید خودروسازان خصوصی، تسریع فرآیند واردات، فروش هایما در بورس کالا به قیمت پایه، آمادگی بهمن‌خودرو برای عرضه اقساطی خودرو به مردم و… همگی مثبت بود، همچنین شاهد تبلیغات متعدد واردکنندگان در بیلبوردهای سطح شهر بودیم؛ بر این اساس خریداران انتظار داشتند تا قیمت‌ها نیز روند نزولی در پیش بگیرد، اما این‌چنین نشد. کاکایی؛ با اشاره به برخی اخبار نا امیدکننده در سطح اقتصاد کلان در یکی دو هفته اخیر، گفت: نتیجه این شرایط را در وهله نخست در بورس دیدیم، به‌طوری با وجود همه تلاش دولت برای تقویت بورس، اما شاخص منفی شد و شاهد خروج سرمایه‌ها با ارقامی درشت از سوی حقوقی‌‌ها بودیم. وی افزود: خبرهایی درخصوص کاهش ارزش ریال و نگرانی‌هایی درخصوص اقتصاد نیز سبب شد تا نرخ ارز روند افزایشی در پیش بگیرد، به‌طوری که در یک‌ماه‌ونیم گذشته قیمت دلار در بازار آزاد از ۳۴ به ۳۷ هزار تومان رسید (رشد ۹ درصدی) که به معنای رشد ۹ درصدی قیمت‌هاست. این کارشناس صنعت خودرو، بیان‌ داشت: در این شرایط و با توجه به اوضاع خراب بورس و اینکه قیمت ملک نیز رشد زیادی را تجربه کرده و از دسترس خارج است، سرمایه‌گذاران به سمت خودرو متمایل می‌شوند، زیرا تا حدود زیادی خاطرجمع هستند که ارزش آن از بین نمی‌رود و از طرفی نقدشوندگی آن نیز راحت‌تر است. وی در پایان، خاطرنشان کرد: با وجود مطالب یاد شده، افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو طبیعی بوده و واکنشی نسبت به شرایط اقتصاد کلان کشور است. همچنین فربد زاوه؛ کارشناس بازار خودرو، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز، قیمت مسکن و البته خودرو که توأم با یکدیگر شده و جزو معدود دفعاتی است که ما در همه بازارهای سرمایه‌ای شاهد جهش همزمان هستیم، هیچ‌یک عامل دیگری نیست؛ بلکه همه این افزایش قیمت‌ها معلول سیاست‌های پولی و مالی دولت و البته رفتار دولت چه در داخل و چه خارج از کشور است. این کارشناس بازار خودرو، تأکید کرد: کشوری که با کسری بودجه مواجه است، سرمایه اجتماعی آن به دلایل مختلف بسیار روبه‌کاهش است و در مبادلات بین‌المللی بر روی موضوعاتی حساب می‌کند. سال‌هاست که مدل مدیریت اقتصادی ایران، مدل انتظار درمانی و گفتاردرمانی است. وعده‌هایی داده شده که در آینده اتفاقاتی خواهد افتاد، برجام امضاء خواهد شد، مشکل بودجه حل خواهد شد، قیمت نفت دوبرابر خواهد شد، اما طی حداقل یک‌سال‌ونیم اخیر نشان داده با واقعیت فاصله معنادار بسیاری دارد. وی ادامه داد: از سوی دیگر سیاست‌های پولی و انضباطی هم وجود ندارد؛ بنابراین همه این موارد دست به دست هم داده و موج تورم را فعال کرده است. در بازار خودرو توقف دو الی سه ماهه قیمت‌ها ایجاد شد و قابل پیش‌بینی بود که پس از آن، در آبان یا آذرماه، شاهد افزایش قیمت باشیم؛ اما افزایش قیمتی که در حال‌حاضر اتفاق افتاده، شدیدتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت. این کارشناس صنعت خودرو، تصریح کرد: تصور می‌شد که این افزایش قیمت پس از مدتی متوقف شود اما متأسفانه ادامه‌دار شده است؛ این طی کردن مسیر افزایش قیمت‌ها دلایل اقتصادی دارد و ناشی از همان عواملی همچون کسری بودجه‌ و… است. ضمن اینکه افرادی که به امید حاصل شدن یک گشایش یا واردات خودرو دست نگه داشته بودند و معاملات کمتر شده بود، از گشایش ناامید شدند. زاوه؛ افزود: بر همین اساس موجی از تقاضا برای تبدیل ریال به دارایی که می‌تواند ملک، خودرو و… باشد، موجب شده که قیمت‌ها در این بازارهایی که در آن قابلیت تبدیل ریال به کالاهای سرمایه‌ای با عمر بالاست(مسکن و خودرو)، تحت‌تأثیر قرار دهد